WP_20180507_14_01_32_Pro

Przedszkole Nr 118
z Oddziałami Integracyjnymi

ul. Nowolipie 31A
01-002 Warszawa
tel: (22) 838 49 35

24.06.2020

Propozycja dla rodziców i dzieci

Cele główne:

  • Rozwijanie sprawności fizycznej.
  • Rozwijanie koordynacji słuchowo - ruchowej przy muzyce.
  • poprzez naśladowanie dziecko potrafi wykonać ruchy zgodne z muzyką.
  • Ćwiczenia ćwiczeń bez podkładu muzycznego.

 

  1. Przeprowadzenie ćwiczeń bez podkładu muzycznego:
  • marsz w miejscu
  • marsz - kilka kroków w przód, następnie w tył, powrót do pozycji wyjściowej
  • podskoki obunóż w miejscu
  • przejście do rozkroku, ruchy głowy raz w lewo, raz w prawo
  • na raz - klaskanie nad głową, na dwa - opuszczanie rąk wzdłuż tułowia
  • przejście do leżenia na brzuchu - chwyt za pięty - "płyniemy łódką"
  • przejście do leżenia na plecach - unoszenie nóg w górę, powolne

opuszczanie (jeżeli ćwiczenie sprawia dziecku trudności, wykonuje je w tempie, które sobie samo narzuca).

 

  1. Filmik edukacyjny „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

 

Drogie dzieci! Ciepłe dni sprzyjają spędzaniu wolnego czasu nad wodą. Pamiętajmy, że bezpieczeństwo nasze i naszych dzieci nad wodą zależy w dużej mierze od nas samych. Zapraszam do oglądania filmiku edukacyjnego!

  1. A teraz potańczymy:

Koordynacja słuchowo - ruchowej przy muzyce.

„Baby Shark Dance”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

  1. Ćwiczenia rytmiczne muzyce:
 

Wersja 1:

Dzieci (albo cała rodzina) zajmują dowolne miejsca w pokoju twarzami do rodzica. Przechodzą do lekkiego rozkroku. Na przemian dotykają raz lewym łokciem uniesionego prawego kolana, następnie prawym łokciem lewego kolana w rytmie wiersza prezentowanego przez rodzica. Po opanowaniu ćwiczenia wykonują je w rytmie muzyki (nagranie w załączniku).

 

Kolano, łokieć.

łokieć, kolano.

Raz i dwa i znów tak samo.

Gimnastyka - rzecz wspaniała

więc do ćwiczeń bierz się zaraz.

 

Wersja 2:

Rodzic przedstawia dzieciom prosty układ ruchowy do melodii (muzyka w tempie dwumiarowym lub czteromiarowym )

  • dwa podskoki
  • dwa klaśnięcia
  • obrót wokół siebie
  • przejście do przysiadu

 

22.06.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców
Cele główne:

-Zapamiętywanie prostych linie melodycznych.
-Wyrabianie odpowiednich reakcji na różne elementy muzyki.

  • Reaguje na umówiony sygnał słowny

-Aktywne słuchanie muzyki klasycznej

 

  1. Słuchanie. Wspólne śpiewanie piosenki: „Słoneczko uśmiechnij się ”

Słońce to lato, wspaniałe, gorące,                                                      
I fajne przygody na zielonej łące.

Tekst:

2. Zadanie ruchowe przy piosence :

 

1. pokazywanie ruchem treści piosenki:

Przygrywka:
klaszczemy w ręce rytmicznie w takt muzyki
Zwrotki- dzieci wesoło skaczą po pokoju z nogi na nogę
Refren:
„Uśmiechnij się”- dzieci zatrzymują się i podnoszą ręce do góry nad głowę i rozchylają je na boki
„Wyprostuj się”- biorą się pod boki i się prostują
„Słoneczko śpiewa i woła cię”- obracają się dookoła w miejscu i machają rękami

  1. Po wysłuchaniu powiedzcie jaki charakter ma piosenka.

Czy jest wesoła, czy smutna?

Szybka, czy wolna?

  1. Aktywne słuchanie muzyki klasycznej. Instrumentacja. Utwór „Walc kwiatów” P. Czajkowski

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=rskgA3cuh0M

 

4. Gra na instrumentach muzycznych / domowych

Na zielonej łące rosną kwiaty, więc zapraszam do piosenki:

Piosenka „Na zielonej łące”-

sł., muz. Anna Szafraniec

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=6LnE3YhvRTY

 

 

Tekst:

NA ZIELONEJ ŁĄCE
GDZIE KWIATY PACHNĄCE
BRYKA KONIK POLNY
LATA BĄK POWOLNY
NA ZIELONEJ ŁĄCE
NA ZIELONEJ ŁACE
GDZIE KWIATY PACHNĄCE
FRUWA MOTYL BIAŁY
WAŻKA, TRZMIEL WSPANIAŁY
NA ZIELONEJ ŁĄCE

RĘCE W GÓRE 1,2,3
WY ZAGRAJCIE TAK JAK MY
RĘCE W GÓRE 1,2,3
WY ZAGRAJCIE TAK JAK MY

NA ZIELONEJ ŁĄCE GDZIE KWIATY PACHNĄCE
JEST CAŁA ORKIESTRA BĘBEN
I CZELESTA NA ZIELONEJ ŁĄCE

17.06.2020

Propozycja dla dzieci  i rodziców

3-4

Cele główne:

 - zapamiętywanie prostych linie melodycznych.

- określanie tempa, nastroju i innych cech utworu.

- -powtarzanie prostych form rytmicznych na instrumentach perkusyjnych.

 

  1. Zabawa słuchowo –ruchowa oraz wspólne śpiewanie : Zabawa z Rybką Mini-Mini | piosenka dla dzieci.

Żródło: https://www.youtube.com/watch?v=9IiuQ0aCBuQ

 

Dzieci:

Chcemy się bawić cały dzień,
Powiedz nam rybko w co bawić się,
bawić się nam w co?

 Rybka:
Tram! Już mam! I zaraz powiem wam!
Skaczmy radośnie  pośród fal tak jak skaczę ja!

Dzieci:
jak nam zabawa znudzi się
W co my będziemy bawić się
bawić się nam w co?

Rybka:
Tram! Już mam! I zaraz powiem wam!
Tańczmy radośnie pośród fal
tak jak tańczę ja!

Dzieci:
A gdy zabawa zmęczy nas
To co ma zrobić każdy z nas? No co ?

Rybka:
Tram! Już mam! I zaraz powiem wam!
Zaśnijmy razem pośród fal
Tak jak spiję tu ja!

 

  1. Ćwiczenia rytmiczne przy muzyce:
     

 

  1. Jako ciekawostka: Zabawy z gazetą

17.06.2020

Propozycja dla dzieci  i rodziców

5-6

Cele główne:

1. Koordynacja wzrokowo-ruchowa.

2. Poprawne odtwarzanie sekwencji ruchowej i słowno-ruchowej.

3. Rozwijanie wyobraźni.

 

  1. Słuchanie i wspólne śpiewanie piosenki: „ Morskie przygody”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=yeeDt5CfkP0


 

  1. Zadania do piosenki:

- posłuchajcie piosenki i spróbujcie ją razem zaśpiewać.

 - Czy możemy określić nastrój piosenki (wesoła/smutna).

- Z kim się spotkał mały podróżnik w tej piosence? 

 

  1. Zabawa z rodzicami „Rura do gadania”

  1. „Taniec piracki”

Jakie przygody morskie bez piratów? Troszeczkę potańczymy:

Utwór:  He's a Pirate (From "Pirates of the Caribbean: The Curse Of the Black Pearl"/Score)

Żródło: https://www.youtube.com/watch?v=Q5_NJQirmMw

 

15.06.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców

3-4 latki

Cele główne:

- Wyrabianie odpowiednich reakcji na różne elementy muzyki.

-   Reaguje na umówiony sygnał słowny

 

  1. Słuchanie. Wspólne śpiewanie piosenki „Jedzie pociąg pod górę” 

 

  1. Zadania rytmiczne do piosenki:

1 zwrotka: kładąc sobie wzajemnie ręce na ramionach tworzymy pociąg i wyruszamy w drogę (jedziemy po kole)

2 zwrotka „Leci, leci samolot”: jako samolot rozkładamy szeroko ręce i lecimy w rytmie piosenki. lądujemy i próbujemy utrzymać równowagę przykucając.

3 zwrotka „Jadą konne dorożki”: tworzymy pary „konik i dorożka”.

4 zwrotka „Płynie żaglowiec”: naśladujemy żaglowiec

  1. zwrotka ‚Jedzie auto”: naśladujemy jazdę samochodem trzymając kierownicę

 

  1.  Ćwiczenia rytmiczne. Lokomotywa.

-Jaki pojazd wydaje dźwięk: puf, puf, puf? Lokomotywa.

-Przedstawiam ilustracje lokomotywy starej i nowoczesnej.

 

 

- dzieci otrzymują od rodzica instrumenty  (mogą być domowe ) perkusyjne (klawesy, marakasy, bębenki) .

-Zadanie polega na udźwięcznieniu tekstu w taki sposób, by akompaniament naśladował rytm toczących się po torach kół.

 

  1. Aktywne słuchanie muzyki. Gramy na instrumentach muzycznych (domowych).

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio

 

15.06.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców

5-6

Cele główne:

- stosujemy proste określenia muzyczne- Akompaniament.

- odpowiednio reagujemy na ustalone sygnały dźwiękowe.

- określamy podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, dynamikę, kolorystykę, artykulację).

- powtarzamy wartości rytmiczne nut i pauz.

 

  1. Wspólne śpiewanie i aktywne słuchanie muzyki. Akompaniament.

Dzieci otrzymują od rodzica instrumenty perkusyjne (klawesy, marakasy, bębenki mogą być instrumenty
domowe ).

-Zadanie polega na udźwięcznieniu tekstu w taki sposób, by akompaniament orkiestry naśladował rytm toczących się po torach kół.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=E0mJZtUP_yY

 

  1. Wartości rytmiczne nut i pauz.

 

Rytmizujemy rytm ćwierćnuty i ósemki :

Puff – klask (ćwierćnuta)

Uff- pauza

Gwizd – klask (ćwierćnuta)

Świst-pauza

Buch-klask (ćwierćnuta)

Ruch-pauza

Turkoce- klaszczemy (ósemki)

Ćwiczenie możemy powtórzyć kilkakrotnie i wraz ze zwiększeniem tempa zwiększać także napięcie dynamiczne, rozpoczynając grę w dynamice piano (cicho) i dochodząc do dynamiki forte (głośno).

 

  1. Jako ciekawostka: piosenka o pociągu elektrycznym. Słuchanie i oglądanie.

Pociąg elektryczny pędzi przed siebie i nic go nie zatrzyma. Nie straszne mu burze i śnieg. Po drodze spotyka lokomotywę parową oraz kuter rybacki.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=SGuS97PnMUk

 

 

 

Piosenka: „Mój tata”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc

 

Mój tata to ktoś,

Kto ma w sercu coś,

Coś co sprawia, że

Zawsze z nim być chcę.

Ref. Tata kochany,

Rycerz wspaniały,

Da kwiatka mamusi,

A mi zawsze buzi.

Mój tata to ktoś,

Kto ma w sercu coś,

Coś co sprawia, że

Mama śmieje się.

Ref. Tata kochany…


 


 

10.06.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców:

3-4 latki                           

Cele główne :

-  rozwijanie sprawności ruchowej;                                                               

- obrazowanie tekstu ruchem.                                                            

 

  1. Słuchanie piosenki „Maskotki - kółeczko zabawa taneczna dla dzieci”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

 

Tekst:

Ja gram na gitarze
Na pianinie także

W ręce sobie klaszczę
I w kolana też.

Refren:
teraz wszyscy łapmy ręce
tańczmy w kółeczko
śpiewać będę troszkę szybciej
heja hejo ho!

 

Zadania do piosenki:

- Wspólne śpiewanie piosenki.

- obrazowanie tekstu ruchem

- tworzymy koło podczas refrenu

 

  1. Zabawa ruchowa „Tworzymy koło”

Wariant nr 1

Dzieci przemieszczają się w dowolnych kierunkach po pokoju w rytmie muzyki. Na hasło "koło" starają się jak najszybciej utworzyć koło.

Wariant nr 2:

- tworzenie koła na ustalony sygnał

- tworzenie koła podczas zabaw ruchowych

- tworzenie koła w różnych sytuacjach podczas całego dnia

 

10.06.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców

5-6 latki

Cele główne:

  1. Aktywne słuchanie muzyki klasycznej.
  2. Wdrażanie do umiejętności słuchania muzyki.
  3. Zapoznanie z nazwą, budową i sposobem gry na instrumentach muzycznych

 

  1. Pozytywka muzyczna. Zapoznanie się z instrumentem muzycznym.

Pozytywka – instrument muzyczny, wydający dźwięki wskutek zaczepiania metalowymi wypustkami umieszczonymi na obrotowym wałku o zęby odpowiednio nastrojonego metalowego grzebienia. Układ wypustek definiuje melodię.

  1. Słuchanie. Jak brzmi pozytywka muzyczna?
 

  1. Wspólne śpiewanie piosenki „Laleczka z Saskiej Porcelany”

 

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=S8cgNhzeFtI

Tekst:

Na toaletce obok lustra
W białych baletkach wychylona
W powietrzu uniesiona nóżka
Nudziła się wśród bibelotów
Kurz wyłapując w suknie złota
I tylko z dołu perski dywan
Czasem jej puszczał perskie oko.
Ref. Laleczka z saskiej porcelany
Twarz miała blada jak pergamin
Nie miała taty ani mamy
I nie tęskniła ani, ani...
Az dnia pewnego na komodzie
Prześliczny książę nagle stanął
Kapelusz miał w zastygłej dłoni
I piękny uśmiech z porcelany
A w niej zabiło małe serce
Co nie jest taka prosta sprawa
I śniła, ze dla niego tańczy
A on ukradkiem bije brawo
Ref. Laleczka z saskiej porcelany...
Jej siostra była dumna waza
A bratem zabytkowy lichtarz
Maleńka śliczna pozytywka.
Lecz jakże kruche bywa szczęście
W nietrwałym świecie z porcelany
Złośliwy…

 

Zadania rytmiczne do piosenki:

- Jaki charakter ma piosenka (wesoły/smutny)?

- Czy możemy tańczyć podczas  (na przykład na paluszkach)?

- Rodzic może grać na domowym instrumencie muzycznym, a dziecko tańczyć.

 

4.  Wspólne słuchanie i oglądanie. Jak wybudować muzyczną maszynę:

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=IvUU8joBb1Q

  1. Wartości rytmiczne nut i pauz.

 

Rytmizujemy rytm ćwierćnuty i ósemki :

Puff – klask (ćwierćnuta)

Uff- pauza

Gwizd – klask (ćwierćnuta)

Świst-pauza

Buch-klask (ćwierćnuta)

Ruch-pauza

Turkoce- klaszczemy (ósemki)

Ćwiczenie możemy powtórzyć kilkakrotnie i wraz ze zwiększeniem tempa zwiększać także napięcie dynamiczne, rozpoczynając grę w dynamice piano (cicho) i dochodząc do dynamiki forte (głośno).

  1. Jako ciekawostka: piosenka o pociągu elektrycznym. Słuchanie i oglądanie.

Pociąg elektryczny pędzi przed siebie i nic go nie zatrzyma. Nie straszne mu burze i śnieg. Po drodze spotyka lokomotywę parową oraz kuter rybacki.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=SGuS97PnMUk

 

 

Piosenka: „Mój tata”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=-VDZDUQYWDc

Mój tata to ktoś,

Kto ma w sercu coś,

Coś co sprawia, że

Zawsze z nim być chcę.

Ref. Tata kochany,

Rycerz wspaniały,

Da kwiatka mamusi,

A mi zawsze buzi.

Mój tata to ktoś,

Kto ma w sercu coś,

Coś co sprawia, że

Mama śmieje się.

Ref. Tata kochany…

08.06.2020
Propozycja dla dzieci i rodziców 5-6

Cele ogólne:

- Podstawowe wartości rytmiczne.
- Proste rytmy i tworzenie  własnej kompozycji.
- Rozwijanie aktywności muzycznej poprzez tworzenie, odtwarzanie i słuchanie muzyki

  1. Słuchanie.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=LKyZtocE9u0

W tym odcinku dowiecie się dzieci czym jest rytm oraz poznacie podstawowe wartości rytmiczne.

 

  1. Wartości rytmiczne. Ćwierćnuta.

 

Ćwierćnuta

Ćwierćnuta jest to połowa półnuty lub jak ktoś woli ćwiartka całej nuty. Ćwierćnutę liczymy do 1i, reprezentuje ją poniższy znak graficzny:

  1. Ćwierćnuty

Policz ile ćwierćnut tu się mieści:

  1. Ćwiczenie rytmiczne. Nagranie nr 1 lub Nagranie nr 2

 

 

     

 

Zadania:

- Wysłuchanie utworu.
- Gra na marakasie lub bębenku.

  1. Zabawa ruchowo - przestrzenna „Motyle i pszczółki”

- Osoba dorosła „zamienia się” w owada i  gra na domowym instrumencie rytm do biegania, wówczas latają motylki (dziecko)
- jeżeli rytm (ósemki), to dzieci „latają” jako pszczółki
- jeżeli rytm (ćwierćnuty), to dzieci „latają” jako motylki

  1. Piosenka „Przyszło lato”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=dMHV1qH_5Ak

Tekst:

Ref:   Przyszło lato, przyszło lato
Co wy na to, co wy na to?
Ja wyjadę na mazury
Ja nad morze, albo w góry.

  1. Wybuduję zamek z piasku
    A ja sobie gdzieś do lasku
    Pójdę z kimś, a może z nikim
    Po prześliczne borowiki.
    Bo ja lubię zbierać grzyby,
    A ja wolę łowić ryby
    Z moim dziadkiem, albo z tatą
    Przez calutkie nawet lato!

Ref:   Przyszło lato, przyszło lato
Co wy na to, co wy na to?
Ja wyjadę na mazury
Ja nad morze, albo w góry.

  1. Ja pojadę na kajaki
    Żeby obserwować ptaki
    Będę kąpał się w jeziorze
    Ja na piasku się położę
    Już od dawna o tym marzę,
    Że pojadę gdzieś na plaże
    Do Szczecina lub gdzieś dalej
    Potem bardziej się opalę!

Ref:   Przyszło lato, przyszło lato
Co wy na to, co wy na to?
Ja wyjadę na mazury
Ja nad morze, albo w góry.

 

Propozycja dla dzieci i rodziców:

Cele:

- Rozwijanie sprawności ruchowej;
-Podstawowe najprostsze kroki walca (tańczymy na paluszkach).
-Słuchanie i wspólne śpiewanie piosenki „Bal na łące”

  1. Słuchanie. Wspólne śpiewanie. Piosenka „Bal na łące”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

  1. Zadanie do piosenki:

- jakie owady występowały w piosence?
- podczas refrenu wznosimy się na paluszki i tańczymy na paluszkach.
- można tańczyć samemu, a można z rodzicem (taniec w parach).

 

 

 

Dla 3-4 latków

Propozycja dla dzieci i rodziców:

CELE OGÓLNE:

  • Wprowadzenie w świat muzyki.
  • Łączymy śpiew z ruchem.

 

  1. Słuchanie. Najpopularniejsze piosenki dla najmłodszych „Tyciutki pajączek”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=QbBa2SDIcpo

 

Tekst:

Tyciutki pajączek na górze rynny był
Nagle przyszedł deszcz i w dół pajączka zmył.
Wyszło słoneczko deszcz wysuszyło wnet
Tyciutki pajączek po rynnie znowu wszedł.

Maluśki pajączek na górze rynny był
Nagle przyszedł deszcz i w dół pajączka zmył.
Wyszło słoneczko deszcz wysuszyło wnet
Maluśki pajączek po rynnie znowu wszedł.

 

  1. Ćwiczenia rytmiczne: Łączymy śpiew z ruchem.

Koci, koci, łapci
Pojedziemy do babci,
Babcia da nam kaszki,
A dziadek oklaski.

  • Łączymy śpiew z ruchem,
  •  klaszczemy na każdą sylabę.
  •  
  1. Proponowane elementy ruchu do piosenki.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=AsncQLK6dOg

Jadą, jadą misie, tra la la la la,         (tupiemy w miejscu)
Śmieją im się pysie, cha cha cha cha cha, (klaszczemy)
Przyjechały do lasu, narobiły hałasu, (machamy rączkami)
Przyjechały do boru, narobiły rumoru. (powolny obrót)

 

 

Propozycja dla dzieci i rodziców

5-6 latki

 

  1. Słuchanie. Najpopularniejsze piosenki dzieci

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=D5_i5zr0Zz4

 

Cele ogólne:

- Ruch przy muzyce. -Poznajemy nutki. -Rytm-co to znaczy?

 

  1. Wspólne śpiewanie piosenki „Tańce Połamańce”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

 

Tekst:

Moja lewa noga tańczy,
moja prawa noga tańczy
Moja lewa ręka tańczy,
i moja prawa też.
Zakręćmy bioderkami,
poruszmy ramionami,
Zakręćmy bioderkami,
a teraz podskok: „Hej”!

Ref: Wszyscy razem w koło
Raz i dwa wesoło
Tańczą mali, tańczą duzi,

 

3. Co to znaczy Rytm?

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=LKyZtocE9u0

 

Nuty to graficzny zapis dźwięków. Zapis nutowy odczytujemy za pomocą
wartości i wysokości konkretnych nut. Wyróżniamy następujące wartości rytmiczne nut.

Na przykład:

ósemka

 

  1. Ćwiczenie wyrabiająca poczucie rytmu „Jadą koniki”.

 

Kastanietów brzmi muzyka,

-klaszczemy i liczymy
-powtarzamy ćwiczenie kilka razy

01.06.2020

Dzień dziecka

W dniu Dnia Dziecka życzę wszystkiego najlepszego!

 

  1. Słuchanie piosenki „Dzień dziecka”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=mAlX7xi-v8Y

 

Jak obłok waty na patyku,
Który się chce pogłaskać ręką.
Ta nasza radość, że nie znika,
Uśmiech w piosence dla Helenki.
Kiedy wsłuchuję się o świcie
W Twój oddech, co jak kołdra miękki.
Czuję, że życie znaczy życie,
Razem z piosenką dla Helenki.

Ref.: Miłości, miłości moja,
W Twój oddech się wsłuchuję.                                                                                                           
O miłości moja
I cały świat znajduję.
O miłości moja
Poduszka palce pieści,
A szczęście ma zapach,
Zapach ma czereśni.

Ktoś obcy być przestaje obcy
Bez kogoś, naraz jak bez ręki.
W dorosłych się zmieniają chłopcy
Nucąc piosenkę dla Helenki.
Kiedy brakuje jak powietrza
Kogoś, z kim można iść pod rękę.
To z każdym krokiem, coraz lepszy
Miłosny duet dla Helenki.

Ref.: Miłości, miłości moja,
W Twój oddech się wsłuchuję.
O miłości moja
I cały świat...

 

  1. Ćwiczenia z chustkami przy muzyce: Utwór: Delibes „Pizzicato polka”
Wariant nr.1:

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=h-ZwyEY25PQ

Wariant nr 2: Dzieci (a może i cała rodzina) ustawione są w kręgu. Na ustalony sygnał zaczynają maszerować po kole wykonując polecenia kierowane przez rodzica na przykład machamy do siebie chustami, chusty w prawej dłoni, lewej dłoni, chusty na głowę itp.).

 

  1. Improwizacje ruchowe do muzyki poważnej „Kolorowy taniec chust”.

Dzieci (a może cała rodzina) ustawiają się w dowolnie wybranym miejscu pokoju. Gdy zabrzmi muzyka delikatnie poruszają się w rytm słyszanego utworu, wyobrażając sobie coś przyjemnego.


  1. Ćwiczenia rytmiczne „SIAŁA BABA MAK”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=czyMVz3h8Oc

 

Tekst:

Siała baba mak. (pauza) Nie wiedziała jak. (pauza)
A dziad wiedział, nie powiedział, A to było tak. (pauza)
A dziad wiedział, nie powiedział, A to było tak. (pauza)


ĆWICZENIA:

Poruszaj się po pokoju zgodnie z rytmem piosenki tak, aby na każdą
sylabę przypadał jeden krok. Powtórz jeszcze raz, zatrzymując się nieruchomo
na zakończenie każdego wersu piosenki.

W miejscu pauzy klaśnij jeden raz (pauza występuje zaraz po zatrzymaniu się).
Na koniec wykonaj kolejno wszystkie trzy polecenia, czyli: kroki, zatrzymanie się i po chwili klaśnięcie w miejscu pauzy.
Szybkie nutki (na paluszkach).
Po zatrzymaniu się (na podkreślonej sylabie), klaśnij w dłonie w miejscu pauzy. Powtarzaj dalej według rytmu piosenki.

 

 

 

27.05.2020

Poznajemy instrumenty muzyczne:

Temat: Nasze muzykowanie.

„Trójkąt”

Cele główne:

Utrwalenie nazwy, wyglądu, brzmienia instrumentów.
Pobudzanie zainteresowań muzycznych na drodze obcowania z dźwiękiem i rytmem.

 

  1. Jak wygląda trójkąt?

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=fYELMyVeKZ4

 

Czyli trójkąt wygląda tak:           

 

  1. Jak wygląda instrument muzyczny? 

                                                                       

Trójkąt wykonany jest z metalowego pręta wygiętego w trójkątny kształt.

To instrument perkusyjny.

 

3. Obejrzyj filmik i powiedz : Co tak pięknie gra?

https://www.youtube.com/watch?v=YI1fAfdDhhM

 

  1. Gra na trójkącie:

Gra na nim polega na uderzaniu metalową pałeczką w którąkolwiek część trójkąta. Wydaje on wysoki, metaliczny ton

                                           


 

Temat: Nasze muzykowanie.

„Talerze”

Cele główne:

Utrwalenie nazwy, wyglądu, brzmienia instrumentów.
Pobudzanie zainteresowań muzycznych na drodze obcowania z dźwiękiem i rytmem.

 

  1. Co tak pięknie gra? https://www.youtube.com/watch?v=8TxXxpGaXkk

 

  1. Jak wyglądają „talerze”?

                                                           

  1. Gra polega na uderzaniu pojedynczego talerza pałkami perkusyjnymi lub też zderzaniu o siebie dwóch talerzy:
    https://www.youtube.com/watch?v=TMH2wMs51DE

 

  1. „Talerze” w orkiestrze:

-Talerze najczęściej wykonane są z brązu, czyli stopu miedzi i cyny. -Brzmienie zależy od ich rozmiaru.
-Talerze są trzymane pionowo.
- w orkiestrze używane są do podkreślenia rytmu i w celu osiągnięcia efektów dramatycznych.

https://www.youtube.com/watch?v=GuJcXsRzvQw

                                              

 

 

 

„Moja rodzina”                                                                                                           

Ja i ty , ty i ja
Mamę , tatę każdy ma
Dziadków dwóch i babcie dwie
Brata, siostrę masz lub nie.

Ref. Bo rodzina, to rodzice i rodzeństwo
To są krewni, których łączy pokrewieństwo
Bo w rodzinie wszyscy bardzo się kochamy
I gdy trzeba, jedni drugim pomagamy.

Ja i ty, ty i ja,
Ciocię, wujka każdy ma
Krewnych masz, kuzynów też
Nazwij wszystkich jeśli chcesz.

Ref. Bo rodzina, to rodzice i .......

 

Mama uśmiecha się

Mama uśmiecha się ciepło jak słonko
Mama nas zawsze przytuli
Bajkę opowie pogłaszcze po głowie
I dziurę zaszyje w koszuli

Niech nam żyją wszystkie mamy
Dziś życzenia im składamy
Bo tak bardzo je kochamy
Całujemy i ściskamy

Mama nie gniewa się nigdy na dzieci
Zawsze o nich pamięta
Ty też dla mamy bądź taki kochany
Na co dzień nie tylko w święta

Niech nam żyją wszystkie mamy
Dziś życzenia im składamy
Bo tak bardzo je kochamy
Całujemy i ściskamy x2

 

Piosenka „Mama u fryzjera”



I Moja mama elegancka na co dzień, od święta,
wstaje rano czesze włosy i wałki nakręca.
Wałek z lewej, wałek z prawej, tu lakieru trochę.
Mieć fryzurę taką ładną każdy ma ochotę.

Ref. Tutaj loczek i tam loczek, a tam proste włoski.
Czy pasują tu kochani takie piękne loczki?
Moja mama tak potrafi fryzurę ułożyć,
Że mogłaby występować na pokazach mody.

II Lecz czasami tak się zdarza, gdy wałki nakręca:
Olaboga! – krzyczy mama – fryzura klapnięta!
Ten za długi, ten za krótki, siwy włos na głowie.
Biegnę szybko do fryzjera, tylko on pomoże!

Ref. No bo fryzjer to od włosów przecież specjalista.
Pofarbuje i przystrzyże, loki pozakręca.
Aby mama piękna była i pełna uroku,
Do fryzjera często chodzi, rzecz to oczywista.

III Kiedy mama od fryzjera przyjdzie, to ciekawe,
Raz jest ruda, raz jest czarna, blondynką jest czasem.
Chyba będę też fryzjerem,, bo to jest ciekawe,
Raz na rudo, raz na czarno wyczarować mamę.

Ref. No bo fryzjer to od włosów...

 

Dobrze z tatą iść

Ten nasz tata to okropnie fajny facet,
nie chciał draki, więc dzieciaki wziął na spacer...

Dobrze z tatą iść,
dobrze z tatą iść.
Teraz pewnie dla ochłody
zaprowadzi nas na lody.
Zimne lody dla ochłody,
zimne lody dla ochłody -
to jest myśl!

Choć nasz tata robi strasznie duże kroki
i nie patrzy wcale na nas, lecz w obłoki...

Dobrze z tatą iść,
dobrze z tatą iść.
Teraz pewnie dla ochłody
zaprowadzi nas na lody.
Zimne lody dla ochłody,
zimne lody dla ochłody -
to jest myśl!

Chociaż tato wcale teraz nas nie słucha,
bo mu słońce właśnie szepce coś do ucha...

Dobrze z tatą iść,
dobrze z tatą iść.
Teraz pewnie dla ochłody
zaprowadzi nas na lody.
Zimne lody dla ochłody.
zimne lody dla ochłody -
to jest myśl!

 

„Tata jest potrzebny”

Tata jest potrzebny, żeby przybić gwóźdź
Tata jest potrzebny, by na spacer pójść
Tata jest potrzebny, by przytulić mnie
I bajkę opowiedzieć, gdy oczy tuli sen.

Bo tata, tata, tata
Potrzebny bardzo jest
Gdy kiedyś spotkam lwa
To on uratuje mnie

Tata jest potrzebny, aby w piłkę grać
Tata jest potrzebny, by lizaka dać
Tata jest potrzebny, a ja kocham go
I czuję się bezpiecznie, gdy obok idzie on.

 

 

25.05.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców: „Deszczowa pogoda”

Cele ogólne:

Proste ruchy taktowania. Słuchanie.
Ćwiczenia i metody pracy wykorzystujące muzykę i ruch w różnych formach.
Utrwalamy kolory.

 

  1. Słuchanie. Piosenka „A jak pada deszcz zielony”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=PQC0UI7g7G4

2. Ćwiczenia rytmiczne do piosenki „A jak pada deszcz zielony”:

- wyklaskujemy rytm refrenu.

- gramy rytm refrenu na dowolnym instrumencie domowym (drewniane łyżki lub plastikowe butelki wypełnione ryżem/kaszą).

 

3. Zabawa przy muzyce:

  • W czasie refrenu na słowa „kap kap kap” 3 razy skoczyć obunóż,
  • Na słowa „deszcz nam do piosenki wpadł” -obrót.
  • W ostatniej zwrotce zrobić przytup na mocny dźwięk i na zakończenie schować się za parasolką przykucając.

( Można rozłożyć parasolkę i śpiewać piosenkę).

 

4. Tekst piosenki:

A gdy pada deszcz zielony, deszcz zielony /2x
rosną liście z każdej strony, z każdej strony, z każdej strony.
Kap, kap, kap, kap, kap, kap,
deszcz nam do piosenki wpadł. / 2x
A gdy pada deszcz malutki deszcz malutki /2x rosną po nim krasnoludki, krasnoludki
Kap, kap, kap…………………
bo w piosence są kałuże, są kałuże
my nie chcemy śpiewać więcej koniec kropka pełno deszczu jest we wszystkich zwrotkach.
Kap, kap, kap…………………

 

5. Zabawa przy muzyce. „Kolory w muzyce”.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=Cmg8HxAzpA8

Zadanie:

-wymienić kolory, które wystąpiły w tej piosence.

  • znaleźć w domu przedmioty w odpowiednich kolorach i pobawić się przy muzyce.

 

Tekst:

  1. Kiedy wszystko szare jest. Wyjmij kredki i narysuj, To, co tylko chcesz.

Ref.: Na niebiesko, fioletowo,
Żółto i różowo.
Na zielono i czerwono,
I pomarańczowo.

  1. Chociaż pada szary deszcz.
    Kredki z deszczu śmieją się.
    Każda kredka ostrzy nosek
    I rysować chce.

Ref.: Na niebiesko, fioletowo…

  1. Kolorowy pada deszcz,
    kolorowy szczeka pies,
    i parasol kolorowy rysujemy też.

Ref.: Na niebiesko, fioletowo…

 

Pachnąca wiosna   

 

Słońce coraz mocniej świeci,
rosną zboża, krzewy, kwiaty.
Już się cieszą wszystkie dzieci
z wiosny strojnej w jasne szaty,
z wiosny strojnej w jasne szaty.

Wszystko cudnie nam rozkwita:
tulipany i żonkile.
Już pierwiosnek fiołka wita.
Znowu deszcz popadał chwilę,
znowu deszcz popadał chwilę.

Przyszła wiosna, piękna pani,
co bukiety kwiatów niesie.
Ogród cieszy nas ziołami.
Witaj w sadzie, witaj w lesie,
witaj w sadzie, witaj w lesie
.

 

 

Propozycja dla dzieci i rodziców

„Na wiejskim podwórku”

Cele ogólne:

  1. Proste formy taneczne – improwizacje ruchowe.
  2. Rozwój i usprawnianie zdolności intelektualnych (w tym koncentracji uwagi, pamięci) poprzez rytmiczne ćwiczenia i improwizacje.
  3. Słuchanie muzyki.
  4. Ruch przy muzyce.

 

  1. Słuchanie „DZIADEK FAJNĄ FARMĘ MIAŁ”.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ - o czym była ta piosenka?

 

  1. Zabawa integracyjna z piłką: „Wymień nazwy zwierząt”

Dzieci i rodzice siedzą na dywanie. Rodzic ma piłkę i turla piłkę do dziecka, a zadaniem dziecka po otrzymaniu piłki jest powiedzieć jakie zwierzę można znaleźć na wiejskim podwórku.

 

  1. Zabawa naśladowcza „Na wiejskim podwórku.

Dzieci naśladują odgłosy i ruchy zwierząt pokazywanych przez osobę dorosłą (na przykład które są na obrazkach).

 

 

  1. Ćwiczenia rytmiczne ze śpiewem „Kto jak skacze?” 

Zadanie do piosenki:

  • dzieci śpiewają i ilustrują ruchem treść piosenki.

 

Tekst :

Niezwykle ważna sprawa
jak skacze mała żaba? Jak skacze mała żaba?
Zaraz pokażę Ci. Hop hop, skacze tak. Hop hop, właśnie tak.
Hop hop, skacze właśnie tak. Hop hop, skacze tak.
Hop hop, właśnie tak. Hop hop, skacze właśnie tak.
A kto pokazać może jak skacze mała koza?
Jak skacze mała koza zaraz pokażę Ci.
Hop hop, skacze tak. Hop hop, właśnie tak.
Hop hop, skacze właśnie tak .Hop hop, skacze tak.
Hop hop, właśnie tak. Hop hop, skacze właśnie tak.
Może ktoś mi powie jak skacze nosorożec?
Jak skacze nosorożec zaraz pokażę Ci.
Hop hop skacze tak. Hop hop, właśnie tak.
Hop hop, skacze właśnie tak. Hop hop skacze tak.
Hop hop, właśnie tak.Hop hop, skacze właśnie tak.
A teraz jest zagadka - jak skacze mała kaczka?
Jak skacze mała kaczka zaraz pokażę Ci.
Hop hop, skacze tak. Hop hop, właśnie tak.
Hop hop, skacze właśnie tak.
Hop hop, skacze tak. Hop hop, właśnie tak
.Hop hop, skacze właśnie tak.
Pokazać ktoś potrafi jak skaczą przedszkolaki?
Jak skaczą przedszkolaki zaraz pokażę Ci.
Hop hop, skaczą tak. Hop hop, właśnie tak.
Hop hop, skaczą właśnie tak.Hop hop, skaczą tak.
Hop hop, właśnie tak. Hop hop, skaczą właśnie tak.
Hop hop, hop hop, hop hop, hop hop.

 

 

 

18.05.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców:

 

„Lubimy zwierzęta”

 

CELE OGÓLNE:

Dynamika w muzyce.
Rozwijanie wrażliwości słuchowej i pamięci.
Kształtowanie poczucia rytmu i płynności ruchów przy muzyce.

 

  1. Piosenka „Idziemy do Zoo”. Słuchanie i rozgrzewka.

 

Żródło: https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

 

Zadanie:

-Dzieci śpiewają i ilustrują ruchem treść piosenki.

 

Tekst:

Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo

W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
Za ogony siebie łapią
I na linach się się bujają
W pierwszej klatce małpy skaczą hop, hop, hop
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
Ciągle skrzeczą, piszczą, wrzeszczą
Daj mi loda, ciastko, żelka
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj...

Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo
Zoo, zoo, zoo

Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
Bo tak…

 

  1. Zabawa ruchowa rozwijająca wrażliwość na dynamikę.

 

Małe dzieci przyswajają elementy muzyczne przez wyobrażanie sobie różnych zwierzątek.

Na przykład: Słoń

Dlatego bawiąc się z dziećmi w naśladowanie np. ruchów słonia, od razu mamy skojarzenie, że słoń chodzi:

1. Głośno

2. Wolno

3. Ciężko

W przeciwieństwie do małej myszki, która porusza się cichutko i szybciutko, niemalże na paluszkach,
żeby przemknąć obok śpiącego kotka.

Jak się poruszamy:

- głośno
-cicho

 

Informacje: Role w zabawie mogą się zmieniać, dziecko wymyśla w jakie zwierzątko zmieni się tata lub mama. Można zastosować również formę zagadki, pamiętając cały czas o „głośności” naszych ruchów.

 

  1. Ćwiczenia rytmiczne: „Mały kotek Staś”

Żródło : https://www.youtube.com/watch?v=aHL0j1yLEBM

Zadania do piosenki:

1. Marsz, biegi, podskoki przy muzyce.

            

 

13.05.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców:

Ćwiczenia rytmiczne „Pada deszczyk”

 

Potrzebne będą: drewniane patyczki, miseczka plastykowa

  

Jest to zabawa, która wspaniale uczy dzieci stopniowania i powtarzania zasłyszanych układów rytmicznych.

Drewniane patyczki są wspaniałe nie tylko do układania różnych wzorów na podłodze, ale również wystukiwania rytmów.

- jak pada deszczyk?

- najpierw delikatnie uderzamy patyczkami o podłogę lub miseczkę.

-potem uderzamy co raz mocniej.

- w końcu jest potężna ulewa i burza (uderzamy intensywnie).

Informacja: Można również sylabizować sobie nasze imiona, lub nazwy przedmiotów z otoczenia, wystukując na patyczkach każdą z wypowiadanych sylab.

 

Zabawa ruchowo-słuchowa „Kto potrafi tak jak ja”

Cele: dzieci próbują utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez osobę dorosłą:

Muzyka w tle:

 

– rysowania na podłodze kółka palcami stóp

– stania na jednej nodze jak bocian

– podnoszenia kolana i przekładania pod nim woreczka

– stania na jednej nodze i próby klaśnięcia nad głową

– chodzenia z woreczkiem na głowie

– chodzenia z woreczkiem na stopie

– obracania się dookoła i stania na jednej nodze

– stania na jednej nodze i klaskania nad głową

–chodzenia z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył.

 

 

Propozycja dla dzieci i rodziców

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=Fjj9wt44BO8

Cele:

1. Marsz, biegi, podskoki przy muzyce.  

2. Wspólne śpiewanie piosenki pod tytułem „Przyszła wiosna do niedźwiedzia”.

 

  • Przyszła wiosna do niedźwiedzia,

zbudź się misiu zbudź,
pogłaskała słonkiem,

dzyń dzyń leśnym dzwonkiem,
zbudź się misiu, zbudź się misiu
a on śpi i już

 

 

  • Przyfrunęła pszczółka mała,

zbudź się misiu zbudź ,
bzyku bzyk do ucha,

widział kto leniucha, x2
ledwie pszczółka bzyk bzyknęła
niedzwiedź krzyknął MIÓD!

 

 

11.05.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców

Cel ogólny: 1. Zapoznanie dzieci z zasadami zdrowego stylu życia.

                     2. Akcent w muzyce. Ćwiczenia rytmiczne.

 

1. Co należy robić, aby być zdrowym? Jak należy dbać o swoje zdrowie?

Każdy rodzic dobrze wie, że jak ważną rolę w rozwoju dziecka odgrywają witaminy. Najlepsze witaminy to są owoce i warzywa.

Zapraszam do słuchania piosenki:

Piosenka dla dzieci „Witaminki”

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ

 

Tekst piosenki:

  1. Gdzie mieszkają witaminki,

Oj gdzie, gdzie? Oj gdzie, gdzie?

Są w owocach i warzywach,

To się wie! To się wie!

 

Ref. Czy to marchew, czy malina,

Czy to burak, czy cytryna,

To w owocach i warzywach Zawsze mieszka witamina.

  1. Co nam dają witaminki, Oj co, co? Oj co, co?

One dają samo zdrowie, To jest to! To jest to!

Ref. Czy to marchew, czy malina,

Czy to burak, czy cytryna,

To w owocach i warzywach

Zawsze mieszka witamina.

 

2. Zadania do piosenki:

-A teraz usiądźcie wygodnie, pamiętajcie o prostych plecach, zaśpiewajcie całą piosenkę i wyklaszczcie rytmicznie refren. - powtórzcie jakie owoce i warzywa występowały w piosence

  • czy wiecie od jakich słów zaczyna się refren?
  • policzcie, ile piosenka ma zwrotek.

 

  1. Akcent w muzyce. Zabawa uwrażliwiająca na mocny dźwięk w muzyce, czyli akcent:
    • Na pewno macie na stole warzywa, owoce. Mogą być też wycięte z papieru, lub klocki.
    • przygotujcie koszyk lub pojemnik plastykowy. 
    • osoba dorosła klaszcze lub gra na domowym instrumencie (na „cztery”, licząc; „raz, dwa, trzy, cztery”.

Uwaga! Każde „raz” trzeba zagrać głośniej.

  • dziecko na każde raz podnosi warzywo/owoc i wrzuca do koszyka.
  • gdy dziecko zbierze wszystkie „witaminki”, to zróbcie zamianę.

 

3. Układanie z gotowych elementów schematów metrycznych

(dodatkowe zadanie dla starszych dzieci)

 

 (kolorowe kartki, obrazki, bloki w kształcie okręgu, trójkąta, kwadratu)

  • dzieci akcentują pierwszą miarę taktu w metrum dwumiarowym, trzymiarowym i czteromiarowym.
  • każde „raz” jest mocniejsze od pozostałych uderzeń. 
  • możecie też rysować dowolne rysunki, zaznaczając pierwszą miarę większym rysunkiem: 

 

  1. w metrum dwumiarowym:

 

 

  1. w metrum trzymiarowym:

4. W metrum czteromiarowym:

 


 

06.05.2020

 

„Zabawy z muzyką w tle”

 

Propozycja dla dzieci i rodziców:

 

Cele:

 

  • Zabawy muzyczne u dzieci w wieku przedszkolnym pozwalają rozładować energię.

 

  • W poniższych zabawach, muzyka jest traktowana, jako przerywnik miedzy zadaniami.
  • Można wykorzystać muzykę do ćwiczeń ruchowych.

 

  • Można poruszać się krokiem dostawnym, naprzemiennym, biegać na palcach, maszerować.

Muzyka do zabaw:

       

 

Zabawa nr 1

Dzieci biegają w rytm puszczonej muzyki. W dowolnym momencie osoba dorosła zatrzymuje muzykę i prosi, aby dzieci dotknęły jak najszybciej ściany. Po wykonaniu zadania osoba dorosła puszcza muzykę i przerywa wymyślając kolejne polecenie. Na przykład:

 

– mają dotknąć lewej nogi.

– mają dotknąć niebieskiej rzeczy.

– mają dotknąć ściany, na której wisi obrazek. - mają dotknąć krzesła.


Zabawa nr 2

 

Dzieci biegają w rytm muzyki, osoba dorosła ma zatrzymać nagranie. Wtedy dzieci mają się przywitać z prowadzącym czołami, piętami, łokciami, nosami, pupą, kciukiem, uchem.

Zabawa jest świetnym treningiem na znajomość części ciała.

 

Zabawa nr 3

 

Osoba dorosła ustala z dziećmi przed puszczeniem muzyki, jakie ruchy dzieci muszą wykonać, gdy będzie wymawiał cyfry od 1 do 3. -na hasło 1 dzieci mają stać na baczność, -na hasło 2 wykonują przysiad

 

  • na hasło 3 pajacyka.

Wiadomo, że Ilość cyfr jest uzależniona od wieku dzieci, 4-latek zapamięta 3 ruchy, ale 6 -latek nawet do 6. Oczywiście im więcej cyfr, tym lepsza zabawa. Podobnie jak w powyższych zabawach osoba dorosła puszcza muzykę, gdy ją zatrzyma wymawia którąś z ustalonych wcześniej cyfr.

 

Zabawa nr 4

 

Rozkładamy na podłodze różne przedmioty (zabawki, szarfy i tp). Osoba dorosła puszcza muzykę, podczas której dzieci poruszają się.

Kiedy muzyka się zatrzyma i pojawia się hasło (nazwa przedmiotu).

Dzieci muszą jak najszybciej znaleźć wymieniony przedmiot.

 

 

 

04.05.2020

Aktywne słuchanie muzyki klasycznej.

 

Najpierw zapraszam Was do obejrzenia filmu. To jest animacja do muzyki klasycznej skomponowanej przez I. S. Bacha:

  1. „Badinerie”  I. S. Bach

https://www.youtube.com/watch?v=qds0m8gQBVE

 

Pytania z zajęć z zajęć rytmiki:

Kto to jest dyrygent?

Co to jest batuta?

Co to jest orkiestra?

  1.  Ale my możemy zrobić własną orkiestrę:

Możemy zrobić instrumenty muzyczne z tego co mamy w domu:

a) z łyżek metalowych -  uderzamy łyżkę o łyżkę

b) butelek plastikowych. Wystarczy wsypać do nich odrobinę ryżu, grochu, lub fasoli.

c) z drewnianych łyżek – wystarczy uderzać łyżkę o łyżkę.

 

  1. Puszczamy muzykę i  gramy!

 

  1. Można zrobić  instrument do grania samemu!
    Proponuję zrobić marakas. Jak to zrobić:  plastikowe łyżeczki (metalowe) i puste plastikowe jajko (np. jajko niespodzianka).  A teraz trzeba umieść wypełnione jajko w zagłębieniu łyżek i sklej je taśmą. 


 

 

 

 

 

Zabawa „GĄSIENICE BASI”

Tekst:

Dłonie w górę, do ramion,  na boki, do ramion, 
w górę, do ramion, na boki i do ramion
Klaszczemy, klaszczemy, klaszczemy klaszczemy
stukamy, stukamy, stukamy, stukamy 
i do przodu pełzamy.
Klaszczemy, klaszczemy, klaszczemy klaszczemy
stukamy, stukamy, stukamy, stukamy 
i powoli się kładziemy
 i wstajemy.

Ręce w górę, do ramion,  na boki, do ramion, 
w górę, do ramion, na boki i do ramion
Klaszczemy, klaszczemy, klaszczemy klaszczemy
stukamy, stukamy, stukamy, stukamy 
i do tyłu   pełzamy.
Klaszczemy, klaszczemy, klaszczemy klaszczemy
stukamy, stukamy, stukamy, stukamy 
i powoli się kładziemy
 i wstajemy.

Link do zabawy:

https://www.youtube.com/watch?v=OcdevXAqpiM

 

Zabawa ruchowa „Fotograf”

Wersja I

Dzieci (albo jedno dziecko) poruszają się swobodnie po sali przy akompaniamencie muzyki (ewentualnie przy nagraniu): 

maszerują, biegają podskakują, tak, jakby były na wycieczce. Gdy usłyszą odgłos przypominający pstryknięcie aparatu fotograficznego, zatrzymują się gwałtownie w pozie, w której zastał ich ten odgłos („zdjęcie w ruchu”).

Wersja II

 Dzieci poruszają się swobodnie po sali przy akompaniamencie muzyki. Gdy usłyszą umówiony odgłos, tworzą szybko pary lub trójki lub pojedyncze figury czyli  „pozują” do zdjęcia, lub ustawiają się natychmiast do „zdjęcia grupowego” (ewentualnie z zabawkami). Osoba dorosła przerywa na chwilę  na chwilę grę i udaje, że robi „zdjęcia”.

 

 

 

27.04.2020

CELE OGÓLNE:

•   wyrażanie za pomocą instrumentów perkusyjnych treści wierszy,

•   utrwalanie sposobu gry na instrumentach perkusyjnych,

•   wyrabianie umiejętności ruchowego reagowania na dźwięki muzyczne.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Dziecko:

•   gra na wybranych instrumentach perkusyjnych,

•   prawidłowo reaguje ruchem na dźwięki muzyczne,

•   trafnie dobiera instrument w celu wyrażenia treści wierszy.

Instrumenty muzyczne: (plastykowy talerzyk, kubeczek lub garnuszek)

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

 

  1.  Ćwiczenia rytmiczne:

Dziecko zajmuje miejsca na dywanie/podłodze. Osoba dorosła recytuje wiersz. Przed dzieckiem można położyć instrumenty perkusyjne (plastykowe talerzyki lub garnuszki). Instrumenty będą ilustrować treść wiersza.

 

Osoba dorosła:

Duży, ciężki bury miś
pewnie nas odwiedzi dziś.

 

Dziecko:

Idzie miś.
(gra na instrumencie)

 

Osoba dorosła:

Grube łapy, wielka głowa,
każdy się ze strachu chowa.

 

Dziecko:

Idzie miś.
(gra na instrumencie)

 

Osoba dorosła:

Wciąż ogromne stawia kroki,
wtem łapami podparł boki.

 

Dziecko:

Idzie miś.
(gra na instrumencie)

 

Osoba dorosła:

Miś jest groźny, wszyscy wiemy,
jednak tańczyć z misiem chcemy.

 

Dziecko:

Idzie miś.
(grają na instrumencie)

 

  1. Wspólne słuchanie  piosenki :

 

„Lata ptaszek” -piosenka ludowa

https://www.youtube.com/watch?v=OaEksWmCMUI

 

  1. Ćwiczenia rytmiczne:

 

Osoba dorosła:


Ćwir, ćwir, ćwir,
ptaszek zaświergotał
.
(dziecko gra na instrumencie)


Osoba dorosła:


Ćwir, ćwir, ćwir,
nagle ujrzał kota
.
(dziecko gra na instrumencie)

Osoba dorosła:


Ćwir, ćwir, ćwir,
już wysoko frunie
.
(dziecko gra na instrumencie)

Osoba dorosła:


Sprytny kot
złapać go nie umie.

(dziecko gra na instrumencie)

 

 

22.04.2020

Zabawy z wykorzystaniem szarf i woreczków:

 

 

  1. Zabawa „Zaprzęgi”:

Dzieci i rodzice w parach połączonych szarfami biegają po obwodzie sali/pokoju.
Na sygnał zatrzymują się i następuje zmiana.

 

2. Zabawa „Wchodzimy do worka”.

Przekładanie szarf przez siebie, zaczynając od nóg do głowy.

 

  1. Zabawa „Ładowanie worków na wóz”.

Dzieci i rodzice przenoszą woreczki na plecach jako duże i ciężkie worki ze zbożem.

 

  1. Zabawa „Przewożenie zboża do młyna”.

Dzieci i rodzice tworzą jeden wóz, chwytając się za szarfę.
Biegną równym tempem, tak jakby jechał wóz. Koniem może być osoba dorosła lub dziecko.

 

5. Zabawa „Wiatraczki”.

Dzieci i rodzice na sygnał (muzyczny/dźwiękowy) kręcą rękami
jak skrzydłami wiatraka w jedną stronę. Na drugi sygnał (muzyczny/dźwiękowy)
zmieniają kierunek obrotów.

 

  1. Marsz po obwodzie koła.

Maszerując dzieci i rodzice odkładają przybory.

 

 

20.04.2020

Propozycja dla rodziców i dzieci:

Zabawy ruchowe to stały element codziennych zajęć z dziećmi. Jest ich mnóstwo – niektóre z nich mają wysoko postawioną poprzeczkę, a niektóre są po prostu dobrą zabawą, dzięki której zaktywizujemy nasze maluchy.

 

Ruch połączony z dobrą zabawą - to jest to!

Proponuję pobawić się z dziećmi w taką zabawę.

 

Zabawa ruchowa „Ptaszki, ptaszki”:      

 

  1. Rozgrzewka „Przyleciały ptaki” .

Dzieci biegają z ramionami wyciągniętymi w bok i machają „skrzydełkami”.

 

  1. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Ptaki szukają pożywienia”.

Dzieci chodzą małymi krokami, wykonując skłony tułowia w przód i wyprosty.

 

  1. Podskoki „Ptaki skaczą”.

Podskoki obunóż w miejscu przy zwartych stopach.

 

  1. Bieg „Spłoszone ptaki”.

Dzieci maszerują w miejscu i na sygnał (muzyczny/ dźwiękowy) uciekają na wyznaczone wcześniej miejsce sali albo pokoju.


 

  1. „Lot ptaków”.

Dzieci biegają w różnych kierunkach z ramionami wyciągniętymi w bok. Na hasło „Ptaszki” – podskakują obunóż; albo wykonują obroty.

 

 

  1. Ćwiczenia szyi „Ptaki piją wodę”.

Dzieci wykonują skłon głowy w przód, następnie skłon głowy w tył z równoczesnym cofnięciem brody (połykanie wody).

 

 

 

15.04.2020

Propozycja dla dzieci i rodziców:

Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe „Idziemy na spacer po dywanie”.

Dzieci maszerują po kole przy dźwiękach dowolnego instrumentu muzycznego (na przykład tamburynu).

1. Wiatraczki (akompaniament tamburynu) - dzieci z rozłożonymi rękami obracają się wokół siebie, ustawiając się w rozsypce. Na sygnał (tamburyn), opuszczaj ą ręce wzdłuż tułowia.

2. Drzewa na wietrze - dzieci wykonują skłony w prawo i w lewo (tempo zależy od natężenia gry na tamburynie).

3. Deszcz, kropi, pada i leje - w przysiadzie podpartym dzieci odtwarzają deszcz (drobny kapuśniaczek, duży deszcz i ulewę), uderzając palcami o podłogę.

4. Omiń kałużę - dzieci spacerują, na sygnał (tamburyn) i hasło Kałuża - przeskakują przez kałużę.

5. Świeci słoneczko a ja sobie śpiewam - dzieci mówią rytmicznie tekst, wyklaskując go, a potem wytupując, wystukując:

PIOSENKA SŁONKO ZAŚWIECIŁO:

D. J. Jagiełło

 Słonko zaświeciło ptaszki obudziło,

latają, ćwierkają, jedzenia szukają

Idzie noc, czas już spać, znów zasypia cały las.

 Słonko zaświeciło misia obudziło,

mruczy misio z głodu, szuka wszędzie miodu.

Idzie noc…

 Słonko zaświeciło wiewiórki zbudziło,

po lesie biegają, jedzenia szukają.

Idzie noc…

Słonko zaświeciło zające zbudziło,

po lesie biegają, jedzenia szukają.

Idzie noc…

 Słonko zaświeciło wszystkich obudziło,

 po lesie biegają,

jedzenia szukają.

Idzie noc…

 

https://www.youtube.com/watch?v=wHVkDM4UXoc

 


 

 

 

08.04.2020 Rytmika

Propozycja dla dzieci i rodziców:        

Zbliżają się święta, w domach robimy świąteczne porządki. Mama i tata sprzątają, odkurzają oraz zmywają talerze. Dzieci oczywiście też pomagają:

  1. Słuchanie piosenki o sprzątaniu domu:

https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

(piosenka:  Żródło Youtube)

Tekst piosenki: 
słowa i muzyka: Jerzy Kobyliński

 

Mama i tata to nie są roboty

Zawijaj rękawy, bierz się do roboty! 

Samo się nie zrobi pranie, odkurzanie 
I mycie podłogi i kurzu ścieranie. 
Same się ubrania nie poukładają 
I same talerze się nie pozmywają. 

Twoje łóżko nie chce samo się pościelić
A chwasty w ogródku same się wypielić.

Skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają
Wszyscy niech tak samo o porządek dbają.

 

  1.  Zabawa w zastyganie „Kiedy gra muzyka” (nagranie) 

     

    Dziecko podczas ćwiczenia kształci wrażliwość na bodźce dźwiękowe i twórczo wykorzystuje naturalną potrzebę ruchu. Zabawa zawiera elementy gimnastyczne (usprawnia całe ciało, kształtuje koordynację prozodii mowy: melodii, akcentu i rytmu. Ćwiczenia pomagają zwolnić napięcie mięśniowe).

Ćwiczenie: osoba dorosła  włącza muzykę, dziecko tańczy lub maszeruje do utworu.
W pewnym momencie rodzic stopuje utwór i dziecko ma za zadanie wymyśleć figurę i „zastygnąć”.

  1. Ćwiczenia logarytmiczne: Umiejętność słuchania muzyki  oraz wyczuwanie rytmu przez odróżnianie akcentów rytmicznych, ilustrowanie ruchem tekstu piosenki.

 

Posprzątaliśmy, pobawiliśmy się teraz czas umyć ręce

https://www.youtube.com/watch?v=mx4Da-ri1ag

(piosenka:  Żródło Youtube)

 

(Umiejętność słuchania muzyki  oraz wyczuwanie rytmu przez odróżnianie akcentów rytmicznych ma wpływ na prawidłowe stosowanie prozodii mowy: melodii, akcentu i rytmu.).

Tekst piosenki:

Umyć ręce, Umyć ręce, musi każde z nas

Powolutku i dokładnie, przecież mamy czas

Już wreszcie czyste ręce mam, ...a gdzie jest ręcznik ajajaj!!!

 Będziemy nimi trzepać, trzepać trzepać trzepać

 Będziemy nimi trzepać, aż ręce wyschną nam

A teraz włosy!

Umyć włosy, Umyć włosy, musi każde z nas

Powolutku i dokładnie, przecież mamy czas

Już wreszcie czyste włosy mam, ...a gdzie jest ręcznik ajajaj!!!

Co my teraz zrobimy?

Będziemy nimi trzepać, trzepać trzepać trzepać

 Będziemy nimi trzepać, aż włosy wyschną nam A teraz nogi!

Umyć nogi, Umyć nogi, musi każde z nas

 Powolutku i dokładnie, przecież mamy czas

 Już wreszcie czyste nogi mam, ...a gdzie jest ręcznik ajajaj!!!

 A teraz Będziemy nimi trzepać, trzepać trzepać trzepać

Będziemy nimi trzepać, aż nogi wyschną nam.

 

 

 

06.04.2020


Propozycja dla dzieci i rodziców:

  1. Czy wiecie o co kłócił się z kurczaczkiem cukrowy baranek? Jeśli jesteście tego ciekawi, posłuchajcie wielkanocnej piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

 

 Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

3) Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

  1. Bardzo dużo jest różnych technik zdobienia wielkanocnych jajek:

Najpopularniejsze to kraszanki, które powstają przez gotowanie jajka w barwnym wywarze,  pisanki, powstające przez rysowanie na skorupce (na przykład gorącym roztopionym woskiem), a następnie zanurzenie jajka w barwniku.

A więc robimy pisanki, kraszanki i słuchamy piosenki:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=YPQA6HvRwHQ&feature=emb_logo

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze
i na święta ci przyniesie moc życzeń.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe
wśród pisanek będzie biegać po stole.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący,
będzie dzwonił, będzie skakał po łące.

Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każde dziecko pamięta.
Pomaluje jajka w kwiatki i w gwiazdki,
zrobi na pisankach śliczne obrazki.

 

  1. A teraz troszeczkę się pobawimy.

Zabawa rytmem:

Rodzic gra na samodzielnie wykonanym instrumencie  rytm do powtórzenia, dziecko ma za zadanie powtórzyć rytm, po czym następuje zamiana.

(Ćwiczenie wymaga umiejętności szybkiej analizy i syntezy, rozwija pamięć muzyczną zarówno krótko-, jak i długoterminową , sprzyja kształtowaniu uwagi dowolnej).

 

 

Popatrz na obrazek i wymień instrumenty muzyczne „Instrumenty muzyczne”

 

 

 

 

 

1. Popatrz na  instrumenty które lecą w tym filmiku,  wymień nazwę, budowę, materiał, kolory. „Świat małego Ludwika- instrumenty muzyczne”:

 

https://www.youtube.com/watch?v=kl9lXIhjlr8

 

 

2. Piosenka „Jestem muzykantem” (słuchanie, śpiew, ilustrowanie)

https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4

 

Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na flecie, na flecie
Firlalalajka, firlalalajka
firlalalajka, firlalalajka bęc!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na bębnie, na bębnie
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
Na trąbce, na trąbce
trutu tutu, trutu tutu
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!

Jestem muzykantem, konszabelantem
My jesteśmy muzykanci, konszabelanci.
Ja umiem grać i my umiemy grać:
na skrzypcach, na skrzypcach
cimci ricci, cimcci ricci
trutu tutu, trutu tutu
bum tarara, bum tarara,
firlalalajka, bęc!

 

3. Każdy instrument ma własny niepowtarzalny głos. Posłuchaj i zgadnij jakie instrumenty udało ci się rozpoznać:

 

          

 

 

 

 

30.03.2020

 

Rytmika

Przedszkole № 118

mgr Tatiana Shulgina

 

  1. Aktywne słuchanie muzyki klasycznej. Sekwencje rytmiczne wędług  inwencji dzieci.

 Potrzebne są instrumenty muzyczne: klawesy (patyki lub łyżki)   
 Piosenka „Ucha nadstawiam słucham jak gra, muzyka we mnie -
w muzyce ja» ( rytmizujemy pierwszy utwór)

https://www.youtube.com/watch?v=_lb7XU1XFSo

 

2. Bardzo prosta zabawa integracyjna:  Maluchy siadają w kręgu na dywanie i wybierają spośród siebie ludzika, który wchodzi do środka koła. Wszystkie dzieci wypowiadają słowa:

Na podłodzę siedzi ludzik

I bardzo mu się nudzi

Ludziku zrób jakieś gęst

Będziemy naśladować cię.

https://www.youtube.com/watch?v=P2qjAFSJ3wA

 

3.  Spiewanie piosenki z ilustrowaniem treści ruchem ciała:

Piosenka „Ptaszki fruwają” Tekst: Monika Majewska Muzyka: Andrzej Zagajewski.

Ptaszki fruwają, ziarenek szukają ( dzieci machają jak ptaki szybko zkrzydłami  )

ćwir, ćwir, ćwir (klaszczemy)

fiu, fiu, fiu (tupiemy)

nasyp nam ziarenka tu (obracamy się)

 

https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

 

 

 

Kontakt

Przedszkole nr 118
z Oddziałami Integracyjnymi

ul. Nowolipie 31A
01-002 Warszawa

TEL: (22) 838 49 35

e-mail:
p118@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.