Propozycje ćwiczeń - dnia 16.06.2020
- Ćwiczenie percepcji kształtu czyli spostrzegania kształtu
1.Połącz obrazki w pary
2. Dorysuj to, czego brakuje
3. pokoloruj obrazki
Do wydruku – obrazek
- Ćwiczenie percepcji stałości kształtu
Przypatrz się obrazkom na kartce A i wskaż pary na kartce A1
Dorysuj brakujące części. Pokoloruj.
Do wydruku :
- Narysuj na kartce 3 rzeczy, które kojarzą ci się z latem. Prześlij mi zdjęcie albo scan obrazka.
Gra matematyczna dnia 02.06.2020
- Konstruowanie gry matematycznej
Pomoce: przynajmniej 2 kartki formatu A – 4, taśma klejąca, nożyczki, kolorowe flamastry lub kredki, kostka do gry, różnokolorowe pionki
- UWAGA – rodzic włącza bardzo aktywnie dziecko w wykonywanie gry, poprzez pytania np. gdzie będzie na kartce start a gdzie meta, lub dzielenie trasy na mniejsze odcinki.
Dwie kartki sklejamy wzdłuż. Na przeciwległych krańcach zaznaczamy prostokąty z napisami meta i start. Łączymy oba prostokąty przy pomocy falistej trasy, która dzielimy, przy pomocy dziecka na małe odcinki (patrz rysunek). Następnie wymyślamy wspólnie z dzieckiem różnorodne ułatwienia i utrudnienia na trasie np. , „gdy staniesz na tym polu, to znaczy , że zdecydowałeś się przenocować w hotelu i odpocząć – czekasz 1 kolejkę bez rzutu” lub „znalazłeś się na lotnisku - wsiadasz w samolot i od razu znajdujesz się na mecie” lub „na tym polu znalazłeś skrót i możesz przesunąć się na pole , które wskazuje strzałka”.
Po wykonaniu gry, warto przypomnieć dziecku, co znaczą określone symbole, ustalić zasady gry – kto rzuca pierwszy i dlaczego (np. rzuca najmłodszy lub najstarszy; zaczyna grę ten, kto wyrzucił 1 oczko lub 6 oczek na kostce)
Uwaga !Jeśli dziecko nie potrafi przeliczyć kropek do 6, można zrobić samodzielnie kostkę z papieru i narysować na jej ściankach kropki np. od 1 do 3 lub 4.
Podczas gry dziecko powinno :samodzielnie rzucać kostką , przeliczać kropki na ściance, przesuwać pionek wzdłuż trasy głośno licząc. Oczywiście, jeśli ma z tym kłopot – rodzic pomaga.
Dzieci lubią takie gry, a przy okazji oprócz konkretnych umiejętności matematycznych, ucząc się umiejętności społecznych – czekanie na swoją kolej, przestrzeganie reguł gry, radzenie sobie z przegraną.
Można wymyślić z dzieckiem całą przygodę, postacie bohaterów, cel podróży.
Narysować krajobraz .
DZIĘKI WYKONANIU I GRANIU W TAKĄ GRĘ ĆWICZY SIĘ MNÓSTWO SPRAWNOŚCI POZNAWCZYCH , MANUALNYCH, EMOCJONALNO – SPOŁECZNYCH.
I. Ćwiczenia dotyczące schematu twarzy ludzkiej.
Proszę o wydrukowanie karty ze schematami twarzy.
Przed rysowaniem omówić z dzieckiem, jakie mamy części twarzy, czego na obrazku brakuje. Jeśli dziecko ma trudność – niech obejrzy w lustrze swoją twarz i wskaże poszczególne elementy twarzy.
Na wybranym owalu twarzy należy dorysować elementy.
Dzieci 4 letnie – przynajmniej oczy, usta, nos
dzieci 5 letnie – oczy, usta, nos, brwi, rzęsy, jeśli usta są otwarte – zęby
Po zakończeniu rysowania dziecko jeszcze raz nazywa narysowane części twarzy . Można poprosić dodatkowo o wskazanie włosów, czoła , brody, uszu, policzków.
Twarze – w załącznikach.
- Znajdź różnice w obrazkach.
W załączeniu – przykłady obrazków, które można wydrukować lub oglądac na ekranie komputera (proszę nie pokazywać ich na ekranie telefonu lub tableta – za bliska odległość, prowadząca do zmęczenia oczu, braku pracy akomodacji co może prowadzić do zaburzeń funkcji wzrokowych!!!)
Strony z podobnymi zadaniami
miastodzieci.pl
e-kolorowanki.eu
I.Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, sprawności manualnej
- Zapnij i rozepnij przynajmniej 5 guzików (wielkość i ilość guzików powinna być dostosowana do wieku i możliwości dziecka)
- Zasuń i odsuń przynajmniej 5 suwaków
- Zawiąż i rozwiąż przynajmniej 2 supełki (Szanowni Rodzice są proszeni o pomoc najmłodszym)
- Włóż i wyjmij przynajmniej 3 klucze w zamek.
II. ZADANIE DLA DZIECI I RODZICÓW (PRZY OKAZJI SPRAWDZENIE, KTÓR OKO JEST U DZIECKA I U PAŃSTWA DOMINUJĄCE)
Proszę wyciąć w złożonej na pół kartce A4 kółko o średnicy około 5- 6 cm,następnie wziąć ją w obie ręce i odsunąć od siebie na odległość ramion na wysokości oczy. Proszę teraz znaleźć na ścianie czy na regale jakiś przedmiot np. zegar, figurka, obrazek i spojrzeć tak, żeby w kole zobaczyć ten obiekt, Następnie spojrzeć przez kółko raz prawym okiem (mając zamknięte lewe oko), raz lewym okiem ( przy zamkniętym prawym) i zobaczyć, którym z nich można dostrzec przez otwór wybrany wcześniej przedmiot. To właśnie to oko jest naszym dominującym w spostrzeganiu.
Proszę pomóc dziecku w wykonaniu ćwiczenia;-)
III. OPOWIADANIE DOTYCZĄCE OBRAZKA – ćwiczenia mowy biernej (rozumienia znaczenia wyrazów i wypowiedzi) i czynnej (umiejętności wypowiadania się)
Porozmawiaj z dzieckiem na temat obrazka. Zacznij od najprostszych pytań.
Co/Kogo widzisz na obrazku?
Gdzie oni są , w jakim miejscu?
Co robią poszczególne osoby?
Jak myślisz, jaka jest pora roku? Dlaczego?
Pokaż /Policz wszystkie zwierzęta, pokaż/policz osoby dorosłe/ dzieci/ ławki/
Co robi pies? Na co patrzy pani z dziewczynką? Co robią koty?, na co patrzy chłopczyk w czerwonej czapce?
Co sprzedaje pani w budce?
Dla dzieci mające trudności z wypowiadaniem się , z opóźnionym rozwojem mowy można zastosować polecenia np.
Pokaż koty. Pokaż ptaszki. Pokaż piłkę. Pokaż dziewczynkę, która je lody. Pokaż pana,który kupuje lody. Pokaż drzewo, ławkę, hulajnogę. Pokaż psa, koty, ptaszki.
A także pytania – Kto kupuje lody – powiedz albo pokaż na obrazku
Szanowni Państwo, Drogie Dzieci, przesyłam kilka propozycji do ćwiczenia spostrzegania i koordynacji wzrokowo_ruchowej.
Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze można wydrukować obrazki, ale jeśli dziecko może je zobaczyć np. na ekranie , to też wykona następujące zadania.
ZADANIE I
1.Co widzisz na obrazku? Wymień wszystkie rzeczy, które widzisz? (obrazek KSZTAŁTY 1)
2.Jakiego koloru są te rzeczy? Jeśli dziecko nie potrafi nazwać koloru, można mu zadać pytanie: pokaż kolor. Np, zielony, żółty itp.
3.Jeśli istnieje możliwość wydrukowania lub dotykania ekranu to niech dziecko obwiedzie palcem kontury poszczególnych obiektów jeżeli jest w stanie to zrobić, proszę nie zmuszać! :-)
4.Policz, ile rzeczy widzisz na obrazku?
I kolejne zadanie:
ZADANIE II
Obrazek ŻÓŁWIE- niech dziecko znajdzie kształt każdego żółwia na obrazku lub na ekranie
ZADANIE III
ĆWICZENIE PAMIĘCI TZW. SYMULTANICZNEJ
Czyli globalne, całościowe zapamiętywanie informacji np. Twarzy, figur geometrycznych,układów wzorów, układów muzycznych, słuchowych i wzrokowych(graficznych) obrazów samogłosek., ciagów liczb itp.
Do ćwiczeń można wykorzystać GRY MEMORY
Należy przed dzieckiem ułożyć zestaw najpierw np. 6 obrazków postaci, zwierząt, roślin czy pojazdów.Ze swojego , identycznego zestawu pokazuje się najpierw jeden obrazek i odkłada, odwracając , na stolik. Zadaniem dziecka jest wskazać taki sam w jego zestawie.
Ilość obrazków w zestawie należy zwiększać, gdy ćwiczenie staje się za łatwe. Na początku pokazuje się jeden obrazek. Potem można pokazywać 2 obrazki i po odwróceniu ich, poprosić o wskazanie takich samych przez dziecko w jego zestawie
ZADANIE IV
Zabawa ruchowa. Dziecko siedzi na niskim krzesełku . Na podłodze , przed nim, koło nóg stoją dwie miski, dwa pojemniki, dwie skrzynki, itp.. w jednej z nich są piłki,woreczki, pluszaki np 4,6,8,,sztuk. Dziecko musi przełożyć rzeczy z jednego pojemnika do drugiego, chwytając je dwiema stopami.
Proszę spróbować!!!!
Życzę miło spędzonego czasu!
Katarzyna Rokicka
Szanowni Państwo, Drogie Dzieci, przesyłam kilka propozycji do ćwiczenia spostrzegania i koordynacji wzrokowo_ruchowej.
Lateralizacja – część II
Przed rozpoczęciem ćwiczeń, które mogą wspomóc rozwój lateralizacji, lub usprawnić koordynację wzrokowo- ruchową czyli czynności ruchowe wykonywane pod kontrolą wzroku przy lewostronnej lub skrzyżowanej lateralizacji warto upewnić się czego tak naprawdę nasze dziecko potrzebuje. Najbardziej dokładnie przeprowadzi badanie lateralizacji psycholog lub pedagog
w poradni psychologicznej, który zastosuje do tego celu obserwację i znormalizowane testy. Także nauczyciele przedszkolni są osobami kompetentnymi w tym zakresie. Jeśli jednak nie da się szybko skorzystać z takiej pomocy, można w warunkach domowych przeprowadzić orientacyjne badanie – w zakresie dominacji oka, ręki ucha i nogi
Przykłady:
OKO – poproś dziecko, żeby zajrzało przez dziurkę od klucza lub wizjer, spojrzało przez wycięty w kartce otwór w celu zobaczenia obrazka lub zdjęcia na ścianie lub zobaczyło, co jest na dnie butelki . Zapisz wybór oka P lub L
RĘKA – poproś dziecko, żeby rzuciło jedną ręką piłkę lub coś nią narysowało. Zapisz wybór ręki P lub L
UCHO – poproś dziecko, żeby przyłożyło muszlę do ucha i posłuchało jak szumi morze lub powiedz mu jakiś sekret na ucho. Zapisz wybór ucha P lub L
NOGA – poproś dziecko,żeby kopnęło piłkę lub poskakało na jednej nodze. Zapisz wybór nogi
P lub L
Po wykonaniu zadań wystarczy zapisać wyniki – czyli wybory dominującej strony ciała.
Może postać wtedy zapis np. (o)P (r)P (u)P (n)P , PLPP lub LPLP lub LLLL .
Próby warto powtórzyć, żeby sprawdzić czy za każdym razem dziecko wybiera tę samą stronę.
Najlepiej dla dziecka jest, gdy we wszystkich próbach wykazuje jednorodność w zakresie lateralizacji czyli preferuje lewą lub prawą stronę.
Jednak najbardziej istotne w nauce pisania i czytania jest zgodność lateralizacji w obrębie oka
i ręki.
UWAGA! - należy pamiętać, że lateralizacja może być jeszcze nieustalona do 4 roku życia.
W rozwoju lateralizacji można także w domu wspomagać rozwój swojego dziecka. Wystarczy zaproponować mu kilka zabaw i ćwiczeń, dzięki którym lepiej pozna i będzie różnicować stronę lewą od prawej. Ćwiczenia mogą ułatwić mu także orientację w schemacie własnego ciała oraz
w kierunkach przestrzennych, a także udoskonalić sprawność manualną, percepcję wzrokową
i koordynację wzrokowo – ruchową.
Przed ćwiczeniami trzeba wprowadzić dziecku pojęcia prawa/lewa strona ciała. Należy pamiętać, że w początkowej fazie ćwiczeń, przy demonstracji z użyciem własnego ciała trzeba stanąć przed dzieckiem lub obok (gdy naprzeciwko jest lustro).
Propozycje ćwiczeń:
Percepcja wzrokowa:
- składanie z części układanek i puzzli,
- układanie wg wzoru; tworzenie własnych wzorów,
- zauważanie różnic i podobieństw pomiędzy podobnymi ilustracjami, zdjęciami.
Orientacja w schemacie ciała:
- wędrowanie po krawężniku, utrzymując równowagę.
- wspinanie się na drabinki, naprzemiennie dostawiając ręce i nogi.
- rzucanie piłki na prawą i lewą stronę (różnicowanie stron).
- rzucanie lub kopanie piłki naprzemienne z dorosłym lub do celu
- podnieś prawą/ lewą rękę , dotknij prawej/lewej nogi, itp.
- kopnij piłkę prawą nogą, podaj mi zabawkę, która jest po twojej prawej/lewej stronie itp.,
- chwytanie/rzucanie piłki raz lewą, raz prawą ręką (ze wskazaniem).
Orientacja w przestrzeni :
- połóż misia na stole/ , pod / przed/ za stołem, z lewej/ prawej strony stołu
Koordynacja wzrokowo-ruchowa:
- kreślenie linii poziomych, pionowych, ukośnych, kształtu koła;
- rysowanie tzw. leniwej ósemki w pionie i poziomie ; ( wolne kreślenie 8 )
- rysowanie, malowanie na dużych arkuszach;
- wypełnianie konturów;
- rysowanie po śladzie – tzw. ćwiczenia grafomotoryczne;
- malowanie palcami, z wykorzystaniem obu rąk;
- wycinanie nożyczkami;
- nawlekanie korali, makaronu, słomek, itp.
Zdolności manualne:
- zabawy piłkami o różnej wielkości i fakturze
- zabawy balonem (dmuchanie, podrzucanie, odbijanie częściami ciała:czoło, głowa, ręka kolano, palce tp.)
- rzucanie do celu piłeczkami (do pojemnika, ułożonej na podłodze szarfy, narysowanego koła)
- zabawy woreczkiem z piaskiem, kaszą fasolą: oklepywanie podrzucanie, rzucanie, wystukiwanie prostych rytmów palcami, dłonią, pięścią)
- wydzieranki papierowe;
- nawijanie nici na szpulkę;
- zbieranie małych elementów, np. grochu, koralików – np. segregowanie wg koloru itp.
Wszystkie propozycje ćwiczeń można wykonywać w celu wspomagania rozwoju lateralizacji
u dziecka w celu jej ustalenia, dodatkowo stosując następujące zasady przy lateralizacji skrzyżowanej (np. prawe oko, lewa ręka) i lewostronnej :
- Należy ograniczyć wszelkie bodźce prawopółkulowe (niejęzykowe) takie jak: tv, smartfon, laptop,.
-
Wspomóc dziecko w przetwarzaniu materiału od lewej do prawej strony (zgodnie
z naszym kierunkiem czytania i pisania) czyli wdrożyć nawyk układania od lewej do prawej strony, rysowania elementów kolejno od lewej do prawej strony, układania ich w ten sposób, głośnego liczenia ze wskazywaniem palcem elementów, głośnego nazywania elementów ze wskazywaniem palcem w kierunku od lewej do prawej strony. ( należy pamiętać, że zawsze wskazywanie palcem konkretnych obiektów pozwala dziecku lepiej
i łatwiej kontrolować kierunek analizowania materiału)
Ćwiczenia grafomotoryczne, które rozwijają koordynację wzrokowo – ruchową oraz precyzję ręki można odnaleźć w takich opracowaniach, jak np.
- "Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych”, M. Bogdanowicz, M. Różyńska – opracowanie polecane przez pedagogów nie tylko dla dzieci leworęcznych, ale dla każdego dziecka przygotowującego się do podjęcia trudu nauki pisania;
- Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo – ruchową, H. Tymichova.
Ćwiczenia wspomagające lateralizację można znaleźć w następujących pozycjach:
- Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu , zeszyt 1 i 2, Agnieszka Bala
Opracowała Katarzyna Rokicka na podstawie:
- Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1985.
- Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa 1989.
- Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej, Harmonia, Gdańsk 20
- Bogdanowicz M. Leworęczność u dzieci. Warszawa 1992, WSiP
- Bogdanowicz M: „Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych „ Gdańsk 2003, HARMONIA
WSZYSTKIE PYTANIA DO PSYCHOLOGA DOTYCZĄCE SPRAW ZWIĄZANYCH Z LATERALIZACJĄ I NIE TYLKO MOŻNA KIEROWAC NA ADRES MAILOWY: k.rokicka.p118@gmail.com