WP_20180507_14_01_32_Pro

Przedszkole Nr 118
z Oddziałami Integracyjnymi

ul. Nowolipie 31A
01-002 Warszawa
tel: (22) 838 49 35

Ciekawostki i ćwieczenia Terapeuty SI

Kamil Lewandowski

Terapeuta SI

 

Integracja sensoryczna w domu. Zabawy z balonami

 

Zapraszam rodziców do przeprowadzenia ćwiczeń, wesołych i niedrogich zabaw sensorycznych, które można szybko przygotować w domu. Do ich przeprowadzenia wystarczają bardzo często przedmioty posiadane w domu.

Zaczniemy od ćwiczeń z zakresu motoryki małej i dużej, proponuję gry i zabawy rozwijające układ przedsionkowy i proprioceptywny z balonami. Zabawy z balonami wpływają na wzmocnienie mięśni głębokich tułowia i poprawę stabilności ramion.

Potrzebne będą:

  • balony różnych kolorach, rozmiarach i kształtach,
  • patyczki do mieszania farby,
  • papierowe tacki,
  • klej.
     

Tenis balonowy

Należy nadmuchać balon, przykleić mieszadła do farb do papierowych tacek, aby zrobić rakiety. Można zacząć grać w tenisa, podrzucając balon i odbijając go w różne strony.

 

Łapanie balonów

Dziecko podrzuca balon do góry i łapie go za pomocą tacki.

 

Taniec z balonem

Dziecko tańczy trzymając balon i machając nim na boki lub w górę i w dół, robi kółka w rytm muzyki. Może również podrzucić balon do góry i tańcząc próbować go utrzymać w powietrzu.
 

Skok balonowy

Należy zawiesić balon na suficie lub na gałęzi drzewa. Dziecko podskakuje i uderza balon głową lub rękami. Balon wieszamy na rożnych wysokościach.

 

Odbijające się balony

Należy nadmuchać balon i przywiązać, by nie uciekł. Dziecko naciska go z całej siły i odbija od różnych powierzchni.

 

Inne proste zabawy z balonami do wykonania w domu:

  • podbijanie balonu do sufitu i liczenie ile razy balon dotknie sufitu,
  • podbijanie dwóch balonów naraz,
  • rzucanie balonem do celu, podrzucanie z klaśnięciem, przysiadem,
  • podbijanie balonu kolanem, łokciem, głową, ramionami…
  • skakanie z balonem między kolanami,
  • obijanie raz prawą raz lewą ręką, łokciem, kolanem,
  • odbijanie balonów dopóki nie dotkną ziemi – kto więcej razy…
  • naprzemienne odbijanie balona nogami w pozycji leżenia na plecach (umiejętności potrzebne np. do jazdy na rowerze),
  • odbijanie balonów napełnionych np. ryżem, drobną fasolą czy koralikami i zwracanie dziecku uwagi na dźwięk balonów,
  • odbijanie balonów do siebie.

 

Jakie inne proste i bezpieczne ćwiczenia może wykonać dziecko w domu gdy wystarczy nam tylko balon i klika plastikowych butelek prezentuje film:

https://www.youtube.com/watch?v=_b8Vvev9O8k

 

Z kolorowych balonów możemy zrobić również samodzielnie piłeczki sensoryczne o różnorodnej zawartości. Są elastyczne, mocne i dostarczają dziecku wielu bodźców. Świetnie ćwiczą małą motorykę i pomagają w terapii ręki. Do wykonania piłeczki będą potrzebne:

  • 3 mocne balony
  • butelka,
  • nożyczki,
  • lejek
  • zawartości do wypełnienia piłeczek sensorycznych np.: ryż, kasza, sól, mąka, wata, piasek, groch, ziarna kawy itp.

        

 

W zależności od zawartości wypełnienia jedne piłeczki będą lekkie i miękkie, a inne twarde i ciężkie. Dziecko może uczestniczyć w ich przygotowaniu, będzie to dla niego jednocześnie nauką i zabawą. Dotykając tak stworzone piłeczki pracuje manualnie a piłeczka dostarcza mu różnych bodźców dotykowych. Ponieważ piłeczki powstają z 3 balonów są mocniejsze od popularnych gniotków, okrągłe i mają różne wypełnienia. W ich wykonaniu pomocny będzie filmik instruktażowy znajdujący się pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=KTk-A-Le_Os  ze świetnej, zawierającej wiele pomysłów na zabawy z dziećmi, strony https://mojedziecikreatywnie.pl/    

 

W ten sposób przygotowane piłeczki balonowe mogą być inspiracją do różnego rodzaju zabaw: w odgadywanie zawartości balonów za pomocą dotyku dłoni lub stopy czy rzucanie piłeczkami do celu.

Wykorzystanie balonów może być świetną inspiracją do spędzenia wolnego czasu z dzieckiem, a ćwiczenia z balonami świetnie wspomogą jego rozwój. Jednocześnie dają dziecku wiele korzyści terapeutycznych.

 

Opracowano na podstawie:

Arnwine B., Rozpoczynanie terapii integracji sensorycznej, Gdańsk 2016

https://autyzm.life/zaburzenia-integracji-sensorycznej/

Kamil Lewandowski

Terapeuta SI

Zaburzenia węchowe u dzieci

Zmysł węchu, zwany inaczej zmysłem powonienia, odgrywa bardzo ważną rolę w okresie dzieciństwa. Rozwija się już w okresie prenatalnym. Najbliższy dziecku jest zapach matki – dzięki niemu dziecko po urodzeniu nawiązuje i kontynuuje więź z matką.  Zna jej zapach, ponieważ dociera on do płodu.

Komórki węchowe człowieka są zdolne do wychwycenia tysięcy różnych zapachów, choć z wiekiem coraz mniej. Badania wykazały, że wcześniaki urodzone w 28 tygodniu reagują na silne wonie. Udowodniły również, że maluch przestaje reagować na zapach, który jest mu podawany cały czas. Około 3-letnie dziecko posiada zdolność rozróżniania czy dany zapach jest przyjemny czy nie. Około 6 roku życia tworzą się u niego „zapachowe preferencje” pozostające przez całe życie.

Od wczesnego okresu życia zmysł powonienia dostarcza informacji poszerzających wiedzę o otaczającym świecie. Dziecko dotyka przedmioty, ogląda, a także wącha. Należy zapoznawać dzieci z zapachami naszego otoczenia, pamiętając jednak, że łatwo przyzwyczajamy się do bodźca zapachowego i wkrótce przestajemy go odczuwać. Nie należy wiec przedłużać ekspozycji danego zapachu podczas pracy z dzieckiem. Często robić przerwy na oddychanie „świeżym powietrzem”. Przed rozpoczęciem zajęć, rozwijających zmysł powonienia, należy pamiętać o oczyszczeniu nosa, w przeciwnym wypadku zapachy nie będą rozpoznawalne.

Podczas spacerów na powietrzu zwracać uwagę dziecka na wszystkie towarzyszące zapachy – powietrza po burzy czy w czasie deszczu, zapach kwiatów, ziół. Przyjemną nauką może być rozpoznawanie różnorodnych produktów i przedmiotów codziennego użytku, bez patrzenia na nie bądź z zawiązanymi oczami. Pytając „Co tak pachnie?” dajemy dziecku coś do powąchania (pokarmy, środki higieniczne, kwiaty, zioła). Oczywiście, musimy zachować odpowiednią częstotliwość, w przeciwnym wypadku dziecko znudzi się szybko i zniechęci. Co możemy jeszcze wykorzystywać w terapii?

  • wąchanie olejków eterycznych,
  • wąchanie różnych produktów (przypraw, owoców),
  • wąchanie olejków eterycznych, owoców z wskazaniem odpowiedniej ilustracji,
  • wąchanie olejków eterycznych, owoców i określanie co to było bez pomocy ilustracji,
  • ścieranie na tarce owoców, sera, warzyw,
  • przeciskanie czosnku przez praskę,
  • przesypywanie do rożnych pojemników liści laurowych, ziela angielskiego, herbaty,
  • uprawa miniogródka zielarskiego (bazylia, mięta, majeranek…),
  • łączenie zapachów w pary,
  • układanie zapachów od najbardziej ulubionego ,
  • wbijanie goździków w owoce cytrusowe,
  • zbieranie płatów róży,
  • segregowanie zapachów z kuchni, z ogrodu,
  • masowanie dłoni, twarzy dziecka zapachową oliwką lub używanym przez dziecko kremem.

Od wieków aromaterapia jest wykorzystywana w pewnych procesach wspomagających leczenie. W terapii integracji sensorycznej wykorzystywany jest związek układu węchowego z układem limbicznym, przez co stymulacja węchowa wpływa na emocje. Istotny jest również fakt, że poszczególne zapachy odpowiadają za konkretne doświadczenia. Niektóre zapachy mogą działać pobudzająco, inne mogą hamować ośrodkowy układ nerwowy. Mogą wpływać na samopoczucie i funkcjonowanie dziecka. Jeśli mamy do czynienia ze zwiększoną wrażliwością, u dziecka mogą wystąpić reakcje wymiotne, niechęć do przebywania w danym miejscu. Tak dziecko może reagować niechęcią do ćwiczeń gimnastycznych na lekcji wychowania fizycznego, gdy nie może znieść zapachu szatni, w której musi się przebrać.

Niektóre zapachy mogą powodować wydłużenie koncentracji na zadaniu, podnosić sprawność psychofizyczną, inne zaś wywoływać dekoncentrację lub nadmierne pobudzenie. Jedna z zasad teorii integracji sensorycznej mówi, że pomiędzy układami zmysłowymi istnieją wzajemne powiązania. Działanie na receptory węchowe może poprawić funkcjonowanie innych zmysłów. Zmysł węchu jest bardziej czuły od zmysłu smaku. Warto w terapii wykorzystywać drogę zmysłową i stymulować ją podczas zajęć.

Jakie zapachy możemy wykorzystywać w terapii?

  • Bazylia - poprawia koncentrację uwagi, usprawnia myślenie
  • Cytryna - pobudza i odświeża
  • Eukaliptus - działa pobudzająco
  • Imbir - odświeża, działa rozgrzewająco
  • Lawenda - działa uspokajająco, wyciszająco
  • Mandarynka - działa odświeżająco, zmniejsza napięcie emocjonalne
  • Melisa - uspokaja, wycisza układ nerwowy
  • Mięta - pobudza, aktywizuje, odświeża
  • Pomarańcza - wycisza układ nerwowy, odświeża
  • Rumianek - działa uspokajająco, rozluźnia napięcie mięśni, odpręża
  • Róża - relaksuje, działa kojąco
  • Sosna – pobudza
  • Szałwia - działa wyciszająco, uspokaja

Uwaga:

Przed zastosowaniem zapachów  terapii:

  • należy skonsultować z rodzicem, czy nie występuje u dziecka reakcja alergiczna,
  • najbardziej dla dziecka nadają się zapachy naturalne, idealnie sprawdzają się skórki owoców, owoce naturalne, płatki kwiatów, zioła zielone i suszone, olejki naturalne, kosmetyki (żele, mydła, balsamy). Olejki eteryczne dostępne w sprzedaży mogą być gorzej tolerowane,
  • ekspozycja na zapach powinna trwać kilka sekund, jeśli zapach unosi się w powietrzu cały czas, przestaje być „zauważalny” przez mózg,
  • stosujemy zapachy ostrożnie przy dzieciach z nadwrażliwością,
  • nie stosujemy więcej niż 5 zapachów jednocześnie,
  • olejki eteryczne używane do masażu wlewamy do oliwki dziecięcej, nie używamy ich bezpośrednio na skórę,
  • zapach wlany do kominka do aromaterapii traci swoje właściwości, długotrwała ekspozycja na zapach skutkuje „uodpornieniem” tworu siatkowatego, bodziec zapachowy przestaje być „istotny” dla układu nerwowego .

Opracowanie na podstawie:

Baj-Lieder M., Kręć się, biegaj, baw się z nami, Gdańsk : Harmonia, 2016
Borkowska M., Wagh K., Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014
Charbicka M., Integracja sensoryczna cały rok, Warszawa : Difin 2017

Kamil Lewandowski

Terapeuta SI

Dysfunkcja wzroku u dzieci
 

Sprawne funkcjonowanie narządu wzroku jest nieocenione. Dzięki niemu zdobywamy orientację w przestrzeni, poruszamy się, wykonujemy czynności dnia codziennego. Dysfunkcja wzroku jest istotnym czynnikiem do powstawania zaburzeń integracji sensorycznej.

Przy nadwrażliwości wzrokowej dziecko:

  • źle znosi światło słoneczne, unika blasku słońca, błysków światła, oświetlenia jarzeniowego,
  • mruży, trze, zasłania i zamyka oczy pod wpływem światła,
  • jest nadwrażliwe na światło, woli światło rozproszone lub półmrok,
  • jest podekscytowane, gdy w polu widzenia znajduje się zbyt dużo elementów,
  • w sytuacjach nadmiaru bodźców wzrokowych wykazuje pobudzenie,
  • jest zawsze czujne, ożywione, w stanie gotowości,
  • unika zabawek świetlnych,
  • unika kontaktu wzrokowego z innymi, ma trudności z nawiązaniem kontaktu wzrokowego,
  • nie uważa podczas pracy przy biurku,
  • niepokoi się przy niespodziewanej zmianie natężenia światła.

 

Przy podwrażliwości wzrokowej dziecko:

  • interesuje się różnymi źródłami światła,
  • z trudnością przychodzi mu śledzenie poruszających się przedmiotów,
  • przejawia trudności w ocenie odległości pomiędzy przedmiotami,
  • przy przepisywaniu pomija, gubi litery, sylaby, elementy liter,
  • nie lubi układania puzzli, układanek, kopiowania, przerysowywania,
  • nie zwraca uwagi na nowe bodźce wzrokowe,
  • może powoli i niewystarczająco reagować na zbliżające się do niego obiekty, przedmioty,
  • może nie odwracać wzroku od źródła jasnego światła,
  • może długo wpatrywać się w twarze oraz przedmioty, sprawia wrażenie, że ich nie zauważa,
  • może nie zdawać sobie sprawy z jasnego czy słonecznego światła, nie mrugać ani nie odwracać się od oślepiających promieni słonecznych.

 

Poszukiwacz wrażeń wzrokowych:

  • szuka miejsc stymulujących wzrokowo, przygląda się im przez długi czas,
  • będzie interesował się różnymi źródłami światła, lustrami i błyszczącymi przedmiotami,
  • przyciągać go będą błyszczące, poruszające się przedmioty,  jasne światło,
  • będzie poszukiwał jasnego, migoczącego światła, bezpośredniego światła słonecznego.

Jak należy zorganizować otoczenie dziecka z nadwrażliwością wzrokową ?

  • należy usunąć zbędne sprzęty i przedmioty, które dezorganizują otoczenie i pole widzenia dziecka,
  • w miejscu pracy dziecka powinny znajdować się tylko przedmioty aktualnie wykorzystywane przez dziecko do nauki czy zabawy,
  • pozostałe pomoce, zabawki, gry powinny znajdować się w zamkniętych szafach lub pojemnikach z przykryciem,
  • pomieszczenie, pokój dziecka powinien być zaopatrzony w rolety ograniczające dopływ, nadmiar światła słonecznego,
  • należy ograniczać czas dziecka spędzany przed telewizorem, komputerem czy tabletem,
  • ograniczać ilość i różnorodność bodźców wzrokowych,
  • urządzać pomieszczenie dziecka w tonacji spokojnej, w kolorach jasnych, pastelowych, bez wzorzystych, jaskrawych i kontrastowych kolorów ścian,
  • ograniczać dekoracje na ścianach, obrazki, zabawki,
  • unikać pulsujących świateł czy światła jarzeniowego,
  • zalecać używanie okularów przeciwsłonecznych i unikania ostrego słońca,
  • usunąć lustra z pola widzenia dziecka lub zasłaniać je roletą,
  • unikać dłuższego przebywania w miejscach o dużym natężeniu ludzi, kolorów (galerie handlowe, imprezy masowe, uroczystości szkolne itp.)

Propozycje ćwiczeń poprawiających pracę systemu wzrokowego:

  • wodzenie wzrokiem za przedmiotami,
  • odbijanie piłki, balona,
  • dotykanie, chwytanie balona czy piłki zawieszonej na lince czy sznurku,
  • rzucanie do celu,
  • układanie puzzli i innych układanek,
  • łapanie piłki,
  • wspólne z dzieckiem oglądanie, badanie i manipulowanie przedmiotami codziennego użytku,
  • turlanie piłki w różnych pozycjach np. leżąc na brzuchu, siedząc, stojąc na dwóch nogach, na jednej nodze, idąc stopa za stopą,
  • śledzenie wzrokiem kolorowej nasadki na ołówku bądź innego przedmiotu w pozycji siedzącej, leżącej lub stojącej z głową symetrycznie ustawioną bez jej poruszania przy śledzeniu. Dziecko wodzi wzrokiem za przedmiotem poruszającym się po łuku, poziomo, pionowo, w dół, po przekątnych (kreśli w powietrzu X),
  • patrzenie na przedmiot znajdujący się daleko a następnie blisko, w oczy lub na twarz rodzica czy prowadzącego ćwiczenia,
  • wykonanie kilku obrotów na krzesełku obrotowym lub kilku obrotów wokół własnej osi a następnie skupianie wzroku na wyraźnym przedmiocie, który znajduje się na wysokości oczu dziecka,
  • zbliżanie do oczu dziecka kolorowego przedmiotu prostopadle wzdłuż linii prostej, od odległości 50 cm do momentu, gdy gałki oczne będą pracowały równomiernie,
  • „obrysowywanie” wzrokiem przedmiotów, narysowanych na papierze kształtów, śledzenie ruchów przy pokazywaniu ich palcem czy ołówkiem z nasadką.

Ćwiczenia należy wykonywać codziennie, po kilka razy. Każde dziecko powinno, po przeprowadzeniu testów lub obserwacji jego spontanicznej aktywności, mieć stworzony indywidualny program terapii integracji sensorycznej.

Kamil Lewandowski

Terapeuta SI

Nadwrażliwość słuchowa u dziecka

 

Wprowadzeniem w temat zagadnienia niech będzie krótki filmik – zachęcam do jego obejrzenia:

https://www.youtube.com/watch?v=jBkA1-62Lbs

Nadwrażliwość słuchowa, inaczej nadwrażliwość na dźwięki czy nadreaktywność słuchowa, jest jednym z objawów zaburzeń integracji sensorycznej. Wiąże się z nieprzyjemnym a nawet bolesnym odczuwaniem dźwięków, dla innych osób uchodzących za normalne.

Charakterystyczne objawy mogące świadczyć o nadwrażliwości słuchowej u dzieci:

  • dziecko boi się nagłych, ostrych uderzeń,
  • ucieka od hałasu i gwaru,
  • zasłania dłońmi uszy/wkłada palce do uszu w reakcji na niektóre dźwięki,
  • mówi bardzo głośno,
  • głośnym zachowaniem próbuje zagłuszyć dokuczliwe dla niego dźwięki ze środowiska,
  • jest nadpobudliwe i nadmiernie ruchliwe,
  • trudno mu skupić uwagę,
  • wydaje się, że ma świetny słuch, bardzo szybko wychwytuje ciche dźwięki - słyszy to czego inni nie słyszą, jest w stanie usłyszeć dźwięki dla innych niesłyszalne,
  • źle reaguje nawet na o ciche dźwięki np. skrzypienie drzwi,
  • dźwięki typu: suszarka do włosów, odkurzacz, szczekanie psa, trąbiący samochód, odgłosy burzy, pękający balon, krzyki są dla niego drażniące i nieprzyjemne -  zatyka uszy, płacze, jest zaniepokojone, zdenerwowane, wyraźnie pobudzone,
  • jest dla niego za głośno w miejscach gdzie inni czują się dobrze, np. wesołe miasteczko, supermarket, staje się wyraźnie pobudzone w miejscach, gdzie jest więcej dźwięków,
  • próbuje zagłuszać nieprzyjemne dla siebie dźwięki np. poprzez krzyk lub wydawanie innych dźwięków, może przejawiać zachowania trudne, nawet agresywne,
  • nie lubi zabawek wydających głośny dźwięk, nie chce się nimi bawić,
  • szybciej może osiągać stan przeciążenia sensorycznego, szybciej u niego niż u innych dzieci po całym dniu efekty działań nagromadzonych bodźców kumulują się, jest zmęczone po pobycie w szkole czy w przedszkolu, w tych miejscach dla niego za głośno,
  • wieczorem może mieć kłopoty z zasypianiem, łatwo się wybudza,
  • chce na co dzień stale nosić słuchawki, słuchać muzyki,
  • nie reaguje na polecenia w miejscach gdzie jest dużo ludzi i więcej dźwięków, „wyłącza się”,
  • niechętnie uczęszcza na zajęcia grupowe.

 

Jak pomóc dziecku nadwrażliwemu słuchowo?

W szkole czy w przedszkolu nauczyciele powinni zadbać o to, aby dziecko z nadwrażliwością słuchową siedziało jak najdalej od drzwi czy okna, czyli miejsc, z których mogą dochodzić głośne dźwięki. W szkole podczas przerwy powinno spędzać czas w sali lekcyjnej, a nie na głośnym korytarzu. Dobrze jest wyeliminować pogłos w sali, zastosować tablice korkowe, zasłony, dywany, wykładziny. Posługiwać się wskazówkami wzrokowymi, pomagającymi dziecku zauważyć informacje słuchowe, które wcześniej mu umknęły. Nosić obuwie o miękkiej podeszwie, by dźwięk kroków nie drażnił dziecka. Należy zwracać uwagę na natężenie swojego głosu, by nie mówić zbyt wysokim tonem. Takie kroki mogą zmniejszyć poziom stresu u dziecka, poprawić koncentrację na lekcjach, zmniejszyć stopień pobudzenia czy agresji.

Rodzice mający dziecko z trudnościami z modulowaniem odczuć słuchowych powinni jak najszybciej rozpocząć terapię, zapewnić mu komfortowe warunki do prawidłowego życia wśród dźwięków, dostosować środowisko do jego potrzeb, tak, by mogło się prawidłowo rozwijać.

W leczeniu u dzieci z nadwrażliwością słuchową stosuje się głównie terapię Integracji Sensorycznej, metodę Tomatisa oraz terapię Johansena IAS. To, jaką metodę zastosujemy, zależy od wieku dziecka, jego potrzeb czy innych, indywidualnych czynników.

Terapia Integracji Sensorycznej winna zintegrować wszystkie zmysły. Wskazane są zabawy słuchowe, zabawy na odgadywanie dźwięków, zabawy instrumentami, uderzanie o podłoże przedmiotami i odgadywanie ich przez dziecko. Do ćwiczeń z wykorzystaniem podwieszanego sprzętu typu: hamaki, huśtawki czy deskorolek, dodajemy różne zabawy z dźwiękami. Stymulujemy słuch, stymulując system przedsionkowy poprzez ruch w różnych kierunkach i w różnych pozycjach ciała. Kołysząc dziecko na boki czy w prawo, lewo omawiamy ćwiczenie, uprzedzając dziecko przed mającymi nastąpić głośnymi dźwiękami.

Metoda Tomatisa to metoda kształcenia uwagi słuchowej, zwana także treningiem słuchowym. Jej celem jest kształtowanie umiejętności aktywnego i świadomego słuchania, a w konsekwencji poprawa funkcjonowania w wielu różnorodnych sferach życia. Metoda Tomatisa jest naturalną stymulacją sensoryczną, mają na celu pobudzenie pracy mózgu, wspieranie uwagi słuchowej i koncentracji. Bliższe informacje o tej metodzie rodzice znajdą na stronie : https://www.tomatis.com/pl/firma

IAS czyli Indywidualna Stymulacja Słuchu jest metodą terapii słuchu, odbywającą się w warunkach domowych. Polega na słuchaniu muzyki  nagranej na syntetyzatorze, odpowiednio dobranej do indywidualnych potrzeb dziecka. Muzyka o różnych częstotliwościach, działa w sposób stymulujący poprawiając funkcjonowanie uwagi. Bliższe informacje o tej metodzie  rodzice znajdą na stronie : http://www.johansen-ias.pl/o-metodzie-2.html

Należy pamiętać, iż wczesna diagnoza i terapia daje szansę na możliwość prawidłowego funkcjonowania dziecka, zaś długość terapii u każdego dziecka jest sprawą indywidualną.

Terapeuta SI

 

Poszukiwacz wrażeń sensorycznych

 

Poszukiwanie wrażeń sensorycznych to zaburzenie charakteryzujące się potrzebą poszukiwania mocnych wrażeń płynących z określonych bodźców sensorycznych, w celu pobudzenia układu nerwowego do odpowiedniego poziomu uwagi. Najczęściej są to wrażenia ruchowe i proprioceptywne. Dzieci mające takie zaburzenia są ciągle w ruchu, jakby nigdy nie miały dość nowych bodźców. Wiercą się, nawet podczas siedzenia, są bardzo aktywne fizycznie. Potrzebują ciągłej, silnej stymulacji, mają trudność z wyhamowaniem poszukiwanych bodźców.  Sprawiają im przyjemność bodźce o dużej intensywności. Często działają chaotycznie. Takie zachowanie może doprowadzić do przestymulowania układu nerwowego i w konsekwencji do zaburzenia koncentracji uwagi i zbyt wysokiego pobudzenia, mającego negatywny wpływ na zachowanie dziecka.

System dotykowy. Dziecko:

  • wkłada ręce do pojemników z zabawkami, wyrzuca z nich zabawki,
  • lubi wszelkie brudzące zabawy, chętnie tapla się w błocie,
  • żuje niejadalne rzeczy, często wkłada do ust niejadalne przedmioty, badając różne przedmioty,
  • poszukuje bardzo gorących albo bardzo zimnych temperatur, ma wysoką tolerancję na upalną pogodę latem i na mroźną zimą,
  • może pocierać lub gryźć ręce, zdarza się, że mocno pociera, uciska, szczypie, a nawet gryzie swoją skórę,
  • lubi chodzić na boso po powierzchniach i fakturach uważanych za nieprzyjemne, niewygodne, preferuje chodzenie na boso, często zdejmuje skarpetki i buty, by dotykać stopami różnych powierzchni podłoża,
  • ociera się o ściany czy meble, przyciska się do nich, wciska się między meble, przemieszczając się przebiega dłońmi po meblach i ścianach,
  • ma silna potrzebę dotykania wszystko, co znajduje w pobliżu,
  • wpada na innych, dotyka ich, może podchodzić bardzo blisko różnych osób i dotykać ich nawet wbrew ich woli,
  • mocno ściska inne dzieci, inicjuje intensywny dotyk.

Przykładowe ćwiczenia na usprawnienie systemu dotykowego: 
https://www.youtube.com/watch?v=4G4IaS_EFPk


Sfera ruchu i równowagi. Dziecko:

  • potrzebuje jak najwięcej ciągłego ruchu aby dobrze funkcjonować,
  • wykonuje chętnie ruchy obrotowe nie odczuwając przy tym nudności,
  • lubi się długo huśtać na huśtawce wysoko i mocno, kręci na karuzeli bez efektów ubocznych,
  • nie uskarża się na zawroty głowy nawet podczas długiej rotacji,
  • przyjmuje pozycje po góry nogami,
  • dużo biega, skacze, zeskakuje z dużych wysokości, często skacze po łóżku, kołysze się na fotelu bujanym, kręci się wokół własnej osi, na krześle obrotowym, na karuzelach na placu zabaw,
  • bardziej niż inne dzieci lubi trampolinę, huśtawki, koniki,
  • ma potrzebę bycia w ciągłym ruchu, nieustannie się wierci, porusza,
  • może mieć problem z dłuższym pozostaniem na miejscu np. w szkole podczas zajęć lekcyjnych (można dać im do ręki gniotka, zastosować krótkie przerywniki w postaci prostych ćwiczeń ruchowych),
  • jest śmiałe, chętnie podejmuje ryzyko.

Przykładowe ćwiczenia na usprawnienie układu przedsionkowego:
https://www.youtube.com/watch?v=uYcvNiFvvCE

 

Strefa napięcia mięśniowego. Dziecko:

  • ma dużą potrzebą przytulania, ściskania,
  • lubi ciężką pracę, przenoszenie ciężkich przedmiotów, przepychanie, lubi zabawy z przepychaniem, przenoszeniem rzeczy, intensywnym kontaktem cielesnym (zapasy),
  • lubi energiczne i dynamiczne zabawy.

 

System wzrokowy. Dziecko:

  • obraca przedmioty przed oczami,
  • interesuje się lustrami i błyszczącymi przedmiotami, poszukuje błyszczących przedmiotów, które poruszają się, przygląda się im przez dłuższy czas,
  • spogląda na wzory i krawędzie na przykład na linie na suficie,
  • przygląda się migoczącemu światłu sztucznemu bądź słońcu przebijającemu się przez wąskie szczeliny,
  • poszukuje jasnego światła, lamp stroboskopowych, bezpośredniego światła słonecznego.

Przykładowe ćwiczenia na usprawnienie systemu wzrokowego:
https://www.youtube.com/watch?v=Sgfzh81S7i4

 

System słuchowy. Dziecko:

  • odczuwa przyjemność podczas słuchania głośnych dźwięków,
  • lubi przebywać w ruchliwych i hałaśliwych miejscach, w tłumie,
  • lubi wydawać głośne dźwięki, trzaska drzwiami, głośno wokalizuje, wsłuchuje się w dźwięki urządzeń czy zabawek dźwiękowych.

Przykładowe ćwiczenia na usprawnienie systemu słuchowego:
https://www.youtube.com/watch?v=1oB4vc_PnOc

 

System smakowy. Dziecko:

  • słabo różnicuje smaki i temperaturę potraw,
  • lubi mocno przyprawione lub bardzo gorące posiłki,
  • preferuje potrawy o skrajnych temperaturach i smakach,
  • smakuje, liże rzeczy niejadalne, np. zabawki,
  • może ssać policzki, wargi, język.

 

System węchowy. Dziecko:

  • intensywnie poszukuje różnych, silnych zapachów,
  • wącha jedzenie, przedmioty i ludzi,
  • wącha intensywnie różne przedmioty nie zawsze pachnące,
  • lubi zapachy towarzyszące gotowaniu,
  • chce zjadać rzeczy niejadalne.

Przykładowe ćwiczenia na usprawnienie systemu węchowego :
https://www.youtube.com/watch?v=vW1x0v7nrms

 


 

Kamil Lewandowski

Terapeuta SI

 

Czym jest podwrażliwość (podreaktywność) sensoryczna?

 

Podwrażliwość sensoryczna (podreaktywność sensoryczna)  oznacza sytuację w której układ nerwowy nadmiernie hamuje określone bodźce. Jest to zachowanie związane z typem zaburzeń modulacji sensorycznej, charakteryzujące się ignorowaniem lub brakiem reakcji na bodźce sensoryczne docierające ze środowiska. Odbieranie bodźców z otoczenia następuje z mniejszą intensywnością niż norma w tym zakresie. Kanały sensoryczne nie są dostatecznie otwarte, do mózgu dociera zbyt mało bodźców.

Podreaktywność sensoryczna dotyczy z reguły systemu dotykowego i prorpioceptywnego  choć może również dotyczyć każdego innego zmysłu. Obserwowana jest również w systemie słuchowym, wzrokowym, przedsionkowym czy węchowym. Prowadzi do zaburzeń różnicowania dotykowego oraz schematu ciała.

Jak zachowują się dzieci z podwrażliwością dotykową?

Dzieci z tym zaburzeniem mają kłopoty z rejestracją docierających do nich bodźców. Reagują najczęściej zbyt słabo na poszczególne bodźce, zdają się ich nie zauważać. Potrzebują znacznie większej ilości bodźców bądź bodźców o wiele silniejszych, by je „zidentyfikować”. Potrzebują silniejszej stymulacji, aby osiągnąć zwykły poziom pobudzenia. Reagują ciągłym pobudzeniem, brakiem zahamowań. Ograniczają kontakty społeczne z otoczeniem, unikają wielu działań. Przejawiają problemy emocjonalne, trudności w nawiązywaniu nowych znajomości, problemy z komunikacją. Bywają skupione na sobie, jakby były pochłonięte same sobą. Wydają się być nieobecne, jakby nie wiedziały, co dzieje się wokół nich. Sprawiają wrażenie nieobecnych duchem, znudzonych. Ożywiają się dzięki aktywności fizycznej, np. przepychanie, przenoszenie, noszenie ciężkich przedmiotów. Zdarza się, że uciekają w świat fantazji i wyobraźni. Mają problemy w percepcji, kłopoty z koncentracją uwagi ponieważ docierające do nich bodźce z otoczenia są zbyt słabe i nie są w stanie przyciągnąć ich uwagi.

Jakie inne zachowania i objawy występują u dzieci podwrażliwych sensorycznie?

  • Mogą mieć obniżoną wrażliwość na dotyk, nie reagować na bodziec dotykowy, nie zauważać, gdy inni je dotykają. Mogą mieć problem ze wskazaniem miejsca, w które zostały dotknięte. Nie czują lekkiego dotyku przez drugą osobę, reagują wolniej na silniejszy bodziec lub trwający dłużej. Mają zaburzone czucie, nie zauważają, że się pobrudziły, że mają brudne ręce czy twarz. Często upuszczają przedmioty, nie mają ochoty bawić się zabawkami. Lubią być mocno przytulane.
  • Często doznają urazów - nieumiejętnie, niezgrabnie upadają. Mogą nie zauważać uderzenia czy skaleczenia, nie płakać, gdy się skaleczą, nie reagować na otarcia, zadrapania, siniaki, uderzenia lub reagować w niewielkim stopniu. Wobec braku zrozumienia, że inni odczuwają ból, mogą krzywdzić inne dzieci lub zwierzęta podczas zabawy, popychać mocno rówieśników. Postrzegane są jako dzieci agresywne o nieprzewidywalnych zachowaniach.
  • Przejawiają trudności z usiedzeniem w miejscu oraz kłopoty z uwagą. Zbyt krótko skupiają uwagę, nawet podczas czynności, które lubią, łatwo się rozpraszają, dezorganizują.
  • Mogą nie zauważać gorąca, zimna, nie zwracać uwagi na zmianę temperatury otoczenia. W ciepłe dni chodzić w kurtce a w zimne w samej bluzie.
  • Odnajdują się podczas ekstremalnych ruchów : szybkich, obrotowych. Lubią się  bujać, huśtać się na huśtawce, krześle, szybko kręcić się na karuzeli, bez odczuwania nudności. Mają słabą reakcję obronną przed upadkiem, trudność w przewidywaniu upadku lub nieświadomość jego nastąpienia. Mogą nie zauważać, że spadają, tracą równowagę, w związku z tym nie chronią się należycie przed upadkiem choćby wyciąganiem rąk, nóg by się podeprzeć.
  • Nie przykładają znaczenia do właściwego spożywania posiłków: rozrzucają jedzenie, grzebią w nim sztućcami. Mają ograniczoną listę produktów, które lubią. Są to z reguły przyprawione pokarmy lub bardzo ostre, pikantne, kwaśne. Nie potrafią wyczuć smaku pokarmu. Nie reagują na mocne, zdecydowane smaki.
  • Mogą występować u nich trudności w rozpoznawaniu sygnałów z ciała. Mogą się „przejadać”, nie czuć, że są najedzone, parzyć się zbyt gorącym posiłkiem. Mogą nie czuć, że są spragnione lub że muszą skorzystać z toalety.
  • Nie reagują na bodźce z wystarczającą intensywnością. Mogą chodzić boso nie skarżąc się na gorący piasek czy ostre kamienie. Reakcja na bodziec jest u nich wolniejsza.
  • Lubią mocne zapachy, nie reagują na nieprzyjemne zapachy, mają trudności w wyczuwaniu zapachu posiłków.
  • Mogą ignorować hałas, lubią głośne dźwięki, czasami mówią zbyt głośno. Ignorują dźwięki głośne i glosy uważane powszechnie za zwyczajne (rozmowa, radio włączone). Ożywiają się przy głośnych rytmach, niespodziewanych głośnych i blisko zlokalizowanych źródłach hałasu.
  • Nie zauważają przeszkód pojawiających się na drodze. Słabo lub wcale nie reagują na przedmiot zbliżający się w ich kierunku. Nie odczuwają dyskomfortu patrząc na źródło światła, sprawiają wrażenie patrzenia „przez obiekt”.

 

Powyższe zachowania dziecka - nie wszystkie muszą występować jednocześnie - wymagają konsultacji fizjoterapeuty, terapeuty SI, który po dokonaniu diagnozy dobierze indywidualny, odpowiedni dla dziecka plan zajęć i ćwiczeń, który pomoże zminimalizować zaburzenia u dziecka. Terapia powinna być rozpoczęta jak najwcześniej, nieleczona ma silny wpływ na funkcjonowanie społeczne, emocjonalne i poznawcze dzieci.

Kamil Lewandowski

 

Czym jest nadwrażliwość dotykowa?
 

Nadwrażliwość (obronność) dotykowa jest najczęściej występującym zaburzeniem integracji sensorycznej, która wiąże się ze zwiększoną nadwrażliwością na bodźce. Receptory zmysłu dotyku rozmieszczone na całym ciele, na skórze, są pobudzane przez bodźce zewnętrzne typu: dotyk, temperatura, łaskotanie. System dotykowy jest największym układem sensorycznym, rozwija się w łonie matki i wraz z układem przedsionkowym i proprioceptywnym należy do bazowych systemów sensorycznych, regulujących pracę układu nerwowego. Ma ogromny wpływ na kształtowanie się zachowania psychicznego i fizycznego człowieka.

Nadwrażliwość dotykowa może dotyczyć praktycznie każdego dziecka, również z zaburzeniami integracji sensorycznej, autyzmem czy zespołem Aspergera. Przejawia się tym, iż delikatne bodźce dotykowe powodują nadmierne reakcje emocjonalne, rozproszenie uwagi bądź też inne problemy behawioralne. Układ nerwowy dziecka nieprawidłowo przetwarza informacje z receptorów dotyku. Reaguje ono negatywnie lub bardzo emocjonalnie na niespodziewane wrażenia dotykowe, nawet lekki dotyk. Nadwrażliwość dotykowa może mieć różny stopień nasilenia, obejmować całe ciało lub tylko jego część, dotyczyć tylko twarzy lub wnętrza jamy ustnej. Może objawiać się w bardzo różny sposób. 

Jakie są główne symptomy nadwrażliwości dotykowej?

Dzieci odsuwają się, unikają bliskiego kontaktu, dotyku i związanego z tym przytulania, obejmowania, ściskania, czy całowania, szczególnie przez osoby mniej znane, rzadziej widywane. Czują się lepiej, gdy same inicjują dotyk, częściej akceptują taki rodzaj kontaktu. Źle znoszą tłok i bliską obecność wielu ludzi obok siebie, np. młodszych dzieci, osób nadruchliwych. Dlatego podczas zajęć dobrze jest posadzić dziecko obok osoby, która nie jest nadmiernie aktywna ruchowo. Ponieważ ta bliskość im przeszkadza, często się kręcą, mają problemy z koncentracją. Irytują się lub boją gdy inne osoby znajdują się zbyt blisko. Mogą wycofywać się z grupy i nie chcieć uczestniczyć w zabawach z innymi dziećmi. Unikają sytuacji, gdy muszą stać blisko innych osób : w parze bądź w szeregu. Dlatego dobrze jest, by dziecko samo wybrało z kim i przy kim chciałby usiąść. Podejście od tyłu traktowane jest przez nich jako zagrożenie, bardziej niż przez inne osoby. Należy więc podchodzić do dziecka z przodu i uprzedzać go przed dotknięciem. Siedzenie w ostatniej ławce, nigdy w środku, czy stanie w ostatniej parze uchroni je przed strachem przed niekontrolowanym dotknięciem w plecy. Dotykane nagle przejawiają niepokój, lęk lub agresję. Mogą cofać się przed lekkim dotykiem, drapać bądź pocierać miejsce dotknięcia. Zadrapania czy nawet lekkie skaleczenia powodują u nich nadmierne reakcje. W przedszkolu czy w szkole dobrze jest angażować je w zadania bez pary. W trakcie wyjść poza teren szkoły czy przedszkola pozwolić iść na końcu grupy. Bardzo istotna jest modyfikacja otoczenia w celu ograniczenia nadmiernej ilości wrażeń dotykowych w otoczeniu i zminimalizowania ryzyka przeciążenia sensorycznego dziecka.

Nie przepadają za kąpielą, nie lubią mycia twarzy, głowy czy innych partii ciała, podobnie jak obcinania włosów, paznokci czy mycia zębów i wizyt u dentysty. Nie lubią mycia, czesania, strzyżenia, głaskania włosów. Wszystkie te czynności są dla nich nieprzyjemne i stresujące. W kontaktach z nimi należy unikać dotykania miejsc wrażliwych : włosów, twarzy, szyi.

Nie lubią chodzić boso, np. po trawie, piasku czy wykładzinie. Wolą nosić skarpetki i kapcie. Mogą chodzić na palcach, by w ten sposób zminimalizować kontakt z podłożem. Dlatego dobrze jest pozwolić dzieciom w przedszkolu usiąść na kocu czy dywaniku o fakturze dla nich przyjemnej.

Często wnoszą sprzeciw przed zakładaniem szalika, czapki lub innych części ubrania, szczególnie golfów, rajstop, sztywnych dżinsów, wełnianych swetrów, zbyt obcisłej bielizny, pasków. Drażnią ich metki znajdujące się na ubraniach. Dobrze jest więc przed założeniem dziecku nowego ubrania wyciąć metki, sprawdzić szwy na ubraniach czy zbyt ciasne gumki, które sprawiają mu dyskomfort. Pozwolić mu na noszenie bardziej obszernych ubrań, luźnej, nieprzylegającej do ciała odzieży.

Nadwrażliwe dłonie powodują u dzieci niechęć do lepienia plasteliną, malowania palcami, dotykania niektórych faktur, mas plastycznych czy zabaw w piasku. Niechętnie uczestniczą w zabawach, podczas których mogą się pobrudzić farbami, klejem czy gliną. Słabsza jest więc z reguły ich motoryka mała. Może to również dotyczyć udziału w zajęciach ruchowych, muzycznych. Dlatego nie należy przymuszać dzieci do malowania rękami czy lepienia, pracy w parach, a zaproponować im wykorzystanie np. foremek, kleju w sztyfcie zamiast lepkiego kleju w tubce, malowania pędzlem, a nie palcami. Z zabaw ruchowych zaproponować zabawę w berka, bieganie po wyznaczonym torze.

Przy nadwrażliwości dotykowej w obrębie jamy ustnej dzieci mogą przejawiać własne preferencje co do spożywanych pokarmów. Mogą mieć trudności z gryzieniem i żuciem, niechętnie spożywają niektóre pokarmy, zwłaszcza gdy są w nich grudki. Wolą pokarmy „papki” o łagodnym smaku i gładkiej konsystencji. Wmuszanie na siłę czegoś, czego nie lubią może skutkować ich większym pobudzeniem i dezorganizacją zachowania.

Dobrze jest przygotować tzw. „filtry sensoryczne” pomagające zmniejszyć oddziaływanie bodźców zmysłowych w chwilach przeciążenia sensorycznego dziecka, typu : zabawki, przedmioty do ściskania czy gniecenia, np. piłeczki antystresowe, balony z mąką, ciastolinę, zabawki do rozciągania i wyginania. Przygotować dziecko na nadchodzące wydarzenia i zmiany w rozkładzie dnia, organizować mu częste przerwy, zapewnić ciche miejsce do odpoczynku od nadmiaru bodźców. Zapewnić możliwość korzystania z wyciszających aktywności przez cały dzień.

Dzieci z nadwrażliwością dotykową powinny być kierowane do poradni psychologiczno-pedagogicznych. Rodzice powinni rozmawiać z dziećmi o tym co im przeszkadza, co lubią, obserwować zachowania swoich dzieci i ich relacje z otoczeniem. Nie powinni zmuszać ich do dotykania czegoś, co jest dla nich po prostu nieprzyjemne. Każde dziecko z nadwrażliwością dotykową jest inne i w związku z tym wymaga indywidualnego podejścia.

Kamil Lewandowski

Terapeuta SI

Czym jest dieta sensoryczna?

 

Zdarza się, że rodzice słyszą wskazanie do stosowania „diety sensorycznej” u ich dziecka. Na czym ona polega? Czy wiąże się z odchudzaniem, eliminacją określonych składników pokarmowych i zmiana sposobu odżywiania? Otóż nie.

Dieta sensoryczna jest specjalnie opracowanym zestawem aktywności, ćwiczeń, zadań i stymulacji, dostosowanym indywidualnie do każdego dziecka. Jej celem jest dostarczenie układowi nerwowemu odpowiednich bodźców, potrzebnych do zachowania uwagi i koncentracji w ciągu całego dnia.

Termin „dieta sensoryczna” został wprowadzony w latach 90. XX w. przez amerykańską terapeutkę zajęciową Patricię Wilbarder. Dieta sensoryczna może być stosowana zarówno do niemowląt i małych dzieci, jak i do nastolatków, młodzieży i dorosłych.

Na dietę sensoryczną składa się zindywidualizowany program oddziaływań sensorycznych, który ma wspomóc zarówno funkcjonowanie dziecka w warunkach domowych i szkolnych jak i efekty terapii. Program przygotowuje przy pomocy rodziny i innych członków zespołu terapeutycznego a następnie monitoruje i modyfikuje, terapeuta integracji sensorycznej.  Indywidualny program diety sensorycznej prowadzi do zaspokajania potrzeb sensorycznych dziecka, zapobiega efektowi przeciążenia bodźcami zmysłowymi. Dzięki programowi dziecko łatwiej uczestniczy i angażuje się w działania.

Dieta sensoryczna stanowi uzupełnienie specjalistycznej terapii SI i jest opracowywana na podstawie diagnozy procesów przetwarzania sensorycznego. Angażuje dziecko w regularne ćwiczenia, dostarczające właściwych bodźców sensorycznych, wpływa na poprawę uwagi, współpracy i komunikacji. Prawidłowo opracowana dieta sensoryczna polega na wykonywaniu różnych czynności ruchowych, poprawiających funkcjonowania zmysłów dziecka, u którego występują zaburzenia integracji sensorycznej. Są to z reguły proste ćwiczenia, które można wykonywać w domu. To również informacje dla rodziców, czego należy unikać przy jej stosowaniu, by nie pogłębiać jeszcze bardziej istniejących zaburzeń. Dieta sensoryczna powinna być naturalnym elementem rytmu dnia dziecka, a ćwiczenia powtarzane określoną ilość razy. Niezwykle ważna jest konsekwencja i systematyczność w stosowaniu się do zaleceń terapeuty. Dzieci o wysokim poziomie pobudzenia potrzebują diety wymagającej aktywności wyciszającej, uspokajającej, hamującej pobudzenie. Dzieci spokojne – aktywności pobudzających system nerwowy.

Dieta sensoryczna rozwija i doskonali wszystkie zmysły: dotyku, równowagi, wzroku, słuchu, pozycji ciała, węchu.

Zmysł dotyku rozwijają i doskonalą m.in.:

  • rysowanie, wyciskanie i modelowanie farb, pianki do golenia,
  • malowanie rękami farbami plakatowymi połączonymi z piaskiem dekoracyjnym,
  • przesypywanie sypkich produktów z pojemnika do pojemnika,
  • przesiewanie przez sito,
  • segregowanie przedmiotów,
  • budowanie zamków z piasku,
  • tworzenie potraw z ciastoliny,
  • zawijanie dziecka w koc, prześcieradło,
  • ścieżki sensoryczne np. z folii bąbelkowej, kasztanów, wykładziny, patchworku, itp. po których dzieci przechodzą lub zbierają porozkładane na nich elementy.

Zmysł równowagi (zmysł przedsionkowy) rozwijają i doskonalą m.in.:

  • przechodzenie przez kładkę-huśtawkę,
  • skoki na trampolinie,
  • kręcenie się na obrotowym krześle,
  • siedzenie na piłce np. przy oglądaniu telewizji,
  • zabawy na zjeżdżalni, huśtawkach,
  • taczka –  dziecko porusza się na rękach a osoba dorosła trzyma dziecko za nogi,
  • chodzenie po linie, kamieniach,
  • gra w klasy,
  • przeciąganie liny,
  • wspólny taniec – dziecko staje na stopach osoby dorosłej,
  • turlanie się po podłodze na której rozłożone są materace, karimaty czy koce.

Zmysł proprioceptywny rozwijają i doskonalą m.in.:

  • zabawy z butelkami napełnionymi kolorowym płynem, podnoszenie, popychanie, przesuwanie, przenoszenie, potrząsanie butelek,
  • łapanie, odbijanie, turlanie różnej ciężkości piłek,
  • ciągnięcie innych dzieci na kocu,
  • poruszanie się wzdłuż liny do przodu i do tyłu, przeskakiwanie, chodzenie po linie, któremu towarzyszy inna czynność, np. łapanie piłki. 

Zmysł smaku i węchu rozwijają i doskonalą m.in.:

  • zgniatanie płatków kwiatów i ich wąchanie,
  • odgadywanie zapachów (kwiaty, owoce) przy zawiązanych oczach,
  • odgadywanie zapachów zgromadzonych w buteleczkach, np. skórka z cytryny, pomarańczy, cynamon,
  • jak smakują kolory? – dzieci próbują produktów spożywczych w określonych kolorach, np. zielony – brokuł, ogórek, sałata, szpinak i klasyfikują od najbardziej lubianego.

Zmysł wzroku rozwijają i doskonalą m.in.:

  • rzut piłką do celu,
  • zamalowywanie określonych literek w tekście,
  • oglądanie różnych przedmiotów za pomocą szkła powiększającego lub lornetki,
  • zbieranie drobnych kamyczków, orzeszków rozsypanych po podłodze.

Zmysł słuchu rozwijają i doskonalą m.in.:

  • rozpoznawanie dźwięków instrumentów,
  • „głuchy telefon”,
  • „gdzie jest dźwięk” – dziecko mając zamknięte oczy odgaduje dźwięk wystukiwany przez inna osobę w różnych miejscach sali, domu,
  • wystukiwanie usłyszanego rytmu rękoma i nogami.

Prowadząc ćwiczenia w domu pamiętajmy aby :

  • nie zmuszać dziecka do zabawy,
  • dobierać aktywności tak, aby były dla dziecka interesujące,
  • przerwać zabawę w przypadku pobudzenia czy rozdrażnienia dziecka.

Czy moje dziecko jest dyspraktykiem?

Czasami zdarza się, że słyszymy określenia typu: „ciamajda”, „niezdara”, „gapa”, „demolka” w stosunku do dziecka niezgrabnego, odbiegającego ruchowo od swoich rówieśników. Takie dziecko potyka się o własne nogi, przewraca, potrąca inne osoby, stale coś zrzuca, nie potrafi usiedzieć na miejscu. Często nie jest zapraszane do zabaw, nikt nie chce go wybierać do wspólnych gier, jest nielubiane a nawet wyśmiewane. W rzeczywistości jego niezręczność i niezgrabność w zachowaniu związana jest z zaburzeniem zmysłu równowagi i ruchu, czyli z dyspraksją. Dyspraksja rozwojowa jest rodzajem zaburzenia motorycznego o podstawie sensorycznej, jednym z bardziej powszechnych objawów dysfunkcji integracji sensorycznej. Niestety, ma duży wpływ na różne aspekty życia dziecka, zarówno w szkole, grupie rówieśniczej czy w domu. Sprawia, iż pomimo prawidłowego poziomu inteligencji, dziecko nie potrafi wykonać prawidłowo określonej czynności. Zakłócony jest rozwój tzw. mapy ciała, czyli poczucia własnego ciała.

Przyczyny dyspraksji nie są znane, jednak niepokojącymi objawami dla rodziców powinny być:

  • niezgrabność i problemy z koordynacja ruchową;
  • tracenie równowagi podczas zmiany kierunku ruchu;
  • brak świadomości zagrożenia;
  • zmienianie używanej ręki w trakcie wykonywania czynności i niepewność, której ręki należy użyć;
  • trudności z używaniem długopisu, nożyczek i prostych zabawek;
  • trudności z koncentracją uwagi;
  • zachowania agresywne wynikające z gorszej koordynacji ruchowej
    i nieumiejętności kontrolowania ciała;
  • trudności z nawiązywaniem przyjaźni z powodu słabo rozwiniętych umiejętności społecznych.

Dzieci z objawami dyspraksji mogą mieć problemy z koordynacją ruchów całego ciała. Zaburzenie motoryki dużej powoduje, że nie potrafią zręcznie skakać, biegać i się wspinać. W przeciwieństwie do dzieci nie mających takich problemów, muszą bardzo koncentrować się na każdym kroku by się nie przewrócić i pokonywać trudności. Nieprawidłowo zorganizowany schemat ciała powoduje w ich przypadku zaburzenia pisania, kolorowania i rysowania. Słabe planowanie motoryczne wpływa na mowę, zakłóca ruchy ust, języka i szczęk. Ma również negatywny wpływ na codzienne czynności samoobsługi i pielęgnacji, gdyż dziecko nie potrafi prawidłowo wykonać i określić sekwencji działań, aby się samodzielnie ubrać, zjeść, umyć. Wszystkie te utrudnienia skutkują nieporadnością i zagubieniem dziecka, często prowadzą do poczucia bezsilności i nieudolności.

Bardzo dużą rolę u dzieci z dyspraksją odgrywają ćwiczenia. Szczególnie polecane jest pływanie ze względu na występowanie powtarzalnych sekwencji ruchów. Świetny wpływ ma pokonywanie toru przeszkód.

 

 

Tor przeszkód

Zadanie polega na przejściu toru przeszkód,
aby się nie przewrócić.
Wymaga zaplanowania
i wykonania sekwencji ruchów,
skupienia uwagi,
utrzymania równowagi, obustronnej koordynacji.

 

        

 

 

Huśtanie się na dysku

Innym ćwiczeniem jest huśtanie się na dysku, który stanowi niestabilne podłoże.

 

Zadaniem dziecka jest rzucanie woreczków podczas ruchu, tak żeby wszystkie woreczki trafiły do beczki. Zadanie można wykonywać raz prawą, raz lewą ręką. Ćwiczenie ma na celu rozwój planowania motorycznego, naukę rozróżniania kolorów, kształtowanie orientacji prawo/lewo.

 

Schemat ciała

Kolejnym przykładem ćwiczenia może być leżenie dziecka na twardym podłożu. Przy pomocy liny terapeuta czy rodzic obrysowuje dziecko, dotykając i nazywając poszczególne części jego ciała. Ćwiczenie kształtuje prawidłową orientację wobec schematu ciała. Dziecko po wstaniu, ogląda obrysowany kształt swojego ciała. Może również w odpowiednim miejscu ułożyć ubrania na obrysowanym kształcie ciała.  

 

Chodzenie po linie

Chodzenie po linie ma za zadanie
kształtowanie praksji, rozwój reakcji równoważnych
oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dziecko może zmieniać kierunek ruchu,
chodzić z woreczkiem na głowie
dla utrzymania stabilnej pozycji ciała podczas ruchu.

 

 

 

 

 

 

 

Chodzenie po piłce

Dziecko będąc w podporze przodem na piłce musi
dopasować ułożone na podłodze wzory, układanki memory w pary.
Zadanie wymaga od dziecka odpowiedniego planowania motorycznego,
koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo-ruchowej,
utrzymania równowagi, rozróżniania kolorów, wzorów oraz orientacji prawo/lewo.

 

 

 

W zakresie usprawniania dużej motoryki rodzice powinni zachęcać dziecko do udziału w zabawach i grach ruchowych. Stosować czołganie i turlanie, przeciąganie liny, siłowanie z drugą osobą, rzuty do celu, zabawy koordynacyjne i równoważne, chodzenie po ławeczkach, kamieniach rzecznych, chodzenie do przodu i do tyłu.

Mogą również zastosować ćwiczenia z zakresu usprawniania motoryki małej i dużej typu: rysowanie w powietrzu, stanie na jednej nodze, jazda na hulajnodze, zabawy
z balonem, podrzucanie i chwytanie piłki, ugniatanie i wyrabianie ciasta, malowanie palcami, rysowanie oburącz, formowanie kulek z gazety czy bibuły, kolorowanie, ćwiczenia tułowia (skłony, skręty itp.), wiązanie sznurówek, ściskanie piłeczek, rysowanie w kaszy, ryżu czy na piasku. Motorykę małą poprawiają ćwiczenia z wykorzystaniem zabaw paluszkowych, przyczepiania klamerek, spinek, darcie bibuły na małe kawałki i wyklejaniem nimi obrazków, nawlekanie guzików czy obrysowywanie szablonów. Wskazane jest wycinanie nożyczkami po prostej linii, po łuku, wycinanie figur. Nie należy jednak zapominać by w kontakcie z dzieckiem z dyspraksją nie wywierać na nie zbyt silnej presji a pozwolić mu na rozwój we własnym tempie.

Choć dyspraksja jest zaburzeniem nieuleczalnym, to jednak dzięki prawidłowej i szybkiej diagnozie, jej objawy mogą być łagodzone w wyniku terapii integracji sensorycznej, która usprawni schemat ciała, koordynację ruchową oraz motorykę. Zminimalizuje negatywne objawy zaburzenia i pomoże w utrzymaniu dobrej formy. Dlatego dobrze, by w przypadku dyspraksji rodzice podjęli współpracę z terapeutą SI.  

Fot. pochodzą z czasopisma „Rehabilitacja w Praktyce” 2018, nr 2.

 

 

 

Kontakt

Przedszkole nr 118
z Oddziałami Integracyjnymi

ul. Nowolipie 31A
01-002 Warszawa

TEL: (22) 838 49 35

e-mail:
p118@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.