Ćwiczenia małej motoryki
Szanowni Państwo po obserwacji dzieci podczas różnorodnych zajęć dostrzegłam, iż wiele z nich ma trudność przy wykonywaniu czynności do. których wykorzystywana jest mała motoryka. W związku z tym. aby wspierać i doskonalić rozwój dzieci podjęłam odpowiednie działania. W ranku i w godzinach popołudniowych prowadzę systematyczne ćwiczenia doskonalące małą motorykę.
Dlaczego jest to tak ważne? Mała motoryka to wszelkie czynności wykonywane przez palce i dłonie. Doskonalenie małej motoryki odbywa się od najwcześniejszych lat życia dziecka, początkowo jest to tylko umiejętność chwytania zabawki, następnie układanie klocków, rysowanie, czynności samoobsługowe, aż w końcu bardziej precyzyjne czynności takie jak sznurowanie butów czy odpowiedni chwyt przyrządu pisarskiego i np. rysowanie szlaczków. Niestety czasami mimo dogodnych i niejednokrotnie stymulujących warunków w życiu dziecka, zdarza się, że dzieci wykazują zaburzenia w zakresie małej motoryki. Nie należy ich bagatelizować, ponieważ nie miną same, a będą się nawarstwiać.
Do najczęstszych trudności, jakie występują u dzieci z opóźnioną motoryką małą zaliczamy:
- problemy w zakresie czynności samoobsługowych (ubieranie się, wiązanie butów, zapinanie guzików, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą),
- brak samodzielności w trakcie spożywania posiłków,
- wyraźna niechęć do czynności manualnych (rysowanie, malowanie, lepienie, nawlekanie, układanie),
- nieprawidłowe napięcie mięśniowe,
- zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań,
- niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych,
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zaburzone planowanie motoryczne,
- niezręczność ruchowa,
- niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów.
Rodziców, którzy chcą samodzielnie pracować z dziećmi zachęcam do skorzystania
z zestawu ćwiczeń na motorykę małą.
· Uwaga!- należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu
· ·swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
· ·zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości
· ·zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania
· ·kalkowanie obrazków
· ·obrysowywanie szablonów
· ·rysowanie po śladzie
· ·cięcie po narysowanych liniach -prostych, -falistych
· ·wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego
· ·modelowanie z plasteliny, ciastoliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków; później form bardziej złożonych
· ·stemplowanie i kolorowanie
· ·wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier
· ·naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie
· ·odtwarzanie rytmu deszczu
· ·strząsanie wody z palców
· ·zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę
· ·zabawy pacynką
· ·nawlekanie koralików
· ·przewlekanie sznurowadeł
· rysowanie patykiem po ziemi
· ·faliste ruchy ramion -zabawa w przylot i odlot bocianów
· ·przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką -zabawa w naukę pływania
· ·zabawa w pociągi -ruch rąk naśladuje obroty kół
· ·zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie
· ·zabawa w gotowanie obiadu -naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany
· ·zabawa w rąbanie i piłowanie drzewa
· ·gry w pchełki, bierki, kręgle,
· ·rzucanie woreczków lub piłeczek -kto dalej
· ·toczenie piłki do dołka
· ·zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłki
· ·kozłowanie piłki
· ·przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką
· ·podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki
· ·wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie, samymi palcami -zanim odbije się od podłogi
· ·"rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu.
Zachęcam do wspólnej zabawy z dzieckiem. Zapewniam Państwa. iż nasze wspólne działania wpłyną korzystnie na poprawę umiejętności dzieci w zakresie małej motoryki.
Nauczyciel wychowania przedszkolnego z gr. Biedronek