KIEDY NALEŻY UDAĆ SIĘ Z DZIECKIEM DO LOGOPEDY?
-
Gdy podczas wymowy dźwięków s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n dziecko wsuwa język między zęby lub ociera nim o wargę.
W każdym wieku jest to wada, z której niestety się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
-
Gdy dziecko nawykowo mówi przez nos.
-
Gdy dostrzegamy zmiany anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka – warg, języka, podniebienia.
-
Gdy mamy wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy.
-
Gdy po ukończeniu 4 roku życia dziecko:
- wymawia dźwięki s, z, c, dz jak ś, ź, ć dź;
- zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np.: d na t (zamiast dom, dziecko mówi tom), w na f (woda = foda), g na k (góra = kura), b na p (buda = puta);
- myli głoski do siebie podobne, np. s i c (sala = cala), sz i cz, i inne.
-
Gdy dziecko zniekształca, zastępuje dźwięki innymi nie znanymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia głoskę r (tzw. r francuskie).
-
Jeśli nasila się problem rozwojowej niepłynności mówienia (zacinanie, powtarzanie sylab).
-
Gdy rozwój mowy dziecka:
- 2-letniego jest na poziomie dziecka rocznego (wymawia kilka słów);
- 3-letniego jest na poziomie mowy dziecka 1,5 rocznego (tworzy jedynie równoważniki zdań, a słownictwo jest na poziomie dziecka w wieku 1,5 roku);
- 4-letniego jest na poziomie mowy dziecka 2-letniego (formułuje zdania proste, słownictwo, którego używa jest na poziomie dziecka 2-letniego, tj. około 300 słów);
- 5-letniego jest na poziomie mowy dziecka 2,5-letniego (nadal wypowiada zdania proste, słownictwo jest na poziomie dziecka w wieku 2,5 roku);
- 6-letniego jest na poziomie dziecka 3-letniego (pojawiają się zdania złożone, dziecko wymawia 1000-1500 słów);
- 7-letniego jest na poziomie mowy dziecka 3,5-letniego.
Opracowała: Jowita Krauze