ZAPOBIEGANIE PŁASKOSTOPIU W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Stopy utrzymują cały ciężar ciała i dzięki nim możemy chodzić. Są też wspaniałym narządem
czucia, łącznikiem między tym czego dotykają stopy, a naszym „ centrum dowodzenia” –
mózgiem. Dlatego ważne jest, aby od najmłodszych lat zadbać o ich rozwój.
Stopy dziecka mają inna budowę niż stopy dorosłego. Niemowlęta rodzą się z tzw.
fizjologicznym płaskostopiem, a dopiero w wieku 3-4 lat można zaobserwować kształtującą
się wklęsłość po wewnętrznej, podeszwowej stronie stopy. W momencie gdy dziecko osiąga
6. rok życia, oba łuki stopy – podłużny i poprzeczny – są już wyraźnie zaznaczone, jednakże
kształtują się nadal. Wiek przedszkolny to okres intensywnego rozwoju dziecka, jego
wzrastania, przybierania na wadze, a jednocześnie ten moment, kiedy łatwo jest o
powstawanie wad kończyn dolnych i stóp. Wielu rodziców niepokoi się, widząc na piasku
płaskie odbicia dziecięcych stópek – czy mogą one oznaczać płaskostopie? Niekoniecznie,
maluchy zostawiają zupełnie inne ślady i nie musi to sygnalizować nieprawidłowości. Obawy
warto skonsultować z lekarzem, a na co dzień samodzielnie dbać o zdrowie stóp dziecka.
Przyczyny powstawania płaskostopia:
• obniżone napięcie mięśni, a przez to ich niewydolność,
• brak dostatecznej ilości ruchu,
• nadwaga,
• nieprawidłowe ustawianie stóp,
• noszenie źle dobranego do stopy obuwia.
Co powinno zwrócić uwagę rodziców? Przede wszystkim niechęć dziecka do spacerów i
zabaw ruchowych, szybkie męczenie się, skargi, że bolą je stopy i łydki oraz potykanie się na
prostym podłożu. należy obejrzeć buty – jak wyglądają zapiętki oraz obcasy (zwłaszcza po
wewnętrznej stronie). W związku z tym, że leczenie płaskostopia jest trudne i niestety nie
zawsze daje możliwość uzyskania całkowitej poprawy, niezwykle ważną rolę odgrywa
profilaktyka, wdrażana już od najmłodszych lat.
ABY ZAPOBIEGAĆ I LECZYĆ WADY STÓP U DZIECI NALEŻY:
Nie krępować dziecku stóp – śpioszki i rajstopki powinny być dość luźne, aby
dziecko mogło poruszać palcami.
Masować i ćwiczyć maleńkie stópki: łaskotanie, głaskanie pobudza dziecko do
podwijania palców i napinania mięśni.
Nie przyspieszać chodzenia, raczkujący maluch stanie na nogi wtedy, gdy będzie do
tego gotowy, prowadzenie za rączki, wkładanie do chodzika powoduje, że
niegotowy na to maluch nadmiernie obciąża nogi.
Zwrócić uwagę na to, jak dziecko siada – wiele dzieci bawiąc się na podłodze
podwija nogi, co sprzyja koślawieniu kolan.
Zachęcać do chodzenia boso po trawie, piasku, kamykach.
Dbać o prawidłową wagę dziecka – otyłość to obciążenie przede wszystkim dla stóp.
Dobrać właściwie obuwie.
Nie pozwalać na skoki i długotrwałe bieganie po twardym podłożu.
Zapewnić odpowiednią porcję ruchu, najlepiej w formie ćwiczeń – także stóp.
ĆWICZENIA KORYGUJĄCE PŁASKOSTOPIE ORAZ KOŚLAWOŚĆ PIĘT I KOLAN:
(w celu uzyskania korekcji ćwiczenia powinny być powtarzane 1-2x dziennie przez ok. 15min)
Chodzenie na palcach oraz zewnętrznych krawędziach stóp;
Podnoszenie palcami stóp drobnych przedmiotów m.in. klocków, kredek;
Darcie papieru palcami stóp na jak najmniejsze kawałeczki;
Podnoszenie palcami stopy woreczka wypełnionego grochem (np. rzut do oddalonego
wiaderka);
Zwijanie kocyka lub ściereczki palcami stóp;
Rysowanie kredką umieszczoną między paluszkami stopy;
W leżeniu na plecach toczenie piłeczki po ścianie w górę podeszwą stóp;
Chodzenie kilka razy dziennie po macie z kolcami imitującej chodzenie po
kamieniach;
Podczas zabawy uczymy dziecko siedzieć „po turecku”- unikamy siedzenia między
piętami w „literkę W”;
CECHY WŁAŚCIWEGO OBUWIA DLA DZIECKA 1 – 8 LAT:
Cholewka buta powyżej kostki;
Cholewka ze skóry naturalnej w celu dobrego dopasowania;
Usztywniony zapiętek sięgający do kostek;
3 rzepy (zapięcie) pozwalające na dobre trzymanie całej stópki;
Podeszwa z obcasem Thomasa;
Płaska podeszwa od wewnątrz pozwalająca na zastosowanie wkładek ortopedycznych
w celu dodatkowej korekcji;
Elastyczna podeszwa (głównie 1/3 przedniej długości);
Należy pamiętać o istotnej roli kapci profilaktycznych dla przedszkolaków. Dzieci w
wieku przedszkolnym przez większość czasu w ciągu dnia spędzają właśnie w kapciach,
szczególnie w naszym klimacie, dlatego nie bez znaczenia, co zakładamy na kształtujące
się stópki dzieci. Podejmując decyzję o wyborze obuwia dla naszych dzieciaków,
pamiętajmy, że wybór ten ma istotny wpływ na rozwój ich stóp, a przez to postawy i
sprawności. W przypadku kapci, w których tyle czasu spędzają przedszkolaki, chciałoby
się rzec: kapcie to nie TYLKO kapcie, ale AŻ kapcie.
Na podstawie:
Kasperczyk Tadeusz: Wady postawy ciała – diagnostyka i leczenie; Kraków 1996.
Owczarek Sławomir, Bondarowicz Marian: Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej; Warszawa 1998.
Opracowała: Patrycja Olejarczyk