WP_20180507_14_01_32_Pro

Przedszkole Nr 118
z Oddziałami Integracyjnymi

ul. Nowolipie 31A
01-002 Warszawa
tel: (22) 838 49 35

Kilka propozycji ćwiczeń od psychologa

Propozycje ćwiczeń  -  dnia 16.06.2020

 

  1. Ćwiczenie percepcji kształtu czyli spostrzegania kształtu

 1.Połącz obrazki w pary

 2. Dorysuj to, czego brakuje

 3. pokoloruj obrazki

Do wydruku – obrazek

 

  1. Ćwiczenie percepcji stałości kształtu

 Przypatrz się obrazkom na kartce  A i wskaż pary na kartce A1

Dorysuj brakujące części. Pokoloruj.

Do wydruku :

 

  1. Narysuj na kartce 3 rzeczy, które kojarzą ci się z latem. Prześlij mi zdjęcie albo scan obrazka.


 

Gra  matematyczna  dnia 02.06.2020

  1. Konstruowanie gry matematycznej

Pomoce: przynajmniej 2 kartki formatu A – 4, taśma klejąca, nożyczki, kolorowe flamastry lub kredki, kostka do gry, różnokolorowe pionki

  1. UWAGA – rodzic włącza bardzo aktywnie dziecko w wykonywanie gry, poprzez pytania np. gdzie będzie na kartce start a gdzie meta,  lub dzielenie trasy na mniejsze odcinki.

 

Dwie kartki sklejamy wzdłuż.  Na przeciwległych krańcach zaznaczamy prostokąty z napisami meta i start. Łączymy oba prostokąty przy pomocy falistej trasy, która dzielimy, przy pomocy dziecka na małe odcinki (patrz rysunek). Następnie wymyślamy wspólnie z dzieckiem różnorodne ułatwienia i utrudnienia na trasie np. , „gdy staniesz na tym polu, to znaczy , że zdecydowałeś się przenocować w hotelu i odpocząć – czekasz 1 kolejkę bez rzutu” lub „znalazłeś się na lotnisku  - wsiadasz w samolot i od razu znajdujesz się na mecie” lub „na tym polu znalazłeś skrót i możesz przesunąć się na pole , które wskazuje strzałka”.

Po wykonaniu gry, warto przypomnieć dziecku, co znaczą określone symbole, ustalić zasady gry – kto rzuca pierwszy i dlaczego (np. rzuca najmłodszy lub najstarszy; zaczyna grę ten, kto wyrzucił 1 oczko lub 6 oczek na kostce)

Uwaga !Jeśli dziecko nie potrafi przeliczyć kropek do 6, można zrobić samodzielnie kostkę z papieru i narysować na jej ściankach kropki np. od 1 do 3 lub 4.

Podczas gry dziecko powinno :samodzielnie rzucać kostką , przeliczać kropki na ściance, przesuwać pionek wzdłuż trasy głośno licząc. Oczywiście, jeśli ma z tym kłopot – rodzic pomaga.

Dzieci lubią takie gry, a przy okazji oprócz konkretnych umiejętności matematycznych, ucząc się umiejętności społecznych – czekanie na swoją kolej, przestrzeganie reguł gry, radzenie sobie z przegraną.

Można wymyślić z dzieckiem całą przygodę, postacie bohaterów, cel podróży.

Narysować krajobraz .

DZIĘKI WYKONANIU I GRANIU W TAKĄ GRĘ ĆWICZY SIĘ MNÓSTWO SPRAWNOŚCI POZNAWCZYCH , MANUALNYCH, EMOCJONALNO – SPOŁECZNYCH.

 

I. Ćwiczenia dotyczące schematu twarzy ludzkiej.

Proszę o wydrukowanie karty ze schematami twarzy.

Przed rysowaniem omówić z dzieckiem, jakie mamy części twarzy, czego na obrazku brakuje. Jeśli dziecko ma trudność – niech obejrzy w lustrze swoją twarz i wskaże poszczególne elementy twarzy.

Na wybranym owalu twarzy należy dorysować elementy.

Dzieci 4 letnie –  przynajmniej oczy, usta, nos

dzieci 5 letnie – oczy, usta, nos, brwi, rzęsy, jeśli usta są otwarte – zęby

Po zakończeniu rysowania dziecko jeszcze raz nazywa narysowane części twarzy . Można poprosić dodatkowo o wskazanie włosów, czoła , brody, uszu, policzków.

Twarze – w załącznikach.

 

  1. Znajdź różnice w obrazkach.

W załączeniu – przykłady obrazków, które można wydrukować lub oglądac na ekranie komputera (proszę nie pokazywać ich na ekranie telefonu lub tableta – za bliska odległość, prowadząca do zmęczenia oczu, braku pracy akomodacji co może prowadzić do zaburzeń funkcji wzrokowych!!!)

 

Strony z podobnymi zadaniami

 miastodzieci.pl

e-kolorowanki.eu

 

 


 

I.Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności manualnej

 

  1. Zapnij i rozepnij  przynajmniej 5 guzików (wielkość i ilość guzików powinna być dostosowana do wieku i możliwości dziecka)
  2. Zasuń i odsuń przynajmniej 5 suwaków
  3. Zawiąż i rozwiąż przynajmniej 2 supełki (Szanowni Rodzice są proszeni o pomoc najmłodszym)
  4. Włóż i wyjmij przynajmniej 3 klucze w zamek.

 

 

II. ZADANIE DLA DZIECI I RODZICÓW (PRZY OKAZJI SPRAWDZENIE, KTÓR OKO JEST U DZIECKA I U  PAŃSTWA DOMINUJĄCE)

Proszę wyciąć w złożonej na pół kartce A4 kółko o średnicy około 5- 6 cm,następnie wziąć ją w obie ręce i odsunąć od siebie na odległość ramion na wysokości oczy. Proszę teraz znaleźć na ścianie czy na regale jakiś przedmiot np. zegar, figurka, obrazek i spojrzeć tak, żeby w kole zobaczyć ten obiekt, Następnie spojrzeć przez kółko raz prawym okiem (mając zamknięte lewe oko), raz lewym okiem ( przy zamkniętym prawym) i zobaczyć, którym z nich można dostrzec przez otwór wybrany wcześniej przedmiot. To właśnie to oko jest naszym dominującym w spostrzeganiu.

Proszę pomóc dziecku w wykonaniu ćwiczenia;-)


III. OPOWIADANIE DOTYCZĄCE OBRAZKA – ćwiczenia mowy biernej (rozumienia znaczenia wyrazów i wypowiedzi) i czynnej (umiejętności wypowiadania się)

 

Porozmawiaj z dzieckiem na temat obrazka. Zacznij od najprostszych pytań.

Co/Kogo widzisz na obrazku?

Gdzie oni są , w jakim miejscu?

Co robią poszczególne osoby?

Jak myślisz, jaka jest pora roku? Dlaczego?

Pokaż /Policz wszystkie zwierzęta, pokaż/policz osoby dorosłe/ dzieci/ ławki/

Co robi pies? Na co patrzy pani z dziewczynką? Co robią koty?, na co patrzy chłopczyk w czerwonej czapce?

Co sprzedaje pani w budce?

 

Dla dzieci mające trudności z wypowiadaniem się , z opóźnionym rozwojem mowy można zastosować polecenia np.
Pokaż koty. Pokaż ptaszki. Pokaż piłkę. Pokaż dziewczynkę, która je lody. Pokaż pana,który kupuje lody. Pokaż drzewo, ławkę, hulajnogę. Pokaż psa, koty, ptaszki.

A także pytania – Kto kupuje lody – powiedz albo pokaż na obrazku

Szanowni Państwo, Drogie Dzieci, przesyłam kilka propozycji do ćwiczenia spostrzegania i koordynacji wzrokowo_ruchowej.

Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze można wydrukować obrazki, ale jeśli dziecko może je zobaczyć np. na ekranie , to  też wykona następujące zadania.

ZADANIE I

1.Co widzisz na obrazku? Wymień wszystkie rzeczy, które widzisz? (obrazek KSZTAŁTY 1)

2.Jakiego koloru są te rzeczy? Jeśli dziecko nie potrafi nazwać koloru, można mu zadać pytanie: pokaż kolor. Np, zielony, żółty itp.

3.Jeśli istnieje możliwość wydrukowania lub dotykania ekranu to niech dziecko obwiedzie palcem kontury poszczególnych obiektów jeżeli jest w stanie to zrobić, proszę nie zmuszać!  :-)

4.Policz, ile rzeczy widzisz na obrazku?

I kolejne zadanie:

ZADANIE II

Obrazek ŻÓŁWIE- niech dziecko znajdzie kształt każdego żółwia na obrazku lub na ekranie

 

ZADANIE III

ĆWICZENIE PAMIĘCI TZW. SYMULTANICZNEJ

 

Czyli globalne, całościowe zapamiętywanie informacji np. Twarzy, figur geometrycznych,układów wzorów, układów muzycznych, słuchowych i wzrokowych(graficznych) obrazów samogłosek., ciagów liczb itp.

 

Do ćwiczeń można wykorzystać GRY  MEMORY

Należy przed dzieckiem ułożyć zestaw najpierw  np. 6 obrazków postaci, zwierząt, roślin czy pojazdów.Ze swojego , identycznego zestawu pokazuje się najpierw jeden obrazek i odkłada, odwracając , na stolik. Zadaniem dziecka jest wskazać taki sam w jego zestawie.

Ilość obrazków w zestawie należy zwiększać, gdy ćwiczenie staje się za łatwe. Na początku pokazuje się jeden obrazek. Potem można pokazywać  2 obrazki i po odwróceniu ich, poprosić o wskazanie takich samych przez dziecko w jego zestawie

ZADANIE IV

Zabawa ruchowa. Dziecko siedzi na niskim krzesełku . Na podłodze , przed nim, koło nóg stoją dwie miski, dwa pojemniki, dwie skrzynki, itp.. w jednej z nich są piłki,woreczki, pluszaki np 4,6,8,,sztuk. Dziecko musi przełożyć rzeczy z jednego pojemnika do drugiego, chwytając je dwiema stopami.

 

Proszę spróbować!!!!

Życzę miło spędzonego czasu!

Katarzyna Rokicka


 

Szanowni Państwo, Drogie Dzieci, przesyłam kilka propozycji do ćwiczenia spostrzegania i koordynacji wzrokowo_ruchowej.

Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze można wydrukować obrazki, ale jeśli dziecko może je zobaczyć, to  też wykona następujące zadania.
 
1.Co widzisz na obrazku?Wymień wszystkie rzeczy, które widzisz?
2.Jakiego koloru są te rzeczy? Jeśli dziecko nie potrafi nazwać koloru, można mu zadać pytanie: pokaż kolor. Np. Żółty, zielony itp.
3.Jeśli istnieje możliwość wydrukowania lub dotykania ekranu to niech dziecko obwiedzie palcem kontury poszczególnych obiektów lub obrysuje kredką lub ołówkiem.
4.Policz, ile rzeczy widzisz na obrazku?
 
 
 
 
I kolejne zadanie:
 
ĆWICZENIE PAMIĘCI TZW. SYMULTANICZNEJ
 
Czyli globalne, całościowe zapamiętywanie informacji np. Twarzy, figur geometrycznych,układów wzorów, układów muzycznych, słuchowych i wzrokowych(graficznych) obrazów samogłosek., ciagów liczb itp.
 
 
Do ćwiczeń można wykorzystać gry memory.
 
Należy przed dzieckiem ułożyć zestaw najpierw  np. 6 obrazków postaci, zwierząt, roślin czy pojazdów.Ze swojego , identycznego zestawu pokazuje się najpierw jeden obrazek i odkłada, odwracając , na stolik. Zadaniem dziecka jest wskazać taki sam w jego zestawie.
 
 
Ilość obrazków w zestawie należy zwiększać, gdy ćwiczenie staje się za łatwe. Na początku pokazuje się jeden obrazek. Potem można pokazywać  2 lub 3 obrazki i po odwróceniu ich, poprosić o wskazanie takich samych przez dziecko w jego zestawie
 
 
3.Zabawa ruchowa. Dziecko siedzi na niskim krzesełku . Na podłodze , przed nim, koło nóg stoją dwie miski, dwa pojemniki, dwie skrzynki, itp.. w jednej z nich są pilki, woreczki, pluszaki np 4,6,8,,sztuk. Dziecko musi przełożyć rzeczy z jednego pojemnika do drugiego, chwytając je dwiema stopami.
 
 
Proszę spróbować!!!!
 
Życzę miło spędzonego czasu!

Lateralizacja – część II

Przed rozpoczęciem  ćwiczeń, które mogą wspomóc rozwój lateralizacji, lub usprawnić koordynację wzrokowo- ruchową czyli czynności ruchowe wykonywane pod kontrolą wzroku przy lewostronnej lub skrzyżowanej  lateralizacji warto upewnić się czego tak naprawdę  nasze dziecko potrzebuje. Najbardziej dokładnie przeprowadzi badanie lateralizacji psycholog lub pedagog
w poradni psychologicznej, który zastosuje do tego celu obserwację i znormalizowane testy. Także nauczyciele przedszkolni są osobami kompetentnymi w tym zakresie. Jeśli jednak nie da się szybko skorzystać z takiej pomocy, można w warunkach domowych przeprowadzić orientacyjne badanie – w zakresie dominacji oka, ręki ucha i nogi

Przykłady:

OKO – poproś dziecko, żeby zajrzało przez dziurkę od klucza lub wizjer, spojrzało przez wycięty w kartce otwór w celu zobaczenia obrazka lub zdjęcia na ścianie lub  zobaczyło, co jest na dnie butelki . Zapisz wybór oka P lub L

RĘKA – poproś dziecko, żeby rzuciło jedną ręką piłkę lub coś nią narysowało. Zapisz wybór ręki P lub L

UCHO – poproś dziecko, żeby przyłożyło muszlę do ucha i posłuchało  jak szumi morze lub powiedz mu jakiś sekret na ucho. Zapisz wybór ucha P lub L

NOGA – poproś dziecko,żeby kopnęło piłkę lub poskakało na jednej nodze. Zapisz wybór nogi
P lub L

Po wykonaniu zadań wystarczy zapisać wyniki – czyli wybory dominującej strony ciała.

Może postać wtedy zapis np. (o)P (r)P (u)P (n)P , PLPP lub LPLP lub LLLL .

Próby warto powtórzyć, żeby sprawdzić czy za każdym razem dziecko wybiera tę samą stronę.

Najlepiej dla dziecka jest, gdy we wszystkich próbach wykazuje jednorodność w zakresie lateralizacji czyli preferuje lewą lub prawą stronę.

Jednak najbardziej istotne w nauce pisania i czytania jest zgodność lateralizacji w obrębie oka
i ręki.

UWAGA! - należy pamiętać, że lateralizacja może być jeszcze nieustalona do 4 roku życia.

W rozwoju lateralizacji można także w domu wspomagać rozwój swojego dziecka. Wystarczy zaproponować mu kilka zabaw i ćwiczeń, dzięki którym  lepiej pozna i będzie różnicować stronę lewą od prawej. Ćwiczenia mogą ułatwić mu także orientację w schemacie własnego ciała oraz
w kierunkach przestrzennych, a także udoskonalić sprawność manualną, percepcję wzrokową
i koordynację wzrokowo – ruchową.

Przed ćwiczeniami trzeba wprowadzić dziecku pojęcia prawa/lewa strona ciała. Należy pamiętać, że w początkowej fazie ćwiczeń, przy demonstracji z użyciem własnego ciała trzeba stanąć przed dzieckiem  lub obok (gdy naprzeciwko jest lustro).

Propozycje ćwiczeń:

Percepcja wzrokowa:

  • składanie z części układanek i puzzli,
  • układanie wg wzoru; tworzenie własnych wzorów,
  • zauważanie różnic i podobieństw pomiędzy podobnymi ilustracjami, zdjęciami.

Orientacja w schemacie ciała:

  • wędrowanie po krawężniku, utrzymując równowagę.
  • wspinanie się na drabinki, naprzemiennie dostawiając ręce i nogi.
  • rzucanie piłki na prawą i lewą stronę (różnicowanie stron).
  • rzucanie lub kopanie piłki naprzemienne z dorosłym lub do celu
  • podnieś prawą/ lewą rękę , dotknij prawej/lewej nogi, itp.
  • kopnij piłkę prawą nogą, podaj mi zabawkę, która jest po twojej prawej/lewej  stronie itp.,
  • chwytanie/rzucanie piłki raz lewą, raz prawą ręką (ze wskazaniem).

Orientacja w przestrzeni :

  • połóż misia na stole/ , pod / przed/ za stołem, z lewej/ prawej strony stołu

Koordynacja wzrokowo-ruchowa:

  • kreślenie linii poziomych, pionowych, ukośnych, kształtu koła;
  • rysowanie tzw. leniwej ósemki w pionie i poziomie ; ( wolne kreślenie 8 )
  • rysowanie, malowanie na dużych arkuszach;
  • wypełnianie konturów; 
  • rysowanie po śladzie – tzw. ćwiczenia grafomotoryczne;
  • malowanie palcami, z wykorzystaniem obu rąk; 
  • wycinanie nożyczkami;
  • nawlekanie korali, makaronu, słomek, itp.

Zdolności manualne:

  • zabawy piłkami o różnej wielkości i fakturze
  • zabawy balonem (dmuchanie, podrzucanie, odbijanie częściami ciała:czoło, głowa, ręka kolano, palce tp.)
  • rzucanie do celu piłeczkami (do pojemnika, ułożonej na podłodze szarfy, narysowanego koła)
  • zabawy woreczkiem z piaskiem, kaszą fasolą: oklepywanie podrzucanie, rzucanie, wystukiwanie prostych rytmów palcami, dłonią, pięścią)
  • wydzieranki papierowe;
  • nawijanie nici na szpulkę;
  • zbieranie małych elementów, np. grochu, koralików – np. segregowanie wg koloru itp.

 

Wszystkie propozycje ćwiczeń można wykonywać w celu wspomagania rozwoju  lateralizacji
u dziecka w celu jej ustalenia, dodatkowo stosując następujące zasady przy lateralizacji skrzyżowanej (np. prawe oko, lewa ręka) i lewostronnej :

 

  1. Należy ograniczyć wszelkie bodźce prawopółkulowe (niejęzykowe) takie jak: tv, smartfon, laptop,.
  2. Wspomóc dziecko w przetwarzaniu materiału od lewej do prawej strony (zgodnie
    z naszym kierunkiem czytania i pisania) czyli  wdrożyć nawyk układania od lewej do prawej strony, rysowania elementów kolejno od lewej do prawej strony, układania ich w ten sposób, głośnego liczenia ze wskazywaniem palcem elementów, głośnego nazywania elementów ze wskazywaniem palcem w kierunku od lewej do prawej strony. ( należy pamiętać, że zawsze wskazywanie palcem konkretnych obiektów pozwala dziecku lepiej
    i łatwiej kontrolować kierunek analizowania materiału)

Ćwiczenia grafomotoryczne, które rozwijają koordynację wzrokowo – ruchową oraz precyzję ręki można odnaleźć w takich opracowaniach, jak np.

  • "Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych”, M. Bogdanowicz, M. Różyńska – opracowanie polecane przez pedagogów nie tylko dla dzieci leworęcznych, ale dla każdego dziecka przygotowującego się do podjęcia trudu nauki pisania;
  • Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo – ruchową, H. Tymichova.

     Ćwiczenia wspomagające lateralizację można znaleźć w następujących pozycjach:

  • Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu , zeszyt 1 i 2, Agnieszka Bala

 

Opracowała Katarzyna Rokicka na podstawie:

  1. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1985.
  2. Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa 1989.
  3. Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej, Harmonia, Gdańsk 20
  4. Bogdanowicz M. Leworęczność u dzieci. Warszawa 1992, WSiP
  5. Bogdanowicz M: „Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych „ Gdańsk 2003, HARMONIA

 

WSZYSTKIE PYTANIA DO PSYCHOLOGA DOTYCZĄCE SPRAW ZWIĄZANYCH Z LATERALIZACJĄ I NIE TYLKO MOŻNA KIEROWAC NA ADRES MAILOWY: k.rokicka.p118@gmail.com

 

Kontakt

Przedszkole nr 118
z Oddziałami Integracyjnymi

ul. Nowolipie 31A
01-002 Warszawa

TEL: (22) 838 49 35

e-mail:
p118@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.