Wprowadzamy słownictwo z działu : Toys – ZabawkiJ oraz przymiotniki quickly/slowly – szybko/wolno
Poniżej link do krótkiego filmiku wprowadzającego nowe słówka. Dzieci powtarzają za lektorem.
https://www.youtube.com/watch?v=gGxaTfzmuMI
Rodzicu! Poniżej znajdziesz propozycje prostych i krótkich gier oraz zabaw językowych, w które możesz pobawić się z dzieckiem , aby utrwalić poznane słówka . Domowa zabawa z językiem angielskim nie wymaga od ciebie specjalistycznej wiedzy językowej.
Posprzątajmy!
Wprowadź język angielski jako urozmaicenie codziennych zajęć – jeśli przyszedł czas na sprzątnięcie zabawek dziecka, powiedz ‘Let’s tidy up!’ [wym: lets tajdi ap](‘Posprzątajmy!’) i wspólnie z dzieckiem poukładaj w odpowiednich miejscach zabawki (możesz jednocześnie poprosić dziecko, by nazywało po angielsku te zabawki, które zna/zapamiętało z filmiku).
Posprzątajmy szybko!
Podczas sprzątania zabawek dziecka, poproś dziecko, by sprzątało szybko, gdy powiesz ‘quickly’[wym: kłykli], i powoli, gdy powiesz ‘slowly’[wym: sleuli]. Możesz też wprowadzić te dwa słowa przy innych czynnościach, np. ubieraniu się, myciu zębów, czy nawet chodzeniu po schodach.
Moje zabawki
Poproś dziecko, by przynosiło ci pojedynczo wszystkie swoje zabawki ze znanych mu kategorii np. lalki, misie, samochody i piłki. Za każdym razem dziecko powinno określić po angielsku, jaką zabawkę przyniosło, ty zaś akceptuj lub odrzucaj wybór, mówiąc ‘yes’ lub ‘no’. Następnie bierz po jednej zabawce i pytaj dziecko ‘Is it a (doll/teddy/car/ball)?’, tak, by dziecko musiało potwierdzać (‘yes’) lub zaprzeczać (‘no’).
Rodzinne podawanie
Włącz do zabawy członków rodziny. Wybierzcie jedną z zabawek, których nazwy dziecko zna po angielsku np. lalkę, misia, samochód lub piłkę. Zacznij od poproszenia dziecka, by dało komuś zabawkę (np. ‘Give [wym.giw] Daddy the car’ lub ‘Give Adam the teddy’). Potem niech dziecko wyda podobne polecenie osobie, która trzyma zabawkę itd. Następnie zmieńcie zabawkę i kontynuujcie grę.
ŻABKI
Wprowadzanie słownictwa związanego z tematem Clothes ( Ubrania). [Słowniczek dla rodzica znajduje się w zakładce język ang..]
WSKAŻ SUKIENKĘ/BUTY/KAPELUSZ
Rodzic wspólnie z dzieckiem wybiera sukienkę, jedną parę butów i kapelusz i zanosi wszystko do pokoju dziecka. Bierze po kolei każde ubranie i mówi: ‘dress/ shoes/hat’. Zachęca dziecko do powtarzania wyrazów. Następnie zawiązuje dziecku przepaskę na oczach lub prosi o zamknięcie oczu i umieszcza każde z ubrań w innej części pokoju. Dziecko może już zdjąć opaskę lub otworzyć oczy. Rodzic mówi: ‘Point to the (dress/ shoes/hat).’ Za pierwszym razem należy pomóc dziecku i razem z nim wskazać daną rzecz, przy kolejnch próbach zachęcamy dziecko ,aby spróbowało wskazać poprawnie ubranie samodzielnie.Zabawę można kontynuować, zmieniając za każdym razem miejsce, w którym znajdują się ubrania.
BIEDRONKI, SŁONECZKA
Wprowadzenie słownictwa związanego z tematem Food ( jedzenie). [Słowniczek dla rodzica znajduje się w zakładce język ang.]
JESTEM GŁODNY
Rodzic przygotowuje kilka przekąsek: ‘herbatnika/ kanapkę/jabłko/banana’ i chowa je do torby. Następnie trzymając się za brzuch mówi: ‘I’m hungry!’ ( jestem głodny) i po kolei wyciąga produkty, nazywa je po angielsku i kładzie je na stole. Za każdym razie dziecko powtarza nazwę za rodzice. Nazywanie produktów powtarzamy kilkukrotnie. Gdy już wszystkie produkty zostaną wyłożone i nazwane rodzic podaje polecenia np.: ‘biscuit, please/ sandwich, please/apple, please/banana, please’ - dziecko powinno podać rodzicowi za każdym razem odpowiednią przekąskę. Następnie może dojść do zamiany ról, jeśli dziecko będzie na tyle odważne. Zabawa może skończyć się zjedzeniem wybranej przekąski.
MOTYLKI
Powtórzenie słownictwa z działu Weather -pogoda. [Słowniczek dla rodzica znajduje się w zakładce język ang..]
UDAWANIE POGODY
Rodzicu , podczas lekcji w przedszkolu dziecko ‘pokazywało’ różne typy pogody – poproś je, by cię nauczyło, jakie ruchy oznaczają jaką pogodę (‘windy’ – ‘wietrznie’ – ruchy rękami, jakby naśladujące gałęzie drzewa; ‘sunny’ – ‘słonecznie’ – dłoń z rozłożonymi palcami; ‘cloudy’ – ‘pochmurno’ – narysowanie palcem kształtu chmury nad głową; ‘raining’ – ‘deszczowo’ – szybkie poruszanie palcami, jakby naśladując spadające krople deszczu). Kiedy nauczysz się wszystkich ‘pogodowych’ ruchów, wykonuj je w różnej kolejności, prosząc dziecko, by mówiło głośno, jaką pogodę ‘naśladujesz’.
JAKA JEST DZIŚ POGODA?
Rodzicu, codziennie rano wyjrzyj wspólnie z dzieckiem przez okno i zapytaj je, jaka jest pogoda (‘What’s the weather like?’). W odpowiedzi dziecko powinno użyć jednego ze znanych sobie słów. Pochwal dziecko, mówiąc ‘Very good!’ (‘bardzo dobrze’ – wymawiaj ‘wery gud’). Dziecko może również narysować ulubioną pogodę.
Doskonalimy liczenie w zakresie 5 u dzieci młodszych i w zakresie 10 u dzieci starszych.
How many fingers? -dla dzieci starszych
Rytmiczna piosenka, podczas której utrwalamy liczebniki, części ciała, a także mamy okazję do poruszania się .
https://www.youtube.com/watch?v=xNw1SSz18Gg
Five little ducks - Liczenie do 5 dla dzieci młodszych.
https://www.youtube.com/watch?v=pZw9veQ76fo
Zabawy:
What's the time Mr Wolf?
Rodzic- "Wilk" stoi na jednym końcu pomieszczenia twarzą do ściany, a dzieci ustawiają się na drugim końcu. Dzieci wołają: What's the time Mr Wolf? (która godzina panie wilku?), a wilk odpowiada: It's two o'clock. Dzieci stawiają dwa małe kroczki, odliczając je głośno: one, two. Pytanie i odpowiedź są powtarzane, aż wilk usłyszy glosy dzieci blisko siebie. Wtedy odwraca się i woła: It's dinner time!( pora obiadowa) i stara się złapać dziecko.
Rysowanie cyfr na plecach
Rodzic rysuje dziecku na plecach jakąś cyfrę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie co to za cyfra. U dzieci, które nie znają jeszcze zapisu graficznego cyfr rysujemy proste kreseczki w ilości adekwatnej do cyfry . ( dzieci starsze zakres 1-10,dzieci młodsze zakres 1-5)
Ready? steady? go!
Rozkładamy w różnych miejscach pokoju różne ilości przedmiotów, które mamy do dyspozycji (lalki, kredki, klocki, kubki, itp.). Dzieci przechadzają się po pokoju za rodzicem i widzą gdzie znajdują się te przedmioty (np.: w jednym miejscu znajduje się jedna kredka, w kolejnym dwie lalki, trzy ołówki, gdzieś indziej cztery maskotki, itd.). Dzieci razem z rodzicem przeliczają przedmioty i zapamiętują gdzie jaka ilość przedmiotów się znajduje. Rodzic wypowiada na głos jakąś liczbę np.: "5″" a zadaniem dzieci jest szybko podbiec do miejsca gdzie zostało wcześniej umiejscowionych właśnie 5 przedmiotów. Rodzic zachęca do zabawy pytając "are you ready?" ( jesteś gotowy?) dzieci odpowiadają "yes" i na hasło "ready? steady? go!"ruszają.
We wszystkich powyższych zabawach zamiana ról mile widziana.
Kilka nowych pomysłów na kolorowe zabawy.
Mr crocodile…. - wesoła zabawa z kolorami
Zabawa dobrze znana naszym starszakom i uwielbiana przez nich. Na zajęciach bierze w niej udział cała grupa, ale można też zagrać w malutkim gronie. Dziecko ustawiamy po jednej stronie dywanu, pokoju. Dywan posłuży za rzekę, po której będzie pływał nasz krokodyl. W rolę krokodyla wciela się rodzic, który "pływa", chodzi po dywanie. Dzieci pytają "Mr crocodile, can we cross the river?" ( Krokodylu , czy mozemyprzejść przez rzekę , a nauczyciel odpowiada "Yes, if you are wearing green!" ( tak, jeśli masz na sobie kolor zielony) (dla ułatwienia można pokazać odpowiedni kolor). Jeśli dziecko ma coś zielonego może szybko przejść przez rzekę, a "krokodyl" się nie rusza, jeśli zaś nie ma nic w tym kolorze, próbuje przebiec przez rzekę uważając na krokodyla, który tym razem łapie! Później wymieniamy kolejny kolor, a następnie w rolę krokodyla może wcielić się dziecko.
Ence-pence, w której ręce? - kolorowa zgadywanka dla maluszków
Zabawa dla maluszków wzorowana jest na starej grze "Ence-pence, w której ręce?". Na każdej dłoni rodzic robi sobie kolorową kreskę z zewnętrznej strony. Każdą dłoń oznaczamy innym kolorem np. jedną na żółto, drugą na czerwono. Najlepiej zrobić to mazakami dla dzieci (zmywalnymi), można też na ręce nałożyć kolorowe frotki. Później rodzic za plecami chowa coś np. naklejkę w jednej dłoni. Pokazujemy zaciśnięte w pięści dłonie dziecku i pytamy "Red or yellow?, a dziecko patrząc na kolory na naszych dłoniach odpowiada "Red". Otwieramy rękę oznaczoną danym kolorem, jeśli jest w niej naklejka dziecko wygrywa. Czasem zdarza się, że dzieciaki nazywają kolory po polsku, najlepiej wtedy udać, że nic się nie rozumie.
Twister - trochę ruchu!
Zabawa jest nam dobrze znana. Można wykorzystać planszę do gry Twister jeśli taką posiadamy lub wykorzystać kolorowe kartki .Rozkładamy je na dywanie w taki sposób by utworzyły planszę 3×3 (trzy rzędy po trzy karty). Następnie dziecko ustawia się na "planszy", zgodnie z poleceniem. Tłumaczymy, że najpierw stawiamy nóżki, później podpieramy się dłońmi i nazywam kolory, np. czerwony (red), zielony( green), a dziecko ustawia na nich stopy, a później następne np. żółty ( yellow), różowy (pink) i w tych miejscach dziecko kładzie dłonie. Mnóstwo dobrej zabawy gwarantowane!
Propozycja gry online utrwalającej nazwy poznanych kształtów:
https://www.turtlediary.com/game/learning-shapes.html
Celem dzisiejszych zabaw jest utrwalenie nazw wybranych kształtów.
Rodzic wycina z papieru kształty i chowa do pudełka lub woreczka:
w grupach młodszych będą to :circle [wym. se(r)k(e)l] –koło, square [wym. skłee(r)] – kwadrat, diamond [wym.dajment] – romb oraz heart [wym.ha:t] –serce,
w grupach starszych dodatkowo : rectangle [wym.rekteng(e)l] – prostokąt, triangle [wym. czrajeng(e)l] – trójkąt, star [wym.sta(r)]- gwiazda oraz oval [wym.ołwal] – owal
CO TO MOŻE BYĆ?
Rodzic potrząsa pudełkiem, zagląda do środka i mówi rymowankę : 1, 2, 3 What can it be? [wym. łan, tu, tri łot ken yt bi?] – (1,2,3 co to może być? )I prosi dziecko o powtórzenie. Następnie rodzic przechodzi do prezentowania zawartości pudełka. Wyjmuje kształty , lub prosi dziecko o wylosowanie i nazywa wylosowany kształt zachęcając dziecko do kilkukrotnego powtórzenia nazwy.
CZEGO BRAKUJE?
Rodzic rozkłada na podłodze wszystkie kształty. Zachęca dzieci by powtórzyły rytmicznie 3 razy, np. klepiąc ręką o dywan - square, square, square. Dziecko powtarza wszystkie gesty za rodzicem, który musi prezentować przykład . Następnie powtarza czynność z pozostałymi kształtami, a na koniec zakrywa ściereczką wszystkie kształty, wyciąga jeden ( tak , aby dziecko nie zauważyło), po czym zabiera chustę, pytając : What’s missing? [wym. łots misin] – czego brakuje ? Zabawę kontynuujemy do czasu, aż wszystkie kształty zostaną przećwiczone.
Zabawa ruchowa z piosenką
Wycięte kształty rodzic rozkłada na podłodze, po całej sali. Słuchamy i oglądamyJ piosenkę z linku: https://www.youtube.com/watch?v=TJhfl5vdxp4 , a następnie rodzic prosi by dziecko wstało i ćwiczy z nim przykładowe słowa piosenki, np. A circle. Can you make a circle? - pokazuje, jak z rąk zrobić koło. A circle. Can you find a circle? - naśladuje gest rozglądania się, po czym podbiega do koła leżącego na podłodze i zachęca do tego samego dziecko. Następnie prosi, by szybko wrócili na miejsce. W razie potrzeby, prezentuje przykład na innych kształtach. Kiedy widzi, że dziecko zrozumiało o co chodzi, włącza piosenkę raz jeszcze i bawimy się w szukanie odpowiednich kształtów.
Dzieciom starszym rozszerzamy zabawę o drugą piosenkę: The Shape Song#2
https://www.youtube.com/watch?v=03pyY9C2Pm8
Dzisiaj rozszerzamy gamę kolorów u dzieci młodszych i utrwalamy nazwy kolorów u dzieci starszych.
Dzieci młodsze zapraszam do obejrzenia i wysłuchania piosenki w której poznamy kolory: red ( czerwony) i purple ( fioletowy)
https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA
Po wysłuchaniu piosenki można zaprosić dzieci do zabawy w szukanie kolorów red i purple w mieszkaniu.
Dzieci starsze na tym etapie nauki powinny znać już sporo nazw kolorów w języku angielskim (ich listę znajdziemy poniżej). Rodzicu, wprowadź zabawę z angielskim do codziennych zajęć – w domu czy na spacerze pokazuj dziecku różne przedmioty i wspólnie nazywajcie ich kolory po angielsku. Możesz też poprosić dziecko, by jak najszybciej znalazło jak najwięcej przedmiotów danego koloru w swoim otoczeniu.
yellow (jeleu) żółty |
blue (blu) niebieski |
red (red ) czerwony |
green (grin) zielony |
pink (pink ) różowy |
brown (braun) brązowy |
orange (oryndż) pomarańczowy |
purple (perpl) fioletowy |
Dla przypomnienia wymowy proponuję wysłuchanie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=z0HZNaM7gTg
ŻABKI
Powtarzaliśmy już kolor żółty ,dzisiejsza zabawa ma na celu utrwalenie koloru niebieskiego
ZNAJDŹ NIEBIESKI
Rodzic pokazuje dziecku niebieską kredkę, mówi: blue [wym. blu] i zachęca do powtórzenia. Następnie prosi, aby dziecko wskazało jak najwięcej niebieskich przedmiotów. Rodzic wydaje polecenie: Find blue[ wym. fajnd blu ]. W tę grę można grać nie tylko w domu, ale także na przykład podczas podróży lub na spacerze.
DOTKNIJ ..
Rodzic na jednym krańcu pokoju umieszcza żółty przedmiot , a na drugim niebieski przedmiot. Dziecko swobodnie porusza się pokoju. Na hasło rodzica Touch blue [wym.tacz blu]/ touch yellow [wym.tacz jeloł] dziecko jak najszybciej biegnie do odpowiedniego przedmiotu i dotyka go - można zachęcić dziecko do wymówienia głośno nazwy koloru.
BIEDRONKI,SŁONECZKA
Wprowadzamy określenia brudny/czysty- DIRTY/CLEAN [wym. de(r)ti/klin]
SPACER PO MIESZKANIU
Rodzicu,przejdź się z dzieckiem po domu, wskazując na czyste i brudne przedmioty i miejsca – mów, odpowiednio, ‘clean’[wym.klin] (z zadowoleniem w głosie) lub ‘dirty’[wym.de(r)ti] (z odrazą), prosząc dziecko, by powtarzało za tobą. Jeśli widzisz, że dziecko czuje się pewnie, poproś je, by teraz ono pokazało ci czyste i brudne przedmioty i miejsca. Możecie razem posprzątać, komentując sprzątane rzeczy i miejsca jako ‘dirty’ przez sprzątaniem i ‘clean’ po sprzątaniu.
BRUDNE RĘCE/CZYSTE RĘCE
Czynność mycia rąk można wykorzystać do przeprowadzenia zabawy w brudne i czyste ręce. Rodzic po przyjściu do domu pokazując dziecku dłonie może powiedzieć: ‘Dirty hands!’ [wym. de(r)ti hendz]Będzie to hasłem dla dziecka do umycia rąk. Następnie rodzic może pochwalić dziecko mówiąc: ‘Clean hands!’ [wym. klin hendz] Jest to sposób wplecenia języka angielskiego w codzienne życie dziecka, co jest bardzo cennym elementem nauki.
Zachęcam do wysłuchania piosenki o myciu rąk : https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE
MOTYLKI
Wprowadzamy zwroty lubię/nie lubię – I LIKE/ DON’T LIKE
CZY LUBISZ?
Rodzicu zapytaj dziecko po angielsku, co lubi. Zadawaj pytanie ‘Do you like [wym. du ju lajk] (blue, yellow, tigers , eggs etc. –dowolne rzeczowniki,kolory które do tej pory poznaliśmy )Dziecko powinno odpowiadać ‘yes’ lub ‘no’. Następnie poproś dziecko, by to ono zadawało pytania tobie lub innym członkom rodziny.
LUBIĘ/NIE LUBIĘ
Zabawę najlepiej przeprowadzić na produktach spożywczych. Przygotowujemy kilka produktów oraz dwie kartki z narysowanymi buźkami : uśmiechniętą i skrzywioną, które kładziemy na podłodze w odstępie co najmniej metra . Rodzic pokazuje dziecku produkt ( nie trzeba znać i wymawiać jego nazwy ) , a dziecko podchodzi do odpowiedniej buźki i mówi : ( kiwając potwierdzająco głową) I like [wym.aj lajk] lub ( kręcąc przecząco ) I don’t like [wym. aj dont lajk ]. Jeśli dziecko nie ma ochoty mówić nie należy go zmuszać , wystarczy , że ustawi się w odpowiednim miejscu ( przy konkretnej buźce) a rodzic głośno wypowie zwrot za nie. Następnie należy zamienić się rolami. Dziecko pokazuje produkt, a rodzic odpowiada.
Zachęcam do wysłuchania piosenki związanej z dzisiejszymi zabawami – nasze przedszkolaki ją uwielbiająJ: https://www.youtube.com/watch?v=frN3nvhIHUk
ŻABKI
Powtarzamy słownictwo z działu :Animals – zwierzęta
KRÓLIK, PTAK, KACZKA
Rodzic umawia się z dzieckiem, że pobawią się w naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta. Rodzic wymienia nazwy: ‘rabbit’, ‘bird’, ‘duck’ i przy każdej nazwie zachęca dziecko do pokazania co robi każde zwierzątko. Następnie ponownie wymienia nazwy i po każdej dodaje dźwięk wydawany przez dane zwierze (‘duck’ – Quack, quack!/ ‘rabbit’ – Boing, boing!/ ‘bird’ – Tweet, tweet!). Może również zachęcić dziecko, aby oprócz dźwięku naśladowało zachowanie każdego zwierzęcia.
BIEDRONKI, SŁONECZKA
Powtarzamy słownictwo z działu :Animals – zwierzęta.
Na początek dobrze byłoby odnaleźć w domu ilustracje zwierząt wiejskich : Duck – kaczki,cow-krowy, horse-konia, sheep –owcy, cat – kota i dog – psa, aby powtórzyć z dzieckiem nazwy zwierząt. Należy pokazać zwierzątko i kilkukrotnie powtórzyć angielską nazwę. Następnie proponuję zabawę:
JESTEM KOTEM
Rodzicu, poproś dziecko, by zaczęło udawać jedno ze zwierząt – może np. myć sobie łapkę jak kot czy chodzić jak kaczuszka. Cały czas dziecko powinno też wydawać odpowiedni dla danego zwierzątka dźwięk. Unieś dłonie nad dzieckiem i ‘zaczaruj’ je, mówiąc ‘Abracadabra …’ i podając nazwę zwierzątka, w które dziecko ma się zmienić (np. ‘Abracadabra … horse!’) – dziecko powinno zacząć naśladować nowe zwierzątko i wydawane przez nie dźwięki.
MOTYLKI
Powtarzamy słownictwo z działu :Food-jedzenie
JA LUbIĘ …
Kiedy nadchodzi pora posiłku (na przykład drugiego śniadania) rodzic kładzie na stole: jajka/pomidory/ banany/ciastka/jabłka/kiełbaski/lody/koktajle mleczne . Następnie wymienia wyrazy: ‘eggs/tomatoes/bananas/cakes/apples/sausages/ice-cream/milkshakes. Prosi, aby dziecko wskazywało odpowiednie jedzenie i powtarzało słowa. Wreszcie rodzic zapowiada, że będzie mówić o swoim ulubionym jedzeniu, a dziecko powinno podać to, co zostanie wymienione: ‘I like eggs/tomatoes/ bananas/cakes/apples/sausages.’ Dziecko może potem przejąć rolę rodzica i wymieniać swoje ulubione jedzenie. Nie musi używać pełnego zdania, jeśli nie czuje się na tyle pewnie. Zabawę oczywiście można przeprowadzić na ilustracjach , tak aby dziecko powtórzyło wszystkie słowa z dzisiejszego słowniczka, a nie tylko te, które posiadamy aktualnie w lodówceJ
Słowniczek dla rodzica znajduje się w zakładce "Materiał z j. angielskiego"
ŻABKI
BIEDRONKI I SŁONECZKA
POKOLORUJ
MOTYLKI
POKOLORUJ ZWIERZĘTA
GDZIE SĄ ZWIERZĘTA?
ŻABKI
OCZY, USZY, USTA – LUSTRA
Ćwiczenie wyrazów związanych z częściami ciała może odbywać się w pokoju dziecka. Rodzic siada naprzeciwko dziecka, wskazuje po kolei na swoje oczy, uszy, usta i wymawia wyrazy: ‘eyes’, ‘ears’ i ‘mouth’. Następnie zachęca dziecko, aby naśladowało rodzica. Z początku dziecko może odwzorowywać jedynie ruchy ręką, ale stopniowo będzie starać się wymawiać wyrazy wspólnie z rodzicem. Rodzic może wprowadzić kolejne wyrażenie mówiąc: ‘Wiggle eyes/ears/mouth.’ i poruszając daną częścią twarzy. Dziecko powinno naśladować gesty rodzica. Dalsza część gry może polegać na coraz szybszym wskazywaniu i wymawianiu wyrazów. Na koniec rodzic może przetestować na ile dziecko rozróżnia słowa oznaczające poszczególne części twarzy. Do tego celu używa zwrotu ‘Point to eyes/ ears/mouth.’ Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej części twarzy i, jeśli czuje się gotowe, wypowiedzenie słów: ‘eyes/ears/mouth.’ Na tym etapie nauki dziecko nie musi samo wypowiadać polecenia. Wystarczy, jeśli reaguje na nie czynnością.
OCZY, USZY, USTA – u Misia
Rodzic prosu dziecko, by na przykładzie swoich maskotek i pluszaków pokazało znane sobie części ciała.
ZABAWA W CHOWANEGO
Rodzicu poproś dziecko, by schowało jedną ze swoich maskotek – zakryj na chwilę oczy, by dać dziecku czas. Chodź po pokoju, szukając maskotki, mówiąc ‘Teddy? Teddy?( lub jeśli maskotka ma imię – po imieniuJ) Where are you?’ Poproś dziecko, by naprowadzało cię, mówiąc ‘Yes’, jeśli zbliżasz się do miejsca, w którym schowana jest maskotka lub ‘No’, jeśli się od niego oddalasz. Kiedy znajdziesz maskotkę, weź ją do ręki i „podskocz” nim radośnie, mówiąc ‘Here I am! Here I am!’. Następnie zamieńcie się rolami – niech teraz dziecko szuka zabawki.
BIEDRONKI, SŁONECZKA
CZĘŚCI CIAŁA I
Rodzic może zaproponować dziecku tę zabawę na koniec wieczornej toalety. Stojąc przed lustrem rodzic wskazuje po kolei swoje części ciała i mówi: ‘fingers/ nose/tummy/toes/eyes/ears’. Zachęca dziecko do wskazania swoich części ciała i powtórzenia ich nazw. Następnie rodzic wydaje następujące polecenia: ‘Point to fingers/nose/tummy/toes/eyes/ears’. Dziecko powinno wskazywać i, jeśli jest na to gotowe, powtarzać nazwy części ciała.
CZĘŚCI CIAŁA II
Rodzic staje naprzeciwko dziecka, wskazuje poszczególne części swojego ciała i mówi po kolei: ‘fingers/nose/tummy/toes/eyes/ears’. Dziecko naśladuje ruchy i słowa. Po przećwiczeniu nazw części ciała, rodzic wydaje polecenia: ‘Point to fingers/nose/ tummy/toes/eyes/ears’. Rodzic daje dziecku chwilkę na zastanowienie się i chwali, kiedy uda mu/jej się poprawnie zareagować. Gdy rodzic widzi, że dziecko pamięta słowa, może wydawać polecenia coraz szybciej. Na koniec rodzic może zamienić się z dzieckiem rolami. Dziecko mówi: ‘fingers/nose/tummy/toes/eyes/ears’. Zadaniem rodzica jest reagować odpowiednio słowem i gestem.
DUZI I MALI
Rodzicu, poproś dziecko, by wskazało wszystkich członków rodziny po kolei (ewentualnie również zwierzątka domowe i ulubione zabawki), określając ich jako ‘big’ lub ‘small’.
W KOLEJNOŚCI
Rodzicu, zbierz na stole kilka przedmiotów codziennego użytku, dobranych w ten sposób, aby można było z łatwością wyróżnić między nimi te ‘big’ – ‘duże’ i ‘small’ – ‘małe’. Poproś dziecko, by je posortowało, za każdym razem proponując głośno grupę – potwierdzaj lub zaprzeczaj, mówiąc ‘yes’ albo ‘no’. Następnie poproś dziecko, by ułożyło przedmioty w kolejności wedle twoich wskazówek i mów na przemian, np. ‘big, big, small, big, small, small, big…’ itd., aż do wykorzystania wszystkich rzeczy.
MOTYLKI
JAKIM JESTEM ZWIERZĘCIEM?
Rodzicu, poproś dziecko, by naśladowało jedno ze zwierząt ‘elephant/bird/tiger/ crocodile/snake/lion/monkey’.– Twoim zadaniem jest zgadnięcie, o jakie zwierzę chodzi. Następnie zamieńcie się rolami – Ty pokazuj, a dziecko niech zgaduje. Możecie również naśladować dźwięki wydawane przez zwierzęta.
JAK DUŻO?
Policzmy! Dziecko poznało już liczby od 1 do 10 (choć może jeszcze potrzebować pomocy w samodzielnym liczeniu). Zbierz od 1 do 10 przedmiotów jednego typu (nazwa przedmiotu nie musi być dziecku znana) – mogą to być kredki, książki, owoce czy jakiekolwiek przedmioty codziennego użytku. Poproś dziecko, by je policzyło, używając pytania ‘How many are there?’. Dziecko powinno policzyć na głos. Następnie możecie zamienić się rolami – niech dziecko zdecyduje, jakie przedmioty masz policzyć.
Słowniczek dla rodzica znajduje się w zakładce „materiał z języka angielskiego”
Dzisiaj proponuję naukę kolorów : " Red, green, yellow" do melodii Panie Janie . Zabawa z rodzicem pomoże utrwalić nazwy kolorów.
POWITANIE
Ćwiczenie to powinno być wykonywane w otoczeniu, które dziecko dobrze zna i w którym czuje się pewnie (np.: w pokoju dziecka). Rodzic wypowiada zwrot ‘Hello!’ i wita się z zabawkami. Wybiera ulubioną zabawkę dziecka i mówi ‘Hello’, odpowiednio zmieniając głos.Obserwuje reakcję dziecka i zachęca je do odpowiedzenia zabawce. Jeżeli dziecko powie ‘Hello’, rodzic chwali je i zabawa toczy się dalej. W kolejnej fazie można ją kontynuować, namawiając dziecko, aby samo wybrało zabawkę i naśladowało rodzica. Dziecko może na przykład mówić ‘Hello’ zmienionym głosem do zabawki trzymanej przez rodzica. Używanie zabawek jest niezmiernie ważne dla dzieci nieśmiałych, które czują się o wiele bardziej bezpieczne dzięki wcielaniu się w inną postać. Jednakże nawet jeżeli dziecko jest śmiałe i otwarte na pewno odgrywanie roli sprawi mu/jej przyjemność.
Poproś dziecko, aby przywitało się ze wszystkimi członkami rodziny, np.: ‘Hello, Mummy’; ‘Hello, Adam’; ‘Hello, Daddy’. Powiedz dziecku, z kim ma się przywitać (podawaj imiona członków rodziny). Zaproponuj dziecku, żeby przywitało się ze swoimi pluszakami, maskotkami lub ulubionymi zabawkami, nazywając je po imieniu.
POŻEGNIANIE
Najlepszym momentem na używanie zwrotu ‘Bye-bye’ jest wieczór. Kiedy dziecko leży już w łóżku rodzic może przynieść dwie lub trzy zabawki i naśladując różne głosy pożegnać dziecko zwrotem ‘Bye-bye’. Kiedy dziecko odpowie po angielsku dobrym pomysłem jest pochwała, która, jeśli będzie stosowana regularnie, pomoże dziecku rozwijać pozytywne nastawienie do nauki kolejnych słów w języku angielskim.
Poproś dziecko, aby pożegnało się ze wszystkimi członkami rodziny, np.: ‘Bye-bye, Mummy’; ‘Bye-bye, Adam’; ‘Bye-bye, Daddy’. Powiedz dziecku, z kim ma się pożegnać (podawaj imiona członków rodziny). Zaproponuj dziecku, żeby pożegnało się ze swoimi pluszakami, maskotkami lub ulubionymi zabawkami, nazywając je po imieniu.
INSTRUKCJE
Rodzic prosi dziecko, by wykonywało jego instrukcje. Mów, w dowolnej kolejności: ‘Jump’ (dziecko powinno podskoczyć), ‘Wave’ (dziecko powinno pomachać), ‘Sit down’ (dziecko powinno usiąść), ‘Stand up’ (dziecko powinno wstać), ‘Dance’ (dziecko powinno zatańczyć), ‘Touch your nose’ (dziecko powinno dotknąć swego nosa) , ‘Claps your hands’ ( dziecko powinno zaklaskać ) ‘Blow a kiss’ ( dziecko powinno przesłać całusa). Zaskakuj dziecko zmieniającą się kolejnością i, jeśli chcesz, coraz szybszym tempem wydawania instrukcji. Następnie zamieniamy się rolami – niech teraz dziecko wydaje polecenia rodzicowi.
Jak się masz? ( dla dzieci starszych )
Rodzic prosi dziecko by, zapytało wszystkich obecnych ‘How are you?’. Pytani niech odpowiadają ‘I’m fine, thank you’ oraz zadają to samo pytanie dziecku – ‘And how are you?’, na co dziecko również powinno odpowiedzieć ‘I’m fine, thank you’.
Słowniczek dla rodziców znajduje się w zakładce "Materiał z języka angielskiego"
Polowanie na pisanki
Wybierz i pokaż dziecku kilka pisanek (mogą to też być np. czekoladowe jajka-niespodzianki). Następnie poproś dziecko, by zamknęło oczy. Schowaj jedną z pisanek gdzieś w pokoju i pozwól dziecku otworzyć oczy. Zapytaj 'Where's the egg?' ('Gdzie jest jajko/pisanka?'). Dziecko powinno zacząć szukać - jeśli idzie w dobrym kierunku, mów 'Hot!' ('Gorąco'), jeśli w innym, mów 'Cold!' ('Zimno'), aż dziecko znajdzie jajko - zachęć je, by wtedy powiedziało 'Here!' ('Tutaj'). Następnie zamieńcie się rolami - niech dziecko schowa pisankę, ty zaś jej szukaj.
Karta pracy:
Obrazek przedstawia pokój, w którym pochowały się easter eggs( wielkanocne pisanki). Zadaniem dziecka jest znaleźć je wszystkie i głośno policzyć (jest ich pięć), a następnie pokolorować obrazek.
Piosenki do tematu EASTER ( Wielkanoc) znajdują się na stronie przedszkole w zakładce Materiał z j.angielskiego
Poniżej linki do filmików rozszerzających słownictwo związane z tematem EASTER ( Wielkanoc)
ŻABKI I BIEDRONKI:
https://www.youtube.com/watch?v=54nDbehiLr0
SŁONECZKA I MOTYLKI:
https://www.youtube.com/watch?v=54nDbehiLr0
https://www.youtube.com/watch?v=SVTNHoYhJqs
Zabawa na papierze
Daj dziecku materiał numerem 3. Obrazek przedstawia ubrania: ‘jeden sweter/dwie kurtki/ jeden szalik/jedną koszulkę’. Rodzic pokazuje dziecku obrazek i mówi: ‘Point to one jumper/two coats/one scarf/one T-shirt.’ Dziecko powinno wskazać odpowiednie ubrania. Następnie rodzic podaje dziecku trzy kredki: ‘niebieską/żółtą/czerwoną’ i mówi: ‘blue/ yellow/red’. Dziecko będzie teraz musiało odpowiednio pokolorować obrazki. Rodzic wydaje polecenia: ‘Colour one jumper blue./Colour two coats yellow./Colour one scarf red./Colour one T-shirt blue.
Słowniczek dla rodzica znajduje się w zakładce ‘Materiał z języka angielskiego’ na stronie przedszkola.
Domowa zabawa z językiem angielskim
Żabki
Poniższe ćwiczenia pozwalają rodzicowi sprawdzić, na ile aktywnie w tym momencie nauki dziecko reaguje na język. Istotna jest tutaj możliwość proponowania dziecku większości z zabaw w sytuacjach typowych i codziennych (np.: podczas spaceru) lub w miejscach znanych i przyjaznych dziecku (np.: w jego/jej pokoju). Przy zabawach z językiem angielskim należy jednak wziąć pod uwagę, że dla większości dzieci używanie obcego języka jest sporym wyzwaniem. Z tego względu każdy rodzic powinien samodzielnie zadecydować czy jego/jej dziecko będzie czuło się na siłach, aby prezentować swoje umiejętności np. w obecności dodatkowych osób, nawet jeśli są to członkowie rodziny lub przyjaciele domu. W podjęciu decyzji pomoże obserwacja dziecka i jego zachowania, na które dobrze jest być wyczulonym, ponieważ dziecko w sytuacjach stresowych może na moment zniechęcić się do nauki.
GDZIE JEST MAMUSIA, TATUŚ, DZIECKO? WSKAŻ MAMUSIĘ, TATUSIA, DZIECKO.
Rodzic zaczyna grę pytając: Where’s (Mummy, Daddy, Baby)? Dziecko wskazuje. W razie potrzeby rodzic pomaga dziecku i zachęca, aby wskazywało razem z nim. Następnie wspólnie wybierają pięć ulubionych rodzinnych zdjęć. Rodzic pyta: Where’s (Mummy, Daddy, Baby)? Dziecko wskazuje postacie. Rodzic może powiedzieć słowa: Mummy/Daddy/Baby i zachęcić dziecko do powtórzenia. Przy kolejnych zdjęciach rodzic mówi: Point to (Mummy, Daddy, Baby). Dziecko wykonuje polecenie.
KOCHAM CIĘ! BUZIAK DLA CIEBIE!
Na dobranoc rodzic może powiedzieć: ‘I love you!’ i narysować serce w powietrzu. Dobrym pomysłem jest zachęcenie dziecka do powtórzenia tego zwrotu i użytych gestów. Następnie rodzic mówi: ‘A kiss for you’, całuje wewnętrzną część swojej dłoni i dmuchnięciem przesyła dziecku buziaka. Dziecko może naśladować rodzica.
ŻÓŁTY I
W pokoju dziecka jest na pewno mnóstwo kolorowych przedmiotów. Rodzic umawia się z dzieckiem, że słowo ‘yellow’ wypowiedziane przez rodzica będzie sygnałem, po którym w ciągu dwóch minut dziecko będzie musiało znaleźć i wskazać jak najwięcej przedmiotów w kolorze żółtym. Gra ta może odbywać się następnie w innych pokojach. Jeśli w którymś z pomieszczeń jest niewiele przedmiotów w tym kolorze, rodzic może skrócić czas dany dziecku na szukanie przedmiotów.
ŻOŁTY II
Rodzic wybiera dziesięć przedmiotów w różnych kolorach, z których 5 będzie w kolorze żółtym. Ich rozmiar powinien być niewielki , ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym, mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.
Biedronki i Słoneczka
RODZINNY ALBUM ZE ZDJĘCIAMI
Rodzic może przygotować zdjęcia z członkami rodziny. Wybór powinien ograniczyć się do następujących osób: ‘mamusia/tatuś/siostra/brat/babcia/dziecko’. W trakcie spędzania czasu z dzieckiem rodzic może zaproponować obejrzenie rodzinnych zdjęć. Rodzic pokazuje dziecku każde zdjęcie oddzielnie i mówi: ‘mummy/daddy/sister/ brother/baby/granny’. Dziecko powtarza słowa. Następnie razem siadają przy stole. Rodzic rozkłada przed dzieckiem zdjęcia, nie pokazując kto na nich jest. Zadaniem dziecka jest wybranie i odkrycie jednego zdjęcia. Rodzic mówi angielskie słowo oznaczające jedną osobę z rodziny, ale może użyć słowa odnoszącego się do innej osoby. Dziecko zgadza się i powtarza słowo lub nie zgadza się i próbuje podać prawidłową odpowiedź. Grę można kontynuować, a następnie poprosić dziecko, żeby przejęło rolę osoby wybierającej zdjęcie. Jednakże na taką zamianę dziecko musi zgodzić się samodzielnie. Jeśli ma czuć się niepewnie, lepiej go/jej nie namawiać.
ZNAJDŹ ZDJĘCIE
Te same zdjęcia można wykorzystać ponownie. Rodzic prosi, aby dziecko wyszło z pokoju. Następnie rozkłada zdjęcia w różnych dobrze widocznych miejscach i woła dziecko. Rodzic zadaje pytania: ‘Where’s mummy/ daddy/sister/brother/baby/granny?’ Dziecko powinno wskazać odpowiednie zdjęcie. Grę można kontynuować. Dziecko ponownie wychodzi z pokoju, a rodzic zmienia ustawienie zdjęć.
Motylki
PROGNOZA POGODY
Rodzic i dziecko przygotowują ubrania: ‘kurtkę/czapkę/ szalik/kozaki/koszulkę z krótkim rękawem/tenisówki’ i kładą je na podłodze. Rodzic sprawdza czy dziecko pamięta słowa, prosząc, aby wskazywało odpowiednie ubrania po usłyszeniu poleceń: ‘Point to the coat/hat/ scarf/boots/T-shirt/trainers.’ Następnie rodzic informuje dziecko, że będzie podawał prognozę pogody: ‘It’s sunny./It’s raining./It’s windy./It’s snowing.’ Reakcją dziecka za każdym razem powinno być wybranie odpowiedniego zestawu ubrań. Żeby zabawa była bardziej ekscytująca, możemy poprosić o jak najszybsze wskazywanie lub nawet zakładanie rzeczy.
GDZIE JEST …?
Rodzic może wykorzystać te same ubrania do innej zabawy. W domu jest na pewno dużo zakamarków. Rodzic może wybrać jeden pokój, który ma ich najwięcej i w różnych miejscach ukryć ubrania. Dziecko nie powinno widzieć tych przygotowań. Następnie rodzic ogłasza zabawę w chowanego z rzeczami, które ‘ukryły się przed domownikami’. Za każdym razem gdy dziecko znajdzie któreś z ubrań, powinno je przynieść rodzicowi i spróbować nazwać po angielsku. Jeśli rodzic widzi, że jest to zbyt trudne, może podpowiedzieć dziecku właściwe słowo. Po odnalezieniu wszystkich ubrań rodzic zadaje pytania: ‘Where’s the coat/hat/scarf/ boots/T-shirt?’ (Gdzie jest …?) lub ‘Where are the trainers?’ (Gdzie są …?) Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej rzeczy.
Słowniczek: