Przedszkole nr 118 zostało wybudowane w 1953r. i funkcjonowało jako pierwsza placówka przedszkolna osiedla Muranów pod nazwą: „Przedszkole Towarzystwa Przyjaciół Dzieci Nr 13- Osiedla Muranów”. Placówka mieści się w budynku wolnostojącym, otoczonym dużym, zadrzewionym ogrodem. Do czerwca 2010r. było typowym przedszkolem obejmującym swoją działalnością dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Od września 2010r. powstał pierwszy oddział integracyjny. Do naszego przedszkola na równych prawach uczęszczają dzieci niepełnosprawne.
Organem prowadzącym placówkę jest Miasto Stołeczne Warszawa, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty.
W przedszkolu funkcjonują 4 oddziały. Podzielone są one na trzy grupy wiekowe: 3, 4 i 5-latki. Każda grupa liczy 25 dzieci, natomiast grupa integracyjna 20 dzieci, w tym do 5 dzieci z orzeczeniem.
Placówka posiada dobre warunki lokalowe: duże, funkcjonalnie i estetycznie urządzone sale zabaw i zajęć, salę gimnastyczną - dobrze wyposażoną w pomoce dydaktyczne, sprzęt sportowy, przybory do ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych z dziećmi, a także salę do integracji sensorycznej.
Przedszkole dysponuje bogatą bazą środków dydaktycznych wykorzystywanych w codziennej pracy opiekuńczo- wychowawczo- dydaktycznej. Nasze działania zmierzają w kierunku jej ciągłego wzbogacania i doskonalenia. Przeprowadzane remonty i modernizacje pomieszczeń przedszkolnych podnoszą ich estetykę i funkcjonalność.
Placówka czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30 do 17.30. W tym czasie odbywają się zajęcia wychowawczo- dydaktyczne planowane przez nauczycielki, zabawy i zajęcia podejmowane z inicjatywy dzieci oraz zajęcia dodatkowe organizowane na wniosek rodziców (rytmika, gimnastyka korekcyjna, nauka języka angielskiego, zajęcia plastyczne, taniec towarzyski, edukacja teatralna).
W przedszkolu zatrudniona jest wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna, która systematycznie dokształca się, a także uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego. Ponadto, placówka zatrudnia w niepełnym wymiarze godzin pracy psychologa, logopedę, rehabilitanta, terapeutę integracji sensorycznej.
Ideę pracy naszego przedszkola opieramy , zgodnie z tendencjami współczesnej pedagogiki na poglądzie, według którego podstawą wychowania i nauczania jest zrozumienie potrzeb dziecka i jak najlepsze ich zaspakajanie.
Uważamy, że praca oparta na partnerstwie i współpracy między nauczycielem, dzieckiem i jego rodzicami zapewni dziecku wszechstronny rozwój, pozwala bezstresowo osiągnąć dojrzałość szkolną i przygotuje do życia w społeczeństwie.
Miły i serdeczny stosunek całego personelu do dziecka i jego rodziny zapewni mu potrzebę poczucia bezpieczeństwa i akceptacji. Dziecko uczy się działania w środowisku społeczności dziecięcej, zdobywa nowe doświadczenia i wiadomości, które wzbogacają procesy rozwojowe. Możliwe jest to wówczas gdy dziecko akceptuje środowisko przedszkolne, dobrze się w nim czuje, jest rozumiane, akceptowane a także może liczyć na zrozumienie i pomoc ze strony dorosłych.
Dążymy do tego aby nauczyciel w naszym przedszkolu był doradcą, przewodnikiem, kimś kto potrafi wyjaśnić i przybliżyć świat ale również ze zrozumieniem i życzliwością ukoić dziecięce łzy i niepowodzenia. Pomoże w rozwiązywaniu dziecięcych problemów, wskaże właściwą drogę postępowania. Dążymy do tego aby w naszej placówce dzieci były bezpieczne, radosne, wszechstronnie rozwinięte, osiągały dojrzałość szkolną a rodzice współuczestniczyli w życiu przedszkola i byli zadowoleni z jego usług.
Pragniemy to osiągnąć poprzez:
-
miłą, serdeczną ,przyjazną dziecku i jego rodzinie atmosferę placówki,
-
dobre kontakty interpersonalne,
-
przestrzeganie praw dziecka,
-
indywidualizację metod wychowania i nauczania zgodnie z możliwościami, potrzebami i zainteresowaniami dziecka,
-
systematyczną współpracę z domem rodzinnym, psychologiem, logopedą oraz najbliższym środowiskiem społeczno- kulturowym(m.in. szkołą, biblioteką),
-
prowadzenie różnorodnej działalności wychowawczo- edukacyjnej wszechstronnie rozwijającej zainteresowania i umiejętności dziecka ze szczególnym uwzględnieniem wychowania przez sztukę,
-
kształtowanie postaw prozdrowotnych,
-
udzielanie pomocy i wsparcia dzieciom i rodzinom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych, materialnych- współpraca z instytucjami (m.in.: Rada Rodziców, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, Opieka Społeczna).
Ważne dla nas wartości to:
-
zdrowie, bezpieczeństwo i zaspakajanie potrzeb dziecka,
-
wszechstronny rozwój dziecka,
-
wsparcie i pomoc rodziców, wspólne zrozumienie wzajemnych potrzeb,
-
życzliwe stosunki interpersonalne,
-
promowanie wychowania przez sztukę oraz zachowań prozdrowotnych,
-
dobre imię placówki.
Wyróżnia nas:
-
otwartość na potrzeby innych,
-
twórczy niepokój,
-
wysokie kwalifikacje nauczycieli,
-
kultura i życzliwość,
-
atrakcyjny teren.
W naszym przedszkolu dziecko:
-
czuje się bezpieczne, jest akceptowane, swobodnie zgłasza swoje potrzeby,
-
rozwija aktywność twórczą poprzez różne formy obcowania ze sztuką,
-
zdobywa wiedzę i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy,
-
bezstresowo osiąga dojrzałość szkolną,
-
kształtuje zachowania prozdrowotne.
Rodzice:
-
współdziałają z placówką w poznawaniu potrzeb dziecka,
-
są informowani na bieżąco o postępach dzieci,
-
wykazują zainteresowanie pracą wychowawczo-dydaktyczną,
-
aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
-
pomagają w różnych pracach na rzecz dzieci i placówki,
-
mają do nas zaufanie i są zadowoleni z naszej pracy.
Wykorzystujemy w naszej pracy m.in. elementy metod:
-
Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, R. Labana, C. Orffa
-
Dziecięcej matematyki E. Gruszczyk - Kolczyńskiej
-
Kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona
-
Pedagogiki zabawy
-
Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Organizujemy:
-
Zajęcia biblioteczne
-
Koncerty muzyczne w przedszkolu
-
Teatrzyki
-
Bale karnawałowe
-
Spotkanie z Mikołajem
-
Jasełka
-
Spotkanie wigilijne
-
Uroczystości przedszkolne
-
Konkursy dla dzieci i rodziców
-
Festyny Rodzinne
-
Wycieczki
-
Zajęcia otwarte dla rodziców
-
Spotkania adaptacyjne dla dzieci
-
Wystawy plastyczne prac dziecięcych