WP_20180507_14_01_32_Pro

Przedszkole Nr 118
z Oddziałami Integracyjnymi

ul. Nowolipie 31A
01-002 Warszawa
tel: (22) 838 49 35

Mała motoryka - artykuł

Ćwiczenia małej motoryki

Szanowni Państwo po obserwacji dzieci  podczas różnorodnych zajęć dostrzegłam, iż  wiele z  nich ma trudność przy wykonywaniu czynności do. których wykorzystywana jest mała motoryka.  W związku z tym.  aby wspierać i doskonalić rozwój dzieci podjęłam odpowiednie działania. W ranku i w godzinach popołudniowych prowadzę systematyczne ćwiczenia doskonalące małą motorykę.

Dlaczego jest to tak ważne?  Mała motoryka to wszelkie czynności wykonywane przez palce i dłonie. Doskonalenie małej motoryki odbywa się od najwcześniejszych lat życia dziecka, początkowo jest to tylko umiejętność chwytania zabawki, następnie układanie klocków, rysowanie, czynności samoobsługowe, aż w końcu bardziej precyzyjne czynności takie jak sznurowanie butów czy odpowiedni chwyt przyrządu pisarskiego i np. rysowanie szlaczków. Niestety czasami mimo dogodnych i niejednokrotnie stymulujących warunków w życiu dziecka, zdarza się, że dzieci wykazują zaburzenia w zakresie małej motoryki. Nie należy ich bagatelizować, ponieważ nie miną same, a będą się nawarstwiać.

Do najczęstszych trudności, jakie występują u dzieci z opóźnioną motoryką małą zaliczamy:

  • problemy w zakresie czynności samoobsługowych (ubieranie się, wiązanie butów, zapinanie guzików, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą),
  • brak samodzielności w trakcie spożywania posiłków,
  • wyraźna niechęć do czynności manualnych (rysowanie, malowanie, lepienie, nawlekanie, układanie),
  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe,
  • zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań,
  • niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych,
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • zaburzone planowanie motoryczne,
  • niezręczność ruchowa,
  • niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów.

Rodziców, którzy chcą samodzielnie pracować z dziećmi zachęcam do skorzystania
z zestawu ćwiczeń na motorykę małą.

·          Uwaga!- należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu

·         ·swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami

·         ·zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku                              odpowiedniej do jego wzrostu wysokości

·         ·zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania

·         ·kalkowanie obrazków

·         ·obrysowywanie szablonów

·         ·rysowanie po śladzie

·         ·cięcie po narysowanych liniach -prostych, -falistych

·         ·wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego

·         ·modelowanie z plasteliny, ciastoliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków; później form bardziej                złożonych

·         ·stemplowanie i kolorowanie

·         ·wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier

·         ·naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie

·         ·odtwarzanie rytmu deszczu

·         ·strząsanie wody z palców

·         ·zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę

·         ·zabawy pacynką

·         ·nawlekanie koralików

·         ·przewlekanie sznurowadeł

·          rysowanie patykiem po ziemi

·         ·faliste ruchy ramion -zabawa w przylot i odlot bocianów

·         ·przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką -zabawa w naukę pływania

·         ·zabawa w pociągi -ruch rąk naśladuje obroty kół

·         ·zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie

·         ·zabawa w gotowanie obiadu -naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem,                    ubijania piany

·         ·zabawa w rąbanie i piłowanie drzewa

·         ·gry w pchełki, bierki, kręgle,

·         ·rzucanie woreczków lub piłeczek -kto dalej

·         ·toczenie piłki do dołka

·         ·zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłki

·         ·kozłowanie piłki

·         ·przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką

·         ·podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki

·         ·wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie, samymi palcami -zanim odbije się              od podłogi

·         ·"rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu.

Zachęcam do wspólnej zabawy z dzieckiem. Zapewniam Państwa. iż nasze wspólne działania wpłyną korzystnie na poprawę umiejętności dzieci w zakresie małej motoryki.

Nauczyciel wychowania przedszkolnego z gr. Biedronek

Kontakt

Przedszkole nr 118
z Oddziałami Integracyjnymi

ul. Nowolipie 31A
01-002 Warszawa

TEL: (22) 838 49 35

e-mail:
p118@edu.um.warszawa.pl
pp118@neostrada.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.